W jaki sposób Wnioskodawca może otrzymać zwrot lub odliczyć zapłacony przy imporcie aromatów podatek (...)

W jaki sposób Wnioskodawca może otrzymać zwrot lub odliczyć zapłacony przy imporcie aromatów podatek akcyzowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2008r. (data wpływu 13 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu lub odliczenia zapłaconej akcyzy przy imporcie aromatów wykorzystywanych do produkcji napojów spirytusowych ? jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu lub odliczenia zapłaconej akcyzy przy imporcie aromatów wykorzystywanych do produkcji napojów spirytusowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Urzędzie Celnym składem podatkowym produkującym wyroby akcyzowe zharmonizowane w postaci napojów alkoholowych. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz posiada zabezpieczenie akcyzowe w formie gwarancji ubezpieczeniowej na przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Na terenie Spółki sprawowany jest stały nadzór podatkowy z ramienia Urzędu Celnego.

Spółka sprowadziła na teren składu podatkowego z importu złożone preparaty alkoholowe (aromaty) do produkcji wódek smakowych. Od sprowadzonych aromatów zostały odprowadzone wszystkie należności podatkowe związane z importem tj. cło, podatek akcyzowy od alkoholu etylowego zawartego w aromacie oraz podatek VAT. Aromaty wpisano w ewidencji surowców i półfabrykatów akcyzowych w składzie podatkowym.

Obecnie Spółka produkuje wódkę bez zawartości dodatkowych substancji smakowych (aromatów). Spółka zamierza jednak produkować napoje spirytusowe smakowe z użyciem aromatów sprowadzonych z importu. Pobieranie do produkcji będzie odbywać się zgodnie z recepturami i będzie odzwierciedlane w księgach obrotu spirytusu i półfabrykatów prowadzonych w składzie. Wyroby wyprodukowane z udziałem aromatów będą sprzedawane na eksport poza UE, do krajów UE w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a także na rynek krajowy z naliczonym podatkiem akcyzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób Wnioskodawca może otrzymać zwrot lub odliczyć zapłacony przy imporcie aromatów podatek akcyzowy...

Zdaniem Wnioskodawcy § 3 ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 85, poz. 799) mówi tylko o obniżeniu należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od importu.

W ocenie Wnioskodawcy istnieje możliwość odliczenia zapłaconego przy imporcie aromatów podatku akcyzowego od sprzedaży wyrobów akcyzowych w kraju (wszystkich wyrobów) zarówno wyprodukowanych przy użyciu aromatów jak i bez ich użycia.

W przypadku natomiast eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej Wnioskodawca przedstawia dokument potwierdzający eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową oraz wyliczenia poparte zapisami w księgach obrotu spirytusem ilości aromatów zużytych do produkcji wódki. Zwrot podatku zapłaconego przy imporcie nastąpi po przedstawieniu rozliczenia zużytych do produkcji aromatów i dokumentów potwierdzających wywóz wyrobów alkoholowych na eksport lub w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 85, poz. 799 ze zm.) rozporządzenie określa szczegółowy tryb i warunki dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego, zwanego dalej akcyzą, przez jej obniżenie, w określonych przypadkach, o zapłaconą akcyzę.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych destylowanych, kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej od importu napojów alkoholowych otrzymanych przez destylację wina z winogron oraz złożonych preparatów i koncentratów alkoholowych, zakupionych z przeznaczeniem do produkcji napojów alkoholowych destylowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zakresu zastosowania przedmiotowego przepisu.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnić zatem należy, iż uregulowanie § 3 ww. rozporządzenia zapobiega jedynie powtórnemu uiszczeniu akcyzy poprzez możliwość zastosowania obniżki. Jest więc przejawem zasady jednokrotności opodatkowania.

Odtworzenie treści normy prawnej, która znajdzie w niniejszym przypadku zastosowanie, wymaga wykroczenia poza treść interpretowanego przepisu.

Nie jest on bowiem jedynym przepisem, który reguluje zagadnienie obniżenia akcyzy. W tej kwestii szczególną rolę odgrywa § 8c ww. rozporządzenia, który formułuje zasadę uzupełniającą treść interpretowanego przepisu.

W świetle jego postanowień podatnicy zużywający w składzie podatkowym do produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych inne wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą od importu tych wyrobów mogą obniżyć do wysokości należnej akcyzy kwotę akcyzy od sprzedaży tych wyrobów o kwotę akcyzy zapłaconej od importu.

Przepis ten nader jasno stanowi, iż sprzedaż dotyczy wyrobów, do produkcji których zużyto w składzie podatkowym importowane wyroby z zapłaconą akcyzą. Poprzez użycie zwrotów ?tych wyrobów? prawodawca rozwiewa ewentualne wątpliwości, że należną akcyzą jest podatek powstały w związku ze sprzedażą wyprodukowanych wyrobów, a obniżką jest kwota akcyzy zapłacona od importu wyrobów zużytych do ich produkcji.

W § 3 ww. rozporządzenia ustawodawca prowadził następujące przesłanki, od ziszczenia się których uzależniona jest możliwość dokonania odliczenia akcyzy z tytułu importu koncentratów alkoholowych:

  • u podatnika akcyzy uprawnionego do dokonania odliczenia wystąpiła akcyza należna z tytułu sprzedaży napojów alkoholowych destylowanych;
  • została zapłacona akcyza z tytułu importu koncentratu alkoholowego;
  • koncentrat alkoholowy został zakupiony z przeznaczeniem do produkcji napojów alkoholowych destylowanych.?

Jednakże norma prawna, która reguluje obniżki w spornym zakresie, przeczy przyjętemu przez Wnioskodawcę stanowisku odnośnie spełniania przez Spółkę ww. warunków w związku z ?szeroką regulacją? przedmiotowych przepisów.

W przypadku sprzedaży napojów alkoholowych destylowanych, kwota należnej akcyzy, o której mówi analizowany przepis, związana jest bowiem ze sprzedażą wyrobów, do produkcji których został zużyty importowany koncentrat alkoholowy. To właśnie w wyniku tej sprzedaży powstaje należna akcyza.

Wobec powyższego nie jest to każda sprzedaż napojów alkoholowych destylowanych lecz tylko taka, co do której istnieje powyższy związek pomiędzy wyrobem gotowym, a surowcem oraz kwotą należnej akcyzy, a obniżką w postaci kwoty akcyzy zapłaconej od importu.

Ponadto, mając na uwadze treść art. 26 ust. 1 i ust. 2 i art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) wymieniający przypadki, w których pobór akcyzy jest zawieszony, zauważyć należy, iż w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę sprzedaży i dostawy wewnątrzwspólnotowej gotowego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym. Również eksport (z wyjątkiem wyrobów oznaczonych znakami akcyzy) takiego wyrobu wyprodukowanego przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru odbywa się w tej procedurze. Zatem w przypadkach tych w stosunku do gotowego wyrobu wyprodukowanego przez Wnioskodawcę z użyciem wyrobów od których w imporcie została zapłacona akcyza, nie występuje kwota należnej akcyzy do zapłaty.

W myśl powyższego na podstawie wyżej przedstawionych przepisów rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty akcyzy zapłaconej przy imporcie od nabytych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zużytych do wyprodukowania gotowego wyrobu sprzedanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i dostarczonego wenątrzwspólnotowo do nabywcy lub wyeksportowanego przez Wnioskodawcę do kraju trzeciego.

W przedmiotowe sprawie należy również zwrócić uwagę na art. 60 ust. 1 i 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, iż podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu. Zwrot przysługuje również w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których akcyza został zapłacona na terytorium kraju.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 60 ust. 5 ustawy, rozporządzeniem z dnia 14 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz.U. Nr 74, poz. 674) Minister finansów określił szczegółowe warunki trybu i zwrotu akcyzy w odniesieniu do dostaw wewnątrzwspólnotowych i eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej zwrot akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zapłaconej na terytorium kraju, przysługuje podatnikowi akcyzy, zwanemu dalej 'podatnikiem', o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej 'ustawą', który:

  1. dokonał na terytorium kraju zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane i posiada dokumenty potwierdzające tę zapłatę;
  2. dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą zgodnie z zasadami określonymi w art. 54 ustawy;
  3. posiada potwierdzenie, na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  4. posiada potwierdzenie zapłaty akcyzy lub jej zabezpieczenia w państwie członkowskim przeznaczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Natomiast zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia W przypadku eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwrot akcyzy zapłaconej na terytorium kraju przysługuje podatnikowi, który:

  1. dokonał zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe zharmonizowane na terytorium kraju;
  2. dokonał eksportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą;
  3. posiada dokument odprawy celnej SAD potwierdzający wywóz wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu gotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Nie dokonuje zatem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu wyrobów z zapłaconą akcyzą. Ponadto zauważyć należy, iż przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest gotowy wyrób akcyzowy zharmonizowany o odpowiednim kodzie CN. Zatem wyrobem sprzedawanym nie jest aromat, a gotowy wyrób akcyzowy zharmonizowany (wódka) ujęty w odpowiednich dokumentach dotyczących dostawy wewnątrzwspólnotwej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (ADT) oraz dokumentach dotyczących eksportu (SAD). Dokumenty te po odpowiednim potwierdzeniu przez odbiorcę w państwie członkowskim lub przez graniczny urząd celny stanowią dowód dostarczenia lub wywozu poza obszar Wspólnoty gotowego wyrobu (wódki), od którego na terenie kraju nie została zapłacona akcyza.

Z powyższego wynika, iż w przedmiotowej sprawie przepisy art. 60 ust. 1 i 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym nie mają zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika