Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących (...)

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu polegającego na zorganizowaniu szlaku rowerowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2013r. (data wpływu 25 stycznia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2013r. (data wpływu 13 marca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. ??? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2013r. (data wpływu 13 marca 2013r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2013r., ukształtowało się następujące zdarzenie przyszłe:

Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest stowarzyszeniem działającym w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. W ramach swej działalności Wnioskodawca może aplikować o środki finansowe w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy. Projekty współpracy polegają na wspólnej realizacji przedsięwzięć prze kilka Lokalnych Grup Działania przy czym każda z LGD ponosi koszty związane z zadaniami realizowanymi na jej obszarze.

Wnioskodawca planuje zrealizować dwa projekty: projekt pn. ??? oraz projekt pn. ???.

W związku z realizacją wyżej wymienionych projektów Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu towaru i usług. Wydatki ponoszone na powyższe towary i usługi zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest również zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Interpretacja jest potrzebna do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowski na etapie refundacji poniesionych kosztów.

Wnioskodawca w okresie od 5 czerwca 2012r. do 31 marca 2013r. realizuje projekt pn. ???. Realizacja projektu polega na oznakowaniu szlaku rowerowego na terenie LGD oraz na wydaniu mapki. Wydatki ponoszone na realizację projektu to zakup usługi znakowania szlaku na którą składa się: koordynacja prac, zarząd zadaniem, projektowanie organizacji przebiegu ruchu na drogach gminnych i powiatowych, znakowanie szlaku, znakowanie szlaku tabliczkami, farbą oraz drogowskazami, wykonanie wraz z montażem tablic informacyjnych oraz wydanie mapy. Łączna wartość poniesionych kosztów przez wykonawcę to 12.306,84 zł. Projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Projekt jest całkowicie niedochodowy, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów związanych ze zrealizowanym projektem, szlak rowerowy będzie ogólnodostępny i nieodpłatnie udostępniony dla wszystkich zainteresowanych. Mapka będzie nieodpłatnie rozdawana wszystkim, którzy się po nią zgłoszą.

Projekt jest projektem partnerskim, jest realizowany wspólnie przez Wnioskodawcę oraz Grupę Działania ???, Stowarzyszenie ???, ?. Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi w części na niego przypadającej, co zostanie udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. W wyniku realizacji projektu nie nastąpi przekazanie mienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 marca 2013r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. ????

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 marca 2013r.):

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. ???.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (?).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 ? 2013, w okresie od 5 czerwca 2012r. do 31 marca 2013r. realizuje projekt pn. ???. Realizacja projektu polega na oznakowaniu szlaku rowerowego na terenie LGD oraz na wydaniu mapki.

Projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Projekt jest całkowicie niedochodowy, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów związanych ze zrealizowanym projektem, szlak rowerowy będzie ogólnodostępny i nieodpłatnie udostępniony dla wszystkich zainteresowanych. Mapka będzie nieodpłatnie rozdawana wszystkim, którzy się po nią zgłoszą.

Projekt jest projektem partnerskim, Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi w części na niego przypadającej, co zostanie udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. W wyniku realizacji projektu nie nastąpi przekazanie mienia.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest również zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług ? Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika