mając na uwadze zakres czynności podlegający opodatkowaniu podatkiem od gier, który został określony (...)

mając na uwadze zakres czynności podlegający opodatkowaniu podatkiem od gier, który został określony w sposób enumeratywny przez ustawodawcę w art. 71 ust. 2 ww. ustawy należy stwierdzić, iż w takim przypadku działalność Wnioskodawcy jeśli nie prowadzi on gier liczbowych i losowych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od gier.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009r. (data wpływu 4 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2009r. (data wpływu 14 grudnia 2009r.) oraz pismem z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 15 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku o grach hazardowych w przedmiocie określenia zakresu opodatkowania ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku o grach hazardowych w przedmiocie określenia zakresu opodatkowania. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 10 grudnia 2009r. i 15 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzymał z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi interpretację, że działalność wskazana przez Wnioskodawcę mieści się w grupowaniu: PKD 92.7.Z ?Działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi?.

Spółka jest w trakcie organizacji firmy (polska spółka prawa handlowego - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), firma ma działać jako panel usługowy obsługujący klientów indywidualnych drogą telematyczną (telefon, sms, internet), spółka ma prowadzić działalność gospodarczą poza granicami Polski i na terenie gdzie nie obowiązuje polskie prawo. W Polsce ma znajdować się siedziba firmy i zarząd spółki, na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej ma być prowadzona księgowość spółki, firma ma się opodatkowywać na terenie Rzeczpospolitej Polskiej ze wszystkich należnych podatków, z terenu Rzeczpospolitej Polskiej ma się odbywać obsługa techniczna serwerów będących w jurysdykcjach, gdzie taka usługa jest zgodna z prawem. Działalność spółki ma być skierowana do wszystkich klientów obszaru Unii Europejskiej i klientów w tych jurysdykcjach gdzie taka usługa jest dozwolona, mogących odwiedzić centrum transmisji danych i skorzystać z usług Wnioskodawcy.

Firma ma pośredniczyć w zakupie kuponów na gry liczbowe oferowane przez instytucje i firmy narodowe i ponadnarodowe z obszaru Unii Europejskiej posiadające koncesje lub zezwolenia wydawane przez dane państwo członkowskie - rola Wnioskodawcy ma polegać na usłudze pośrednictwa i usłudze kurierskiej.

  • Schemat działalności:
  • zebranie zamówienia na wskazany kupon
  • zakup w imieniu i na rzecz zamawiającego wskazanego kuponu
  • zabezpieczenie kuponu na terenie jurysdykcji, gdzie został zakupiony kupon
  • przekazanie wygranej w razie uzyskania nagrody z zamówionego kuponu

Za taką usługę firma ma pobierać wynagrodzenie. Zamówienia na usługę mają być składane drogą telematyczną (telefon, sms, internet) poprzez centrum transmisji danych. Spółka nie organizuje sama gier liczbowych i losowych, nie sprzedaje kuponów własnej gry liczbowej i losowej. Zamówienia na gry liczbowe mogą dokonać osoby z terenu jurysdykcji w których zakup kuponów na gry liczbowe drogą telematyczną nie jest zabroniony, po złożeniu zamówienia zamawiający otrzyma potwierdzenie przyjęcia zamówienia. Serwer firmy na którym będzie umieszczone centrum transmisji danych, i na którym będzie można złożyć zamówienie na określone kupony będzie znajdować się na terenie jurysdykcji gdzie jest to zgodne z prawem miejscowym. Płatność za zamówione kupony, będzie odbywać się poprzez centrum transmisji danych metodą account merchant (system płatność za towar lub usługę na stronie internetowej). W razie kiedy kupon zamówiony i opłacony w firmie wygrał nagrodę - firma pośredniczy w przekazaniu nagrody pomiędzy organizatorem gry liczbowej, a osobą zamawiającą usługę. Firma będzie posiadać rozliczeniowe konto bankowe w Rzeczpospolitej Polsce. Cała działalność firmy ma być opodatkowana należnymi podatkami w Rzeczpospolitej Polskiej. Obsługa techniczna firmy, serwera, centrum transmisji danych ma odbywać się z terenu Rzeczpospolitej Polskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcę w opisanej działalności obowiązuje podatek od gier zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych Art 71 ust. 1...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega pod podatek od gier. Spółka opodatkowuje się zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 71 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540) podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.

Jak wskazuje Wnioskodawca, nie prowadzi on gier liczbowych i losowych, tym samym mając na uwadze zakres czynności podlegający opodatkowaniu podatkiem od gier, który został określony w sposób enumeratywny przez ustawodawcę w art. 71 ust. 2 ww. ustawy należy stwierdzić, iż w takim przypadku działalność Wnioskodawcy jeśli nie prowadzi on gier liczbowych i losowych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od gier.

Na marginesie należy zauważyć, że fakt, iż Wnioskodawca podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jest bez znaczenia dla niniejszej sprawy gdyż zarówno podatek od gier jak też podatek dochodowy odrębnie określają zasady opodatkowania tymi podatkami. A zatem uznanie danego podmiotu za podatnika jednego z ww. podatków nie oznacza, iż podmiot ten nie może być uznany również za podatnika w zakresie drugiego podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji. Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika