Jaką stawką podatku akcyzowego opodatkowany jest import produktu energetycznego o kodzie CN 2710 19 (...)

Jaką stawką podatku akcyzowego opodatkowany jest import produktu energetycznego o kodzie CN 2710 19 61 wykorzystywanego przez importera na cele inne niż opałowe lub napędowe?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010r. (data wpływu 16 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą importu wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 61 - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą importu wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 61.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją emulsji parafinowej. Jednym z surowców używanych w toku produkcji jest tzw. ?slop wax? o kodzie CN 2710 19 61. Jest to wyrób akcyzowy niepaliwowy. (nie będący paliwem silnikowym ani opałowym) kwalifikowany przez ustawodawcę do olejów opałowych:

  • z których mniej niż 30% objętościowo destyluje przy 350oC,
  • których gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa niż 890 kg/m3,
  • które nie podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie przepisów art. 90 ustawy.

Surowiec ten Wnioskodawca nabywał dotąd na terytorium Polski od podmiotów, które importowały go z krajów trzecich. Wnioskodawca zamierza pozyskiwać ten surowiec importując go samodzielnie z krajów trzecich a następnie zużywać tak zaimportowany surowiec do produkcji emulsji parafinowej (wykorzystywać do celów innych niż napędowe lub opałowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku akcyzowego opodatkowany jest import produktu energetycznego o kodzie CN 2710 19 61 wykorzystywanego przez importera na cele inne niż opałowe lub napędowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. import wyrobów akcyzowych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 do wyrobów energetycznych zalicza się m.in. wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy ? paliwami silnikowymi w jej rozumieniu są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy ? paliwami opałowymi w jej rozumieniu są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, których mowa w ust. 2.

W przypadku importu z krajów trzecich olejów opałowych ciężkich oznaczonych kodem CN 2710 19 61:

  • z których mniej niż 30% objętościowo destyluje przy 350oC,
  • których gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa niż 890 kg/m3,
  • które nie podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie przepisów art. 90 ustawy

i wykorzystywanych do innych celów niż opałowe i napędowe, stawka akcyzy wyniesie, zgodnie z art. 89 ust. 10 lit. b ustawy, 64 zł/1000 kg.

Zdaniem Wnioskodawcy jego stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 lipca 2009r. sygn. IPPP3/443-370/09-2/SM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3 poz. 11 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 27 zostały wymienione wyroby o kodzie 2710 ? oleje ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone, zwierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze; oleje odpadowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) (art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych (art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 cyt. ustawy) określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy stawka akcyzy dla olejów opałowych o kodach od 2710 19 51 do 2710 19 69:

  1. z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1.000 kilogramów;

Zgodnie zaś z art. 89 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy w przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 10, do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika, stosuje się odpowiednio stawkę 1.822,00 zł/1.000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2.047,00 zł/1.000 kilogramów;

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać importu wyrobu nie będącego paliwem silnikowym ani opałowym klasyfikowanym do olejów opałowych o kodzie CN 2710 19 61:

  • z których mniej niż 30% objętościowo destyluje przy 350oC,
  • których gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa niż 890 kg/m3,
  • które nie podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia na podstawie przepisów art. 90 ustawy

Importowane oleje będą przez Wnioskodawcę nabywane w celu ich wykorzystywania w prowadzonej działalności gospodarczej jako surowiec do produkcji emulsji parafinowej czyli jak wyraźnie podkreśla Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego do celów innych niż napędowe lub opałowe.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe należy przyjąć, iż przedmiotem importu będą wyroby o kodzie CN 2710 19 61, których Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał do celów napędowych lub opałowych. Tym samym zgodnie z przyporządkowaną do kodu CN 2710 19 61, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy stawką akcyzy, akcyza na importowany wyrób przeznaczony do celów innych niż opałowe lub napędowe wynosi 64 zł/1000kg.

W miejscu tym należy jednak podkreślić, iż celu potwierdzenia przeznaczenia importowanego wyrobu na cele inne niż opałowe lub napędowe Wnioskodawca powinien prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika takie przeznaczenie. Pozwoli to uniknąć wątpliwości podczas ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego co do wskazanego przeznaczenia i wykorzystania wyrobu.

Tym samym, mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika