Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku w związku z zakupem sprzętu, (...)

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku w związku z zakupem sprzętu, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji podstawowych celów statutowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012r. (data wpływu 11 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 12 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków na zakup sprzętu, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji podstawowych celów statutowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z ponoszeniem wydatków na zakup sprzętu, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji podstawowych celów statutowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 12 lipca 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 6 lipca 2012r.):

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem działającym w oparciu o ustawę o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Celem statutowym Stowarzyszenia jest:

  1. organizowanie imprez kulturalno-oświatowych,
  2. inspirowanie działań na rzecz oświaty, kultury, sztuki i rzemiosła artystycznego,
  3. wspieranie i prowadzenie działalności wydawniczej,
  4. popularyzowanie wiedzy o historii i dniu dzisiejszym wsi,
  5. dokumentowanie miejscowości ? historii i działalności,
  6. prowadzenie działalności charytatywnej,
  7. utrzymanie kontaktu z ludźmi wywodzącymi się z R.,
  8. popieranie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
  9. prowadzenie profilaktyki antyuzależniowej,
  10. zwalczanie patologii społecznej i przeciwdziałanie bezrobociu.


Wydatki będące przedmiotem wniosku ponoszone będą na zakup sprzętu, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji podstawowych celów statutowych.

Wydatki dokumentowane są fakturami VAT, sporadycznie rachunkami ? wystawione przez podmioty, które nie są podatnikami VAT.

Majątek Stowarzyszenia powstaje m. in.:

  1. składki członkowskie,
  2. subwencje, darowizny, spadki, zapisy,
  3. wpływy ze sprzedaży wydawnictw Stowarzyszenia ? książek, czasopism.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z ponoszeniem wydatków na funkcjonowanie i działalność Stowarzyszenia, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ponosi wydatki na zakup sprzętu, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji podstawowych celów statutowych.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym i nie składa deklaracje VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, tym samym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujący podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem sprzętu, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji podstawowych celów statutowych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika