Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na poprawie jakości (...)

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na poprawie jakości powietrza w wyniku rozbudowy miejskiego systemu ciepłowniczego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 19 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. ???.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jako jedyny udziałowiec Wnioskodawcy realizuje wspólnie z Wnioskodawcą projekt pn. ??? w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Gmina jest beneficjentem projektu, natomiast Wnioskodawca podmiotem realizującym projekt. W dniu 21 października 2010r. została zawarta umowa o dofinansowanie ww. projektu pomiędzy Gminą a Zarządem Województwa, pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013. Zgodnie z przedmiotową umową, beneficjent wraz z podmiotem realizującym projekt zobowiązany jest do przedstawienia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Realizacja projektu polega na rozbudowaniu miejskiego systemu ciepłowniczego na bazie Kotłowni, będącej największym źródłem ciepła w Gminie. Przedmiotem projektu jest przebudowa i budowa magistral ciepłowniczych wraz z infrastrukturą techniczną, remont istniejących i budowa nowych stacji wymienników ciepła, przebudowa i budowa sieci niskoparametrowych umożliwiających przyłączenie nowych odbiorców ciepła oraz modernizacja i rozbudowa kotłowni. Realizacja projektu spowoduje trwałe wyeliminowanie niskiej emisji obecnie generowanej przez przewidywanych do podłączenia odbiorców. W celu prawidłowego zrealizowania projektu w dniu 14 grudnia 2009r. została zawarta umowa pomiędzy Gminą a Wnioskodawcą. Umowa ta określa zasady, tryb i warunki współpracy pomiędzy beneficjentem projektu a podmiotem realizującym projekt.

Wnioskodawca jako podmiot realizujący projekt odpowiada za rzeczową (techniczną) realizację projekt tj. ogłaszanie przetargów, podpisywanie umów z wykonawcami, dokonywanie odbiorów technicznych wykonanych zakresów robót, itp. oraz zapewnienie wkładu własnego i pokrycie wszelkich niezbędnych wydatków związanych z realizacją projektu, podlegających w części refundacji poprzez dofinansowanie z EFRR.

Refundacja wydatków związanych z realizacją projektu następuje poprzez wpływ środków pieniężnych z tytułu dofinansowania z EFRR na konto bankowe podmiotu ponoszącego wydatki związane z realizacją projektu tj. Sp. z o.o. ? podmiotu realizującego projekt. Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki wystawiane są na Wnioskodawcę, który jest rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu. Przebudowana lub modernizowana infrastruktura istniejąca jak i powstała w wyniku realizacji inwestycji stanowi majątek Wnioskodawcy (środki trwałe) i służy do realizowania sprzedaży opodatkowanej. Sprzedaż ciepła przez Wnioskodawcę przy użyciu ww. majątku spółki realizowana jest w oparciu o taryfy zatwierdzone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie posiadanych przez Wnioskodawcę koncesji (tj. Koncesji na przesyłanie i dystrybucję ciepła, Koncesji na obrót ciepłem, Koncesji na wytwarzanie ciepła).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT i rzeczywisty nabywca towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. ??? ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z jego realizacją?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż jest rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach projektu pn. ??? co jest udokumentowane w wystawionych na spółkę fakturach VAT oraz z uwagi na bezsporny związek ww. zakupów z wykonywanymi przez spółkę czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wspólnie z Gminą Mikołów realizuje projekt pn. ???. Wnioskodawca jako podmiot realizujący projekt odpowiada za rzeczową (techniczną) realizację projektu. Wszystkie faktury VAT dokumentujące wydatki w ramach projektu wystawiane są na Wnioskodawcę. Przebudowa na lub modernizowana infrastruktura istniejąca jak i powstała w wyniku realizacji inwestycji stanowi majątek Wnioskodawcy i służy do realizowania sprzedaży opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie jest spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ poniesione wydatki w ramach realizacji projektu ??? będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione w ramach realizacji ww. projektu wydatki.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika