Czy w związku przeznaczeniem na cele opałowe szerokiej frakcji węglowodorów KTS-F o symbolu PKWiU (...)

Czy w związku przeznaczeniem na cele opałowe szerokiej frakcji węglowodorów KTS-F o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811, Wnioskodawca z tego tytułu powinien zapłacić akcyzę w wysokości 60 zł za każdą tonę przeznaczoną na cele opałowe?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2008r. (data wpływu 3 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811 przeznaczonych na cele opałowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811 przeznaczonych na cele opałowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Produkt z termicznego przekształcania odpadów tworzyw sztucznych zwany szeroką frakcją węglowodorów KTS-F posiada oznaczenie handlowe PKWiU 24.66.32-90.00 oraz kod celny CN 3811. Ww. produkt jest produktem, na który stawka akcyzy wynosi zero.

Parametry fizyko-chemiczne KTS-F pozwalają na wykorzystanie produktu jako oleju opałowego.

Parametry produktu są następujące:

    Parametr Wynik
  1. Zawartość siarki ppm max 300
  2. Temperatura zapłonu °C min 13
  3. początek destylacji °C nie normuje się
  4. ilość destylatu do 350oC %mas 50
  5. Zawartość wody %masy max 1
  6. Gęstość w 15°C g/cm#179; max 0,870

Szeroka frakcja węglowodorów KTS-F powstaje z przerobu odpadów produkcyjnych i śmieci komunalnych i pozwala na utylizację przynajmniej części tych substancji zanieczyszczających środowisko. Wykorzystanie KTS-F do celów opałowych jest celowe z uwagi na ochronę środowiska oraz z punktu widzenia energetycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku przeznaczeniem na cele opałowe szerokiej frakcji węglowodorów KTS-F o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811, Wnioskodawca z tego tytułu powinien zapłacić akcyzę w wysokości 60 zł za każdą tonę przeznaczoną na cele opałowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczając na cele opałowe wyrób w postaci szerokiej frakcji węglowodorów KTS-F winien on zapłacić akcyzę w wysokości 60zł za tonę i rozliczyć ją z urzędem celnym składając deklarację AKC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 2 ww. ustawy, wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Jednocześnie, na podstawie art. 62 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;
  2. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Z powyższego wynika, że wyrób w postaci szerokiej frakcji węglowodorów KTS-F o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811 wymieniony w poz. 15 załącznika nr 1 i poz. 10 załącznika nr 2 ustawy o podatku akcyzowym przeznaczony do celów opałowych jest zarówno wyrobem akcyzowym, jak i wyrobem akcyzowym zharmonizowanym w rozumieniu przepisów ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe wynosi 233 zł od 1000 litrów wyrobu gotowego oraz na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1000 kilogramów wyrobu gotowego. Zgodnie z art. 65 ust. 2 w/w ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 (?).

Na podstawie wyżej powołanego upoważnienia Minister Finansów wydał rozporządzenie dnia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.). Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 przedmiotowego rozporządzenia stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1, art. 69 ust. 4, art. 70 ust. 4, art. 71 ust. 4, art. 72 ust. 4 i art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej 'ustawą', obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju.

Zgodnie z poz. 2 lit. a i lit. b załącznika nr 1 do ww. rozporządzeniem stawki akcyzy dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe (bez względu na symbol PKWiU) wynoszą:

  • 232,00 zł/1.000 l dla olejów opałowych, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem,
  • 60,00 zł/1.000 kg dla pozostałych olejów opałowych z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe.

W myśl § 3 ust. 1 wymienionego rozporządzenia stawki akcyzy, określone w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia i w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, stosuje się dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje w 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem.

Jednocześnie zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz.U. Nr 96, poz. 815, z późn. zm.), znakowaniu i barwieniu podlegają oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe.

Przepisy w sposób wyraźny określają w tym przypadku dwie grupy wyrobów, przeznaczonych na cele opałowe, podlegające obowiązkowi znakowania i barwienia:

  • oleje opałowe, spełniające określone wymagania jakościowe, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710;
  • oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 1941, 2710 1945 lub 2710 1949.

Przedmiotowy olej opałowy o kodzie CN 3811 nie mieści się w żadnej z tych grup, nie podlega więc obowiązkowi znakowania i barwienia. Zawartość siarki w przedmiotowym oleju nie przekracza 3%, zatem nie spełnia on definicji ciężkiego oleju opałowego wynikającej z art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Z uwagi na to, że ?szeroka frakcja węglowodorów KTS-F? o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811 będąca przedmiotem zapytania, nie podlega obowiązkowi barwienia i znakowania i nie jest ciężkim olejem opałowym, mieści się więc w pozycji 2 lit. b załącznika nr 1 wspomnianego rozporządzenia i jest opodatkowana podatkiem akcyzowym według stawki 60,00zł/1000 kg.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej 'deklaracjami podatkowymi', za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 19 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne.

Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy, o której mowa w ust. 1, za dany miesiąc rozliczeniowy.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wyrób będący przedmiotem zapytania o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811, przeznaczony przez Wnioskodawcę na cele opałowe, w myśl art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym jest wyrobem podlegającym opodatkowaniu tym podatkiem, nie podlega obowiązkowi znakowania i barwienia, stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu wynosi 60 zł/1000 kg, a Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenie odpowiedniej deklaracji dla podatku akcyzowego oraz dokonania zapłaty akcyzy od przedmiotowego wyrobu przeznaczonego na cele opałowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy równocześnie podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania danego towaru do właściwego grupowania PKWiU ciąży na zainteresowanym, tj. na podmiocie dokonującym czynności których przedmiotem są wyroby akcyzowe. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wyrobów będących przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika