Rozpoznania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, opodatkowania przeniesienia zorganizowanej części (...)

Rozpoznania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, opodatkowania przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki nowozawiązanej (podział przez wydzielenie) w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych oraz obowiązku dokonania korekt podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2009r. (data wpływu 2 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, opodatkowania przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki nowozawiązanej (podział przez wydzielenie) w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych oraz obowiązku dokonania korekt podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania zorganizowanej części przedsiębiorstwa, opodatkowania przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki nowozawiązanej (podział przez wydzielenie) w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych oraz obowiązku dokonania korekt podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: MK lub Spółka) jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego. Ponadto, Spółka rozpoczęła również działalność w branży nieruchomościowej, związaną z najmem nieruchomości oraz planowaną działalnością deweloperską. W tym zakresie Spółka poniosła nakłady inwestycyjne związane z wykończeniem powierzchni biurowej przeznaczonej pod wynajem w dwóch budynkach przy ul. R. oraz zakupiła grunty inwestycyjne przy ul. B., ul. M. oraz ul. T. w K. W celu wyodrębnienia działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami od pozostałych zakresów działalności Spółki, w dniu 31 grudnia 2008r. Zarząd Spółki podjął Uchwałę, mocą której wydzielił oddział samodzielnie sporządzający bilans, tj. M. K. Oddział Nieruchomości w K. (dalej: Oddział Nieruchomości).

Jednostka ta prowadzi odrębnie księgi rachunkowe.

Do Oddziału Nieruchomości zostały przyporządkowane następujące nieruchomości:

  1. Grunt przy ul. R. w K. o powierzchni 1.072m#178; wraz z budynkiem biurowym o powierzchni 650m#178;,
  2. Grunt przy ul. B. w K., o powierzchni 2.926m#178;,
  3. Grunty przy ul. M. w K.: o powierzchni 1.810m#178; oraz o powierzchni 1.648m#178;,
  4. Grunty przy ul. T. w K.: o powierzchni 2.395m#178; oraz o powierzchni 315m#178;,
  5. 2 apartamenty w J.: o powierzchni 79,63m#178; oraz o powierzchni 63,45m#178;.


Dla Oddziału Nieruchomości został utworzony odrębny rachunek bankowy, z którego są uiszczane płatności związane z funkcjonowaniem oddziału, takie jak np.

opłaty za media, ochronę oraz sprzątanie i wywóz nieczystości. W związku z tym, że do Oddziału Nieruchomości został przyporządkowany budynek biurowy, w którym mieści się obecnie siedziba Spółki, Zarząd MK dodatkowo podjął Uchwałę, w której ustanowił wysokość czynszu za korzystanie z powierzchni biurowej oraz wysokość ryczałtu za korzystanie z mediów. Czynsz płatny jest na rachunek Oddziału Nieruchomości na podstawie sporządzanej miesięcznie faktury wewnętrznej wystawianej przez Oddział Nieruchomości na Spółkę. Do Oddziału Nieruchomości przyporządkowane są koszty związane z funkcjonowaniem Oddziału, takie jak ochrona mienia, sprzątanie budynku, energia elektryczna, woda i ścieki, gaz, wywóz nieczystości. Dodatkowo, do pracy w Oddziale zostali przyporządkowani poszczególni pracownicy, tj. Kierownik Oddziału, Księgowa oraz dwóch pracowników fizycznych. Osoby te zostały skierowane do wykonywania obowiązków służbowych na rzecz Oddziału z dniem 1 luty 2009r. Obecnie działalność Oddziału skupia się na kontynuowaniu działalności inwestycyjnej, tj. poszukiwaniu interesujących ofert kupna nieruchomości oraz poszukiwaniu klientów na najem powierzchni biurowej. W tym zakresie, wystosowano już kilka ofert do potencjalnych najemców oraz rozpoczęto negocjacje.

Docelowo, Spółka planuje wydzielić działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami do nowej spółki M. K. (dalej: MK ), tj. dokonać podziału w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych poprzez wydzielenie do nowoutworzonej MK majątku należącego do Oddziału Nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, Spółka pragnie uzyskać odpowiedź na następujące pytania:

  1. Czy wydzielony na mocy uchwały zarządu Oddział Nieruchomości stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania, pozwalający na uznanie tego Oddziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT...
  2. Czy dokonanie podziału w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych poprzez wydzielenie do nowoutworzonej MK majątku należącego do Oddziału Nieruchomości będzie stanowiło transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji przepisy ustawy o VAT nie będą miały do tej transakcji zastosowania...
  3. Czy w związku z dokonaniem podziału w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych poprzez wydzielenie do nowoutworzonej MK majątku należącego do Oddziału Nieruchomości Spółka będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego związanego z wydzielanym majątkiem zgodnie z art. 91 ust. 1-8, czy też zgodnie z art. 91 ust. 9 korekta będzie dokonywana przez nowoutworzoną MK ...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zdaniem Spółki wydzielony na mocy uchwały zarządu Spółki Oddział Nieruchomości stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania, pozwalający na uznanie tego Oddziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji, spełnione są wszystkie powyżej wymienione przesłanki do uznania Oddziału za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania

W przedmiotowym stanie faktycznym przedmiotem wydzielenia mają być składniki majątkowe skoncentrowane w Oddziale Nieruchomości, tj. nieruchomości gruntowe, budynek i apartamenty. Wraz z tymi nieruchomościami, MK przejmie zawarte przez Spółkę umowy najmu (podlegające obecnie negocjacjom) oraz wynikające z nich zobowiązania (o ile umowy takie zostaną ostatecznie podpisane jeszcze przed dokonaniem podziału). Spółka MK stanie się również stroną umów na dostawy mediów oraz inne kontrakty związane z obsługą nieruchomości (ochrona, sprzątanie, wywóz nieczystości). Ponadto MK przejmie także pracowników przyporządkowanych do działalności Oddziału Nieruchomości.

W Spółce pozostanie natomiast majątek i kadra związana z działalnością projektową, w szczególności zatrudnieni projektanci i inżynierowie, umowy projektowe z kontrahentami, a także należności i zobowiązania związane z działalnością projektową. Po wydzieleniu, Spółka będzie również wynajmowała na własne potrzeby od MK powierzchnię biurową 1.080 m2 w budynkach przy ul. R. wraz z miejscami parkingowymi.

W analizowanej sytuacji nie budzi zatem wątpliwości fakt, że w skład majątku wydzielanego do MK wejdzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Organizacyjne i finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie

Oddział Nieruchomości, który ma być przedmiotem wydzielenia do spółki MK , jest jednostką samodzielnie sporządzającą bilans, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, do którego należą aktywa i pasywa majątku Spółki wymienione powyżej. Powyższe spełnia przesłanki finansowego wyodrębnienia tego majątku. Spółka jest w stanie jednoznacznie przyporządkować do Oddziału Nieruchomości wszystkie przychody i koszty.

Zdaniem Spółki, wydzielany majątek jest również wyodrębniony organizacyjnie. Celem planowanego wydzielenia jest rozdzielenie działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami od działalności projektowej. Przedmiotem wydzielenia będą składniki majątkowe, w tym zobowiązania skoncentrowane obecnie w Oddziale Nieruchomości. W strukturze organizacyjnej Spółki, Oddział Nieruchomości pełni rolę niezależnej jednostki przeznaczonej do realizacji określonych zadań gospodarczych. O organizacyjnym wyodrębnieniu wydzielanego zespołu składników majątkowych świadczą następujące przesłanki:

  • Oddział został formalnie wyodrębniony na podstawie Uchwały Zarządu i zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym (postanowienie z 21 stycznia 2009r.)
  • Oddział posiada odrębny numer REGON,
  • Oddział Nieruchomości stanowi jednostkę samodzielnie sporządzającą bilans, co w konsekwencji daje możliwość jednoznacznego przyporządkowania kosztów i przychodów generowanych przez wydzielone składniki majątkowe,
  • na czele Oddziału stoi powołany do pełnienia tej funkcji Kierownik Oddziału, którego obowiązkiem jest m.in.:
  • sprawowanie nadzoru nad nieruchomościami przeznaczonymi pod wynajem, w szczególności w zakresie bieżącej konserwacji budynków i instalacji, utrzymaniem czystości, ochroną,
  • wyszukiwanie ofert na wynajem, prowadzenie negocjacji cenowych w zakresie działalności związanej z najmem oraz przygotowywanie dokumentów z tytułu wynajmu i dzierżawy,
  • opiniowanie umów na usługi i dostawy świadczone przez podmioty zewnętrzne w związku obsługą nieruchomości,
  • kontrola pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym faktur zewnętrznych i wewnętrznych dokumentów księgowych dotyczących działalności związanej z obsługą nieruchomości.
  • do Oddziału zostali przyporządkowani pracownicy czuwający nad prawidłowym funkcjonowaniem Oddziału (Księgowa odpowiedzialna za prowadzenie ewidencji księgowej Oddziału oraz pracownicy fizyczni, których głównym zadaniem jest prowadzenie prac przygotowawczych do rozpoczęcia budowy: organizują zaplecze budowy oraz przygotowują się do ogrodzenia terenu, tj. tyczenie działek, zakup materiałów i ich transport itp.),
  • Oddział posiada własny rachunek bankowy, za pomocą którego reguluje swoje zobowiązania oraz na który wpływają przychody związane z funkcjonowaniem Oddziału.

Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych

Wydzielony majątek już w chwili obecnej jest przeznaczony do prowadzenia niezależnej działalności związanej z zarządzaniem nieruchomościami, w tym do działalności deweloperskiej oraz działalności w zakresie wynajmu nieruchomości. W Oddziale Nieruchomości zostały skoncentrowane nieruchomości przeznaczone na wynajem oraz pod inwestycje. Oddział Nieruchomości wystosował oferty najmu do potencjalnych kontrahentów i podjął w tym zakresie wstępne negocjacje. Do Oddziału Nieruchomości zostali też przyporządkowani pracownicy odpowiedzialni za właściwe funkcjonowanie i zarządzanie oddziałem oraz dbanie o interesy oddziału. Dla Oddziału Nieruchomości został również otwarty odrębny rachunek bankowy, z którego realizowane są płatności z tytułu wydatków przyporządkowanych do Oddziału, w szczególności opłat za ochronę, utrzymanie czystości oraz media dotyczące nieruchomości skoncentrowanych w Oddziale. Docelowo, działalność związana z wynajmem nieruchomości oraz inwestycjami w nieruchomości prowadzona obecnie przez Oddział Nieruchomości ma być skoncentrowana w spółce MK .

Jak wskazano powyżej, Oddział Nieruchomości już obecnie prowadzi i rozwija działalność związaną z zarządzaniem nieruchomościami. Obecnie prowadzone są negocjacje z potencjalnymi najemcami. W przypadku zawarcia umów najmu przed podziałem, MK stanie się stroną zawartych umów, w przeciwnym razie, MK przejmie prowadzone obecnie rozmowy i negocjacje z potencjalnymi najemcami. MK przejmie również bazę klientów. Przejęte składniki majątkowe oraz pracownicy, w tym know-how tych osób w branży nieruchomościowej, umożliwią MK samodzielnie i niezależne funkcjonowanie na rynku i prowadzenie działalności gospodarczej.

Możliwość stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze

Wszystkie przedstawione powyżej argumenty wskazują zdaniem Spółki, że wydzielany majątek ma możliwość stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze związane z zarządzaniem nieruchomościami. Wymienione składniki materialne i niematerialne wykazują wyodrębnienie pod względem finansowym i organizacyjnym oraz są przeznaczone do realizacji określonej działalności gospodarczej (wynajem nieruchomości oraz działalność deweloperska). Składniki te mogą realizować (i realizują) swoje cele gospodarcze niezależnie od pozostałej działalności Spółki. W konsekwencji Oddział Nieruchomości, który ma być przedmiotem wydzielenia może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizującej określone zadania gospodarcze.

Podsumowując, majątek wydzielany przez Spółkę spełnia wszystkie ustawowe przesłanki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w odpowiedzi Ministra Finansów z 13 czerwca 2003 r. na zapytanie poselskie, w której Minister wskazał, że ?jeśli osoba prawna prowadzi działalność developerską oraz organizacyjnie i finansowo wyodrębnioną działalność polegającą na wynajmie lokali w będącym jej własnością budynku, można uznać, że budynek ten oceniany wraz ze wszystkimi wierzytelnościami i zobowiązaniami, umowami dotyczącymi zawartych umów najmu, zarządzania, dostawy mediów i innymi umowami związanymi z tym budynkiem i działalnością polegającą na najmie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa podatnika.'

Konkludując, Spółka stoi na stanowisku, iż majątek który będzie przedmiotem wydzielenia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, dokonanie podziału w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych poprzez wydzielenie do nowoutworzonej MK majątku należącego do Oddziału Nieruchomości będzie stanowiło transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak już wyżej wykazano, majątek który ma być przedmiotem wydzielenia do nowoutworzonej MK spełnia wszelkie przesłanki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, zgodnie z brzmieniem art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisy tej ustawy nie powinny mieć zastosowania do transakcji zbycia tego majątku, w tym do czynności podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych.

Ad. 3

Zdaniem Spółki w związku z dokonaniem podziału w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych poprzez wydzielenie do nowoutworzonej MK majątku należącego do Oddziału Nieruchomości Spółka nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego związanego z wydzielanym majątkiem zgodnie z art. 91 ust. 1-8, natomiast w myśl art. 91 ust. 9 korekta będzie dokonywana przez nowoutworzoną MK .

Jak wyżej wspomniano, zdaniem Spółki zespół składników majątkowych mających być przedmiotem wydzielenia stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Stosownie natomiast do art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji art. 91 ust. 9 ustawy o VAT powinien znaleźć w sytuacji Spółki zastosowanie, co oznacza w praktyce, że Spółka nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego związanego z wydzielanym majątkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika