Magazynowanie estrów kwasów tłuszczowych w składzie podatkowym

Magazynowanie estrów kwasów tłuszczowych w składzie podatkowym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2010r. (data wpływu 14 września 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2010r. (data wpływu 18 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy estrów kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3824 90 91 - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2010r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 15 listopada 2010r. (data wpływu 18 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy estrów kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3824 90 91.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skałd podatkowy usługowy, w którym składowane są produkty kontrahentów, z którymi Wnioskodawca ma podpisane stosowne umowy. Wnioskodawca w żadnym momencie nie jest właścicielem składowanych produktów.

Zezwolenie na prowadzenie składu wydał Naczelnik Urzędu Celnego w R., który nadał składowi numer akcyzowy PL?. Zgodnie z uzyskanym zezwoleniem w składzie przechowywane są w procedurze zawieszonego poboru akcyzy wyroby akcyzowe zharmonizowane: benzyny, olej napędowy oraz estry kwasów tłuszczowych FAMAE o kodzie CN 3824 90 91.

Na terenie składu podatkowego znajdują się trzy zbiorniki o łącznej pojemności 1150 m3, w których składowane są estry kwasów tłuszczowych. Składowane w nich estry wykorzystywane są do produkcji mieszanin B5 (olej napędowy z zawartością do 5% estrów), B20 (olej napędowy z zawartością 20% estrów) oraz są wydawane jako samoistne paliwo do silników Diesla B100.

Estry stanowiące samoistne paliwo do silników Diesla (B100) oraz wykorzystywane do produkcji mieszanin z olejem napędowym magazynowane są w oddzielnych zbiornikach pod równymi indeksami zakładowymi, stanowiąc w ten sposób dwa niezależne od siebie biokomponenty.

Ponieważ parametry jakościowe estrów metylowych zarówno będących składnikiem dodawanym w trakcie komponowania mieszanin B5 i B20 jak stanowiących samoistne paliwo B100 spełniają te same wymagania jakościowe opisane w normie PN EN 14214 oraz są klasyfikowane pod tym samym kodem CN Wnioskodawca planuje w przyszłości składować je pod jednym indeksem zakładowym. Tak składowane estry Wnioskodawca planuje używać zarówno do komponowania mieszanek B5 i B20 jak wydawania w nieprzetworzonej postaci jako samoistne paliwo do silników Diesla B100.

W trakcie przechowywania estry jako biokomponenty będą obciążone stawką zgodną z ustawą z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) ? art. 89 ust. 1 pkt 14 tj. 1822 zł/1000 litrów. W momencie wydania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy kontrahenci Wnioskodawcy, którzy posiadają wydane na podstawie art. 13 ust. 3 ww. ustawy zezwolenia wyprowadzenia wydane przez naczelników odpowiednich urzędów celnych dokonują zapłaty akcyzy zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca informuje, że uzyskał opinię Urzędu Regulacji Energetyki, z której wynika, że ?w aktualnym stanie prawnym nie jest możliwe uznanie za wytwarzanie procesu, który nie wiąże się z żadną formą przetwarzania czy też wzbogacania estru, a ogranicza się wyłącznie do księgowego przeklasyfikowania biokomponentu na paliwo ciekłe? oraz że ?w powyższym kontekście bez znaczenia pozostaje zatem kwestia przechowywania estru metylowego w zbiornikach na różnych indeksach magazynowych?. Urząd zastrzega jednak, że wydana opinia nie jest wiążąca dla innych organów i nie dotyczy w szczególności zobowiązań podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisany stan przyszły jest możliwy do zastosowania i nie narusza przepisów podatkowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, planowane zmiany nie naruszają przepisów o podatku akcyzowym oraz nie mogą spowodować uszczupleń w jego poborze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 53 ust. 5 i ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:

  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Stosownie do § 9 ust. 1-5 i § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz.

U. Nr 32, poz. 231) wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 55 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwaną dalej 'ewidencją', której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych.

Ewidencja powinna być prowadzona w sposób ciągły, umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji gospodarczych, w szczególności czynności produkcyjnych lub związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi oraz stanów zapasów tych wyrobów.

Wpisów do ewidencji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu.

Ostatniego dnia każdego miesiąca podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje zamknięcia ewidencji i jej miesięcznego podsumowania.

Raport z miesięcznego zamknięcia i podsumowania ewidencji, prowadzonej w formie elektronicznej, podmiot prowadzący skład podatkowy przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Ewidencja powinna zawierać:

  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;
  5. dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;
  6. dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  7. datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;
  8. dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;
  9. numer identyfikacyjny wskazany w rubryce 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229) lub numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, na podstawie którego wyroby zostały wprowadzone do składu podatkowego lub wyprowadzone z tego składu;
  10. datę złożenia deklaracji podatkowej;
  11. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
  12. datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;
  13. informacje na temat wyrobów akcyzowych:
    1. wprowadzonych do składu podatkowego,
    2. zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
    3. wyprodukowanych w składzie podatkowym,
    4. magazynowanych w składzie podatkowym,
    5. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
    6. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,
    7. wykorzystanych na własny użytek.


Stosownie zaś do § 2 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia miejsce magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym powinno:

  1. być właściwie dostosowane do bezpiecznego składowania tych wyrobów;
  2. spełniać warunki gwarantujące w szczególności zapewnienie nienaruszalności i tożsamości znajdujących się w nim wyrobów akcyzowych oraz warunki techniczne zapewniające możliwość wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych na podstawie odrębnych przepisów;
  3. być odpowiednio oznaczone i oddzielone od pozostałej części terenu lub pomieszczenia, w szczególności za pomocą ogrodzenia lub innego trwałego oznaczenia.

Do magazynowania w składzie podatkowym wyrobów energetycznych nie mają zastosowania wymogi dotyczące nienaruszalności i tożsamości, określone w ust. 1 pkt 2, o ile:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencje umożliwiające identyfikację tych wyrobów;
  2. w jednym zbiorniku magazynowane są wyłącznie wyroby o tym samym kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) oraz posiadające te same parametry fizykochemiczne.

Zauważyć także należy, iż parametry jakościowe dla biokomponentów stanowiących dodatki lub domieszki do paliw zostały określone w załączniku Nr 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań biokomponentów (Dz.U. nr 218, poz. 1845). Natomiast parametry jakościowe dla estru metylowego stanowiącego samoistne paliwo zostały określone załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz.U. Nr 18, poz. 98).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że magazynowe estry metylowe wykorzystywane jako dodatek do komponowania paliw jak również jako samoistne paliwo klasyfikowane są do kodu CN 3824 90 91. Wnioskodawca wskazuje również, iż przedmiotowe estry spełniają te same wymagania jakościowe.

Odnosząc się zatem do powyższego, w przypadku estrów metylowych magazynowanych przez Wnioskodawcę posiadających te sam kod CN 3824 90 91 i spełniających te same wymagania jakościowe pozwalające je wykorzystać zarówno jako samoistne paliwo jak i jako dodatek do paliw silnikowych, stwierdzić należy, iż przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie sprzeciwiają się aby były one objęte jednym indeksem magazynowym oczywiście przy spełnieniu cyt. wyżej warunków dotyczących ich ewidencji stosowanej dla potrzeb podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika