import oraz dostawa towarów, na rzecz E., które nie służą do celów służbowych Agencji nie korzystają (...)

import oraz dostawa towarów, na rzecz E., które nie służą do celów służbowych Agencji nie korzystają z preferencji podatkowych przewidzianych na mocy porozumienia pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a E.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2009r. (data wpływu 25 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy oraz importu towarów dla E. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy oraz importu towarów dla E.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą zarejestrowaną w Polsce i między innymi zajmuje się dostarczaniem (...) technologii nawigacyjnych GPS. Jednym z aktualnie realizowanych projektów jest dostawa i wdrożenie systemu GPS dla E.

Procedura realizacji projektu wymaga zakupu i sprowadzenia systemu z USA do Polski, a następnie przekazania go do E. W niniejszym projekcie w imieniu E. odbioru sprzętu dokona Uniwersytet realizujący prace naukowo-badawcze w ramach programu sponsorowanego przez E.

W związku z koniecznością stosowania przepisów podatkowych, a w następstwie tych przepisów zapłaty podatku VAT oraz cła przez Wnioskodawcę przy odprawie celnej, i jednoczesnym obowiązku przestrzegania treści Porozumienia P. (...) zawartej pomiędzy Rządem Polskim a E. w dniu 27 kwietnia, 2007r. Wnioskodawca staje przed problemem realizacji projektu. W bieżącej sytuacji ma zastosowanie również Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku, a dokładnie § 11.1 Rozdział 6, który mówi o obniżonej do wysokości 0% stawce podatku stosowanej do dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz specyficznych organizacji.

Wedle obowiązujących przepisów importowych, standardowo, sprzęt sprowadzany z USA podlega uiszczeniu opłat VAT oraz cła przy odbiorze towaru z Urzędu Celnego.

Odprawa celna miała już miejsce i została nałożona na Wnioskodawcę konieczność zapłaty podatku VAT oraz cła.

Sprowadzony z USA sprzęt Wnioskodawca odsprzedał dla E. i wystawił fakturę za sprzęt oraz szkolenie. E. w ramach podpisanego z Rządem Polskim Porozumienia P. jest zwolniona z podatków ( Art. 9.3 i 9.4). Wynika z tego, że Wnioskodawca nie może naliczyć podatku VAT na fakturze wystawionej dla E.

W związku z powyższym zadano pytanie:

W jaki sposób Wnioskodawca może zastosować sprzedaż zwolnioną z podatku VAT dla E. przestrzegając prawa podatkowego a jednocześnie spełniać warunki Porozumienia P. i wspomnianego wyżej Rozporządzenia Ministra Finansów...

Ponadto Wnioskodawca prosi również o interpretację, czy nałożone na niego obciążenie w postaci podatku VAT oraz cła było zasadne.

Zdaniem Wnioskodawcy, na bazie obowiązujących przepisów prawnych tj. Art. 9.3 i 9.4 Porozumienia o Europejskim Państwie Współpracującym z 27 kwietnia 2007 roku (Dz. U. Nr 154 z 26 sierpnia 2008 roku, poz. 959) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku, Paragraf 11.1 Rozdział 6. Wnioskodawca uważa, iż w zaistniałej sytuacji na Spółkę nie powinny być nałożone obciążenia w postaci cła oraz podatku VAT przy zakupie towaru dla A. oraz Spółka powinna naliczyć zerową stawkę podatku VAT wystawiając fakturę dla A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz import towarów. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zaś stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 2 ust. 7 ww. ustawy przez imporcie towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Z powyższych przepisów wynika, że zarówno dostawa jak i świadczenie usług oraz import towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W myśl art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze specyficzną sytuacją gdyż Wnioskodawca zaimportował a następnie sprzedał towar E., która to na mocy art. 9 ust. 3 i 4 Porozumienia o Europejskim Państwie Współpracującym między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a E., podpisanym w Warszawie dnia 27 kwietnia 2007r. (Dz. U. z 2008r. Nr 154, poz. 959) korzysta z pewnych preferencji podatkowych. I tak w myśl art. 9 ust. 3 (zdanie drugie) ww. porozumienia Agencja zostanie zwolniona z podatków pośrednich, jeżeli zakupy lub usługi o istotnej wartości, ściśle niezbędne dla wykonywania urzędowej działalności w ramach niniejszego Porozumienia, są dokonywane lub wykorzystywane przez A. Ponadto stosownie do art. 9 ust. 4 (zdanie pierwsze) ww. porozumienia towary importowane i eksportowane przez Agencję i ściśle niezbędne dla wykonywania jej urzędowej działalności będą zwolnione od wszelkich opłat i podatków importowych i eksportowych, a także od wszelkich zakazów i ograniczeń importowych i eksportowych.

Realizacją ww. postanowień na gruncie ustawy o VAT jest art. 80 pkt 1 i art. 81 ww. ustawy o VAT oraz § 11 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Stosownie do art. 80 pkt 1 i art. 81 ustawy o VAT zwalnia się od podatku import towarów przeznaczonych do użytku urzędowego obcych przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz misji specjalnych na terytorium kraju, a także organizacji międzynarodowych mających siedzibę lub placówkę na terytorium kraju. Przy czym powyższe zwolnienie stosuje się w przypadku zastosowania zwolnień od cła.

Natomiast w myśl § 11 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. rozporządzenia obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, uznane za takie przez państwo siedziby, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

Przy czym należy pamiętać, iż powyższe stosuje się pod warunkiem, że podmioty, o których mowa w ust. 1, dla nabywanych towarów lub usług przekażą przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi dokonującemu dostawy towarów lub usługodawcy:

  1. wypełniony odpowiednio dla potrzeb podatku dokument, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 31/96 z dnia 10 stycznia 1996 r. w sprawie świadectwa zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 8 z 11.01.1996, Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 297), potwierdzony przez właściwe władze państwa członkowskiego, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

Należy zauważyć że zarówno ww. porozumienie jak i rozporządzenie nie odnosi się do wszystkich nabyć towarów realizowanych przez agencje lecz tylko takich które ?są ściśle niezbędne dla wykonywania jej urzędowej działalności? Agencji lub jak to ujęto w rozporządzeniu ?do celów służbowych tych organizacji?. A zatem należy zauważyć, że preferencje podatkowe przyznane Agencji nie obejmują takich transakcji, które służą realizacji celów Agencji (zadań statutowych), a tylko takie transakcje które są związane z bieżącym funkcjonowaniem Agencji.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca dostarcza Agencji sprzęt do prac naukowo ? badawczych, którego odbioru dokona Uniwersytet który to realizuje ww. prace. Nie można tutaj zatem mówić, iż przedmiotowa dostawa jest związana z działalnością urzędową (służbową) Agencji, a tym samym nie znajdą tutaj zastosowania preferencje podatkowe, jakie zostały przyznane Agencji. W konsekwencji należy uznać, że zarówno dostawa jak i import przedmiotowego sprzętu przez Wnioskodawcę winno być opodatkowane na zasadach ogólnych.

Ponadto tut. organ chciałby wyjaśnić, że w przedmiotowej sytuacji nie znajdzie również zastosowania, przywołany przez Wnioskodawcę, § 11 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zgodnie z którym obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz instytucji Wspólnot Europejskich, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4), zwanych dalej 'instytucjami Wspólnot', posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - do celów służbowych tych instytucji.

Należy zauważyć, że przepis ten ma zastosowanie wyłącznie odnośnie instytucji, o których mowa w ww. Protokole, gdzie wymieniono:

  • Parlament Europejski w tym Komisje Parlamentu Europejskiego oraz Sekretariat Generalny Parlamentu Europejskiego.
  • Rada Europejska,
  • Komisja Europejska,
  • Trybunał Sprawiedliwości i Sąd Pierwszej Instancji,
  • Trybunał Obrachunkowy,
  • Komitet Ekonomiczno-Społeczny,
  • Komitet Regionów,
  • Europejski Bank Inwestycyjny,
  • Europejski Instytut Walutowy i Europejski Bank Centralny,
  • Europejski Urząd Policji (Europol).

A zatem przedmiotowy przepis w żadnej mierze nie odnosi się do E.

Reasumując, import oraz dostawa towarów, na rzecz E., które nie służą do celów służbowych A. nie korzystają z preferencji podatkowych przewidzianych na mocy porozumienia pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a E.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Kwestia zasadności nałożenia cła na importowane towary jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika