Określenie stawki podatku dla odsprzedaży biletów na imprezy masowe odbywające się poza granicami (...)

Określenie stawki podatku dla odsprzedaży biletów na imprezy masowe odbywające się poza granicami kraju gdy odsprzedaż jest obciążana marżą w stosunku do ceny zakupu biletów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011r. (data wpływu 11 października 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 grudnia 2011r. (data wpływu 29 grudnia 2012r.) oraz z dnia 17 stycznia 2012r. (data wpływy 19 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla odsprzedaży biletów na imprezy masowe odbywające się poza granicami kraju gdy odsprzedaż jest obciążana marżą w stosunku do ceny zakupu biletów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla odsprzedaży biletów na imprezy masowe odbywające się poza granicami kraju gdy odsprzedaż jest obciążana marżą w stosunku do ceny zakupu biletów. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 grudnia 2011r. oraz z dnia 17 stycznia 2012r.będący odpowiedzią na wezwania tut. organu z dnia 19 grudnia 2011r. oraz z dnia 5 stycznia 2012r. znak: IBPP3/443-1134/10/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą z siedzibą w Polsce. Prowadzi różne działania w ramach swojej oferty handlowej. Jednym z działań jest dystrybucja biletów na imprezy masowe. Część sprzedaży realizuje przy użyciu internetu. Obecnie sprzedaż realizuje na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Bilety mają swoje ceny w walucie polskiej tj. złotych i opodatkowane są obniżoną stawką VAT 8%. Bilety są pakowane przez Wnioskodawcę w koperty albo nabywca sam drukuje sobie bilet na drukarce w domu, czy w biurze. Bilety kierowane są do wszystkich odbiorców, lecz w głównej mierze nabywcami są osoby fizyczne. Dla każdej transakcji Wnioskodawca wystawia odpowiednią fakturę VAT i dołącza ją do przesyłki lub umożliwia jej wydruk samodzielnie przez nabywcę (wydruk własny biletów). W takiej sytuacji nie ma problemów z interpretacją odnośnie stawki podatku VAT oraz waluty, w której jest dokonywana transakcja.

Wnioskodawca ma propozycje współpracy ze strony podmiotów zagranicznych (ze strefy euro) organizujących imprezy masowe poza terytorium polski. Bilety w tych przypadkach byłyby wyceniane w walutach obcych (euro, funt, itp.). Wnioskodawca byłby sprzedawcą biletów za pośrednictwem internetu, punktów sprzedaży, bądź bezpośredniej sprzedaży gotówkowej. Odbiorcy indywidualni i firmy z terytorium polski, ale także państw członkowskich.

Imprezy, na które Wnioskodawca sprzedaje bilety są imprezami masowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 marca 2009r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. nr 62, poz. 504 ze zm.).

Wnioskodawca sprzedaje bilety na wszystkie rodzaje imprez masowych, także na mecze piłki nożnej, w zależności od zlecenia organizatora.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Spółka dokonuje sprzedaży biletów, zakupionych od organizatora imprezy, tym samym działa we własnym imieniu na rzecz osoby trzeciej, czyli ponosi odpowiedzialność przed swymi klientami za daną imprezę zgodnie z normami prawa cywilnego i ustaleń wynikających z umów zawartych z organizatorami imprezy. W razie reklamacji Spółka dokonuje zwrotu kwot za nabyte bilety i wystawia korekty sprzedaży, a następnie dochodzi rekompensaty u organizatora imprezy we własnym imieniu i domaga się korekty faktury zakupionych biletów.

Wnioskodawca w żadnym z przypadków będzie organizatorem imprez masowych, na które by sprzedawał bilety we własnym imieniu.

Kwestia dotyczy podatku VAT należnego w Polsce z tytułu osiągniętej dochodu z tytułu sprzedaży biletów na imprezę odbywającą się poza terytorium polski. Może wystąpić opcja ?marża? czyli organizator danej imprezy daje Wnioskodawcy rabat, który jest widoczny na rachunku/fakturze występuje wtedy różnica pomiędzy ceną zakupu biletu przez Wnioskodawcę a ceną sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy marży Wnioskodawca musi zastosować stawkę podatku od wartości dodanej 8%, adekwatnie do stawki, która obowiązuje przy sprzedaży biletów...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ jest to sprzedaż biletów, która podlega obniżonej stawce VAT 8% to w takim przypadku powinien od uzyskanej marży odprowadzić właśnie 8% VAT. (organizatorem imprezy masowej jest podmiot zagraniczny ze strefy euro).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art.8 ust. 2a ustawy).

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko.

Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Definicja ta obejmuje bowiem nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez usługodawcę, ale również szereg transakcji niewymagających aktywnego działania usługodawcy.

W świetle powyższego niewątpliwie zarówno pośrednictwo w zakresie dystrybucji biletów wstępu na imprezy masowe jak też sprzedaż usług wstępu na gruncie podatku VAT należy traktować jako świadczenie usługi.

Jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu dokonuje on sprzedaży biletów, zakupionych od organizatora imprezy, tym samym działa we własnym imieniu na rzecz osoby trzeciej, czyli ponosi odpowiedzialność przed swymi klientami za daną imprezę zgodnie z normami prawa cywilnego i ustaleń wynikających z umów zawartych z organizatorami imprezy.

Mając na uwadze art. 8 ust. 2a ustawy o VAT zgodnie, z którym podmiot działający we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, zakupuje daną usługę a następnie ją odsprzedaje uznaje się tak jakby sam ją wyświadczył. W tym przypadku Spółka zakupuje bilety od organizatora imprezy i odsprzedaje je ostatecznym klientom.

Warto tutaj zauważyć, że bilet jest dokumentem potwierdzający uprawnienie do skorzystania z określonej usługi. Jest znakiem legitymacyjnym potwierdzającym, że okaziciel albo osoba imiennie wskazana posiada uprawnienie do skorzystania z usługi oferowanej przez przedsiębiorcę posługującego się biletem. Bilet jest dokumentem stwierdzającym istnienie określonego stosunku prawnego.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy trzeba stwierdzić, że sprzedaż biletu jest sprzedażą usługi (prawa) wstępu na imprezę.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku ? rozumie się przez to:
    • podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    • osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż miejscem świadczenia w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli opodatkowanie usługi zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna konsumpcja usługi.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

Jednym z zastrzeżeń do zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy, jest świadczenie usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe oraz podobne.

W myśl art. 28g ust. 1 i ust. 2 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Jak wskazał Wnioskodawca we wniosku imprezy na które sprzedaje bilety są imprezami masowymi w rozumieniu ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych z dnia 20 marca 2009r. (Dz.U. Nr 62, poz. 504 ze zm.).

Zgadnie z art. 3 pkt 1-4 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. imprezie masowej ? należy przez to rozumieć imprezę masową artystyczno-rozrywkową, masową imprezę sportową, w tym mecz piłki nożnej, o których mowa w pkt 2-4 (?),
  2. imprezie masowej artystyczno-rozrywkowej ? należy przez to rozumieć imprezę o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub zorganizowane publiczne oglądanie przekazu telewizyjnego na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu o przekątnej przekraczającej 3 m, która ma się odbyć:
    • na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000,
    • w hali sportowej lub w innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, w których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 500;
  3. masowej imprezie sportowej ? należy przez to rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
    • stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej
      ? nie mniej niż 300,
    • terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000;
  4. meczu piłki nożnej ? należy przez to rozumieć masową imprezę sportową mającą na celu współzawodnictwo w dyscyplinie piłki nożnej, organizowaną na stadionie lub w innym obiekcie sportowym, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, sprzedaż biletu jest sprzedażą usługi wstępu na imprezę masową.

W związku z powyższym, miejscem świadczenia i opodatkowania nabywanej przez Wnioskodawcę, a następnie odsprzedawanej usługi wstępu na imprezy, które odbywają się poza terytorium Polski ? w myśl ww. art. 28g ust. 1 ustawy - jest miejsce gdzie te imprezy się odbywają, zarówno gdy nabywcą ostatecznym będą podatnicy jaki i osoby nie będące podatnikami. Zatem usługa wstępu na imprezy nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak podaje Wnioskodawca jedną z opcji rozliczenia transakcji zakupu i odsprzedaży biletów jest udzielenie przez organizatora imprez upustu dla Wnioskodawcy w stosunku do ceny ewidencyjnej biletu po, której to Wnioskodawca odsprzeda ostatecznemu klientowi. Zdaniem Wnioskodawcy powyższa marża winna podlegać opodatkowaniu stawką VAT 8%.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W art. 29 ust. 1 ustawy wskazano, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniami wynikającymi z dalszych przepisów ustawy, dotyczącymi usług agentów, pośredników itp., wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, przypadków, gdy podstawa opodatkowania może być szacowana przez organ podatkowy oraz opodatkowanie niektórych podatników dokonujących obrotów dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami i towarami używanymi.

Obrotem zaś, zgodnie z ww. przepisem ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. W tej konstrukcji ustawodawca odnosi się przede wszystkim do przedmiotu opodatkowania (?sprzedaż? jest rozumiana, zgodnie z definicją z art. 2 pkt 22, jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów).

Tym samym, kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy czyli kwotę wpłaconą przez kupującego bilet niezależnie od przyjętego sposobu rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a organizatorem danej imprezy.

Mając na uwadze normę wynikającą z art. 28g ust. 1 i ust. 2 ustawy, iż usługi wstępu podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym odbywa się impreza jak też uwzględniając fakt, że na gruncie ustawy o VAT Wnioskodawca odsprzedając bilety staje się usługodawcą względem ostatecznego klienta to cała wartość transakcji podlega opodatkowaniu w kraju w którym odbywa się impreza wedle stawek podatkowych przewidzianych w tym kraju.

Co za tym idzie uzyskana przez Wnioskodawcę marża nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika