Czy odmierzona i zaewidencjonowana w opisany sposób ilość oleju napędowego zawierającego estry może (...)

Czy odmierzona i zaewidencjonowana w opisany sposób ilość oleju napędowego zawierającego estry może służyć do określania zobowiązania akcyzowego związanego z wydaniem ze składu poza procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego towaru akcyzowego zharmonizowanego oraz odliczenia ulgi należną od dodanej ilości biokomponentów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008r. (data wpływu 11 grudnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia zawartości biokomponentów dodanych do olejów napędowych w celu zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego i określenia zobowiązania podatkowego w stosunku do wyprowadzonych ze składu podatkowego olejów napędowych z zawartością tych biokomponentów ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia zawartości biokomponentów dodanych do olejów napędowych w celu zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego i określenia zobowiązania podatkowego w stosunku do wyprowadzonych ze składu podatkowego olejów napędowych z zawartością tych biokomponentów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na terenie Przedsiębiorstwa Spółki w W., zgodnie z Decyzją z dnia 2007-03-01 Naczelnika Urzędu Celnego zmienioną Decyzja z dnia 2008-05-18 funkcjonuje skład podatkowy o numerze akcyzowym PL. W zakresie działalności składu pozostają m.in. magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i wytwarzanie oleju napędowego z zawartością estrów metylowych kwasów tłuszczowych FAME. W składzie podatkowym magazynowane są paliwa dostarczone i będące własnością Koncernu P. Prowadzący skład podatkowy wytwarza olej napędowego z zawartością biokomponentów (estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych FAME) w ramach usługi na rzecz Koncernu P. Proces produkcyjny realizowany jest przy użyciu wyposażenia składu podatkowego. Olej napędowy, estry kwasów tłuszczowych oraz produkt finalny są własnością Koncernu P. Proces technologiczny realizowany jest partiami poprzez wprowadzanie do zbiornika magazynowego wyposażonego w mieszadło oleju napędowego oraz estrów kwasów tłuszczowych, we właściwej proporcji. Podatek akcyzowy płacony jest przez prowadzącego skład podatkowy tj. Wnioskodawcę. W związku z dodawaniem biokomponentów odliczana jest ulga przysługująca z tego tytułu.

W najbliższym czasie Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność polegającą na komponowaniu oleju napędowego z zawartością biokomponentu (estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych FAME) metodą on-line. Produkcja realizowana będzie w dalszym ciągu w ramach usługi świadczonej przez prowadzącego skład podatkowy na rzecz właściciela paliw magazynowanych w składzie tj. Koncernu P. Produkt główny (olej napędowy) oraz biokomponent FAME magazynowane będą w osobnych zbiornikach. Wydanie poszczególnych komponentów odbywało będzie przez niezależne i zalegalizowane instalacje pomiarowe dla oleju napędowego i estrów. Mieszanie odbywać będzie się po dokonaniu pomiarów ilościowych w mieszalniku liniowym. Ujednolicony produkt wlewany będzie do cystern drogowych Klientów.

Określenie ilości estrów w jednostce objętości w 15°C, określane będzie poprzez pomiar objętości i gęstości rzeczywistej estrów wydawanych z instalacji pomiarowej w celu wyznaczenia na tej podstawie ich masy. Równolegle dokonywany będzie pomiar gęstości estrów w temperaturze powyżej 20°C przy pomocy dodatkowego gęstościomierza zainstalowanego na pętli bocznej rurociągu głównego estrów, przez którą estry będą przepływały w sposób wymuszony. Przed pomiarem gęstości estry będą podgrzewane do temp. pow. 20°C specjalnie do tego celu zainstalowanym wymienniku ciepła. Na podstawie tego pomiaru określana będzie gęstość cieczy w temperaturze 15°C poprzez przeliczenie przy użyciu wzoru określonego w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. Nr 218, poz. 1845, z 2005 r.).

Określenie ilości oleju napędowego w jednostce dm3 w 15°C będzie się odbywało poprzez pomiar objętości i gęstości cieczy w temperaturze rzeczywistej, a następnie przeliczenie do temperatury referencyjnej przy zastosowaniu tablic przeliczeniowych dla produktów naftowych, o których mowa w Polskiej Normie PN-ISO 91-1, tj. tablic 53B oraz 54B zawartych w tablicach przeliczeniowych API-ASTM dla przetworów naftowych. W powyżej opisany sposób wyznaczane będą ilości oleju napędowego oraz estrów kwasów tłuszczowych w temperaturze referencyjnej 15°C, dla każdej operacji polegającej na wlaniu mieszaniny (oleju napędowego z zawartością estrów) do cysterny drogowej. Na podstawie tych wielkości zostanie przeprowadzona weryfikacja, czy uzyskana mieszanina kwalifikuje się do zastosowania zwolnienia zgodnie z Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. Nr 72, poz. 500 z 2006r.). Jeśli tak, to wyliczona zostanie kwoty ulgi, odpowiadająca ilości biokomponentu w temp. 15°C, przysługującej przy zapłacie akcyzy..

Procesem wydania oleju napędowego oraz estrów w poszczególnych operacjach załadunku cystern drogowych sterować będzie automatyka, której algorytm działania zawierał będzie przepis określający zakładany skład mieszaniny. Za jej pomocą informacja o ilościach wydanych przez linie dystrybucyjne oraz parametrach fizyko-chemicznych składników produktu finalnego tj. oleju napędowego z zawartością estrów metylowych kwasów tłuszczowych będzie przesyłana do systemu ewidencyjnego składu podatkowego, którym jest SAP Oil. Podstawowym zapisem w systemie SAP Oil będą zapisy ilości oleju napędowego, estrów metylowych kwasów tłuszczowych oraz ich suma jako ilość produktu gotowego tj. oleju napędowego z zawartością estrów metylowych kwasów tłuszczowych w temperaturze referencyjnej w 15°C. Dodatkowo w systemie SAP Oil archiwizowane będą wyniki pomiarów poszczególnych składników mieszaniny w temperaturze rzeczywistej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odmierzona i zaewidencjonowana w opisany sposób ilość oleju napędowego zawierającego estry może służyć do określania zobowiązania akcyzowego związanego z wydaniem ze składu poza procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego towaru akcyzowego zharmonizowanego oraz odliczenia ulgi należnej od dodanej ilości biokomponentów.

Zdaniem Wnioskodawcy: zaewidencjonowane w systemie informatycznym SAP Oil ilości ilość produktu gotowego tj. oleju napędowego z zawartością estrów metylowych kwasów tłuszczowych wyznaczone w opisany powyżej sposób mogą być dla Spółki podstawą wyliczania zobowiązania akcyzowego uwzględniającego ulgę należną z tytułu dodania biokomponentów.

Dokonywane pomiary będą posiadały świadectwa metrologiczne, a zastosowane metody pomiarów i przeliczeń są usankcjonowane w przepisach prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finasów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2 % biokomponentów:

  1. benzynę silnikową nieetylizowaną - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny,
  2. olej napędowy - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego

-z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw;

W myśl § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  1. podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;
  2. podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Stosownie do powyższego dane zawarte w powołanej wyżej dokumentacji technicznej stanowią podstawę obliczenia kwoty zwolnienia od akcyzy.

W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazuje, iż w celu prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych na składzie podatkowym wykorzystuje system o nazwie SAP Oil. Z opisu zawartego we wniosku wynika również, iż do tego systemu wprowadzane są informacje dotyczące procesu dodawania biokomponentu do paliw ciekłych. W systemie zostają zapisane dane dotyczące ilości estrów metylowych kwasów tłuszczowych wydanego do komponowania, ilości uzyskanego w wyniku komponowania paliwa ciekłego z dodatkiem biokomponentu oraz ilości paliwa ciekłego użytego w procesie komponowania.

Zgodnie z treścią § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz. 744 ze zm.), prowadzący skład podatkowy obowiązany jest prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zharmonizowanych:

  1. wyprodukowanych lub przetworzonych w składzie podatkowym;
  2. przyjętych do składu podatkowego;
  3. wydanych ze składu podatkowego;
  4. wykorzystanych na własny użytek.

Wpisów do ewidencji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu. (§ 21 ust. 2)

Jednakże jak zauważono na wstępie w celu zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego zawartego w § 12 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący biopaliwa obowiązany jest prowadzić dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów (§ 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia).

W powołanym rozporządzeniu Minister Finansów uzależnił zwolnienie od akcyzy od prowadzenia przez producenta paliw odpowiedniej dokumentacji technicznej i to z treści przedmiotowej dokumentacji, a nie z treści ewidencji muszą wynikać informacje dotyczące sposobu wytworzenia wyrobów akcyzowych oraz dane niezbędne do określenia podstawy zwolnienia od akcyzy.

W przepisach regulujących opodatkowanie wyrobów akcyzą brak jest definicji legalnej pojęcia dokumentacji technicznej. Stąd też, zgodnie z ogólnymi regułami wykładni prawa podatkowego należy zastosować wykładnie gramatyczną. Definicja pojęcia dokumentacji technicznej zawarta jest między innymi w Słowniku języka polskiego pod red. M. Szymczaka, Wydawnictwo Naukowe PWN Sp. z o.o., Warszawa 1995 r. t. I s. 392. Dokumentacja techniczna to ?ogół dokumentów zawierających opis procesu technologicznego, niezbędny do wyprodukowania jakiegoś wyrobu, do wybudowania jakiegoś obiektu; plany, projekty, rysunki, kosztorysy?. Ponadto zgodnie z treścią wymienionego słownika, zawartą na stronie 527, ewidencja to ?wykaz, spis zawierający dane dotyczące liczby i ruchu ludności, rzeczy lub spraw?.

Stosownie do powyższego, w języku polskim znaczenie pojęć dokumentacji technicznej i ewidencji nie jest tożsame. Pierwsze odnosi się do procesu produkcji wyrobów, a drugie do wykazu wyrobów. W takim znaczeniu pojęcia te zostały odpowiednio zastosowane w przepisach § 12 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie tutejszego organu, opisana we wniosku ewidencja SAP Oil prowadzona w składzie podatkowym, nie stanowi dokumentacji technicznej wskazującej na sposób wytworzenia paliw ciekłych z dodatkiem biokomponentów i zawartość w nich biokomponentów.

Zatem nie ulega wątpliwości, iż omawiana ewidencja będzie częścią składową takiej dokumentacji, gdyż rejestruje proces łączenia paliwa ciekłego z biokomponentem, określa ilość użytych poszczególnych składników jak również ilość produktu finalnego jednakże nie będzie dokumentacją techniczną, która jest warunkiem do uzyskania zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Reasumując stwierdzić należy, iż mimo, że Wnioskodawca słusznie zauważa, iż podstawa opodatkowania paliw silnikowych jest liczba litrów gotowego wyrobu w temperaturze 15oC (co wynika z art. 64 ustawy o podatku akcyzowym), to jednak w celu skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 2 konieczne jest prowadzenie przez Wnioskodawcę dokumentacji technicznej wskazującej na sposób wytworzenia paliw ciekłych z zawartością biokomponentów lub biopaliw ciekłych i zawartości w nich biokomponentów.

Zatem o ile sposób ewidencjonowania poprzez system SAP OIL ilości wyprowadzanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy olejów napędowych z zawartością estrów metylowych kwasów tłuszczowych może służyć do określenia ilości wyprowadzanych wyrobów, będącej podstawą do określenia należnego do zapłaty podatku akcyzowego, to nie daje jednak ona uprawnień do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, gdyż ewidencja ta nie jest dokumentacją techniczną wymienioną w § 18 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia warunkującą zastosowanie ww. zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przedmiotowej sprawie zauważyć jednocześnie należy, iż rolą postępowania interpretacyjnego jest wyjaśnienie składającemu wniosek, stanowiska organu uprawnionego w sprawie opisanej przez zainteresowanego co do istotnych jej elementów, w kontekście przepisów prawa podatkowego. Organ podatkowy dokonuje oceny prawnej stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. W postępowaniu tym nie może zatem toczyć się spór o stan faktyczny, ani też nie może być prowadzone klasyczne postępowanie dowodowe zmierzające do zbierania materiałów dowodowych, a następnie poddawanie ich swobodnej ocenie, zgodnie z art. 191 ustawy Ordynacja podatkowa.

Jak wynika z wniosku przedmiotem żądania Wnioskodawcy jest m.in. ocena stosowanej przez niego metody odmierzania zawartości estrów metylowych kwasów tłuszczowych zawartych w oleju napędowym w celu skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, podczas gdy przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 ze zm.), jak również przepisy zawarte w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy nie wskazują sposobu ustalania metodologii odmierzania biokomponentów używanych do komponowania oleju napędowego z zawartością biokomponentów w celu obliczenia należnej ulgi przysługującej od dodanych do oleju napędowego biokomponnetów. Ponadto zauważyć należy, iż sporządzenie i prowadzenie dokumentacji technicznej przez podmiot wynika z przepisów odrębnych, innych niż przepisy prawa podatkowego.

Ocena czy przedstawiony metoda odmierzania zawartości estrów metylowych kwasów tłuszczowych w gotowym oleju napędowym jest prawidłowa czy też nieprawidłowa może być jedynie dokonana w trakcie postępowania dowodowego prowadzonego w odrębnym postępowaniu, które jednakże nie może być przeprowadzone w trybie dotyczącym wydawania pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika