Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.

Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012r. (data wpływu do tut. organu 30 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012r. (dat wpływu 22 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ?...? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. ?...?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto zrealizuje w 2012r projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ....?. Część wydatków Miasto poniosło w roku 2011 w wys. 4,750,00zł (studium wykonalności). Koszty te zostaną przedstawione do refundacji jako kwalifikowalne w projekcie. Zarząd Województwa dnia 12 kwietnia 2012r. podjął uchwałę, zgodnie z którą wybrał niniejszy projekt do dofinansowania ? Działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, Priorytet III Turystyka Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Miasto po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie beneficjentem przedmiotowego projektu a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy.

W wyniku realizacji projektu powstanie nowy ciąg rowerowo-pieszy wzdłuż ul. S o długości 1.940m i szerokości 2,5m. Ciąg wykonany zostanie w śladzie po zlikwidowanym torowisku tramwajowym, na odcinku od skrzyżowania z ul. K do granicy Miasta K. Przedmiotowy ciąg rowerowo-pieszy, łącząc się z alejkami .... w C, będzie dopełnieniem tras rowerowych na terenie ..... Konstrukcja ciągu pieszo-rowerowego o łącznej grubości 25 cm wykonana zostanie z warstwy ścieralnej asfaltowej (mieszanek mineralno-bitumicznych grysowych) ułożonej na podbudowie z kruszywa łamanego. Wykonane zostanie także pełne oznakowanie pionowe oraz poziome ciągu. Ścieżka rowerowa będzie ogólnodostępna i całkowicie bezpłatna.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokona(ł) płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę prac i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: roboty rozbiórkowe, roboty ziemne, krawężniki, obrzeża, oporniki, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, organizację ruchu na czas robót i docelowo, zakup czujnika mierzenia ruchu wraz z montażem, inżyniera kontraktu, promocję projektu.

Do chwili obecnej beneficjent poniósł koszty związane z opracowaniem studium wykonalności projektu (wydatek został poniesiony w 2011 roku). Płatność za studium wykonalności została dokonana na podstawie wystawionego przez wykonawcę rachunku do umowy o dzieło. Wszystkie wydatki w ramach projektu zostaną/zostały poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. Pierwszy wniosek o płatność beneficjent planuje złożyć w III kwartale 2012r. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług VAT.

W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto C.

W dniu 26 maja 2012r. pismem nr xxx ? Urząd Marszałkowski Województwa w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie wystąpił do Urzędu Miasta C z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.

We wniosku przedstawiono następujące pytanie:

W związku z faktem, że beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów w wyniku realizacji przedmiotowego projektu (efekty zrealizowanego projektu będą ogólnodostępne ? Miasto nie będzie pobierało żadnych opłat za korzystanie), a także mając na uwadze powyżej zamieszczone informacje na temat przedsięwzięcia, beneficjent pragnie wnieść następujące zapytanie: czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu ?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 czerwca 2012r.), w ocenie Miasta C wobec stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje w 2012r. projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ?...?. Refundacja zadania nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że w wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów, ścieżka rowerowa będzie ogólnodostępna i całkowicie bezpłatna. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług ? VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia będzie ścieżka rowerowa ogólnodostępna i całkowicie bezpłatna.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika