Opodatkowanie samochodów osobowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo

Opodatkowanie samochodów osobowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009r. (data wpływu 7 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania nabytego wewnątrzwspólnotowo w dniu 15 lipca 2004r. samochodu osobowego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania nabytego wewnątrzwspólnotowo w dniu 15 lipca 2004r. samochodu osobowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 15 lipca 2004r. Wnioskodawca dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego. Zgodnie z obowiązującym prawem w terminie pięciu dni od przekroczenia granicy Wnioskodawca złożył w urzędzie celnym deklarację AKC-U. Ponieważ auto miało 10 lat do obliczenia podatku Wnioskodawca przyjął stawkę 65%. W związku z tym, że pojazd był uszkodzony i wymagał wielu napraw, Wnioskodawca nie miał zamiaru od razu go rejestrować ? nie dokonał zapłaty akcyzy, nie odebrał ?DOKUMENTU POTWIERDZAJĄCEGO ZAPŁATĘ AKCYZY? z urzędu celnego.

Ponieważ w chwili obecnej auto jest wyremontowane, Wnioskodawca chce je zarejestrować. Zamierza opłacić podatek akcyzowy. Ponieważ na przestrzeni czasu wykładnia prawa dotycząca podatku akcyzowego zmieniała się, Wnioskodawca zamierza złożyć korektę deklaracji AKC-U ? z prawidłowo naliczoną kwotą podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Od jakiej kwoty Wnioskodawca powinien dokonać obliczenia kwoty podatku akcyzowego...
  2. Według jakiej stawki podatek akcyzowy powinien zostać naliczony...
  3. Czy za okres od złożenia deklaracji AKC-U do chwili zapłaty kwoty akcyzy powinien zapłacić odsetki...


Zdaniem Wnioskodawcy

Ad.1

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 podstawą opodatkowania jest to ?kwota jaką nabywca jest obowiązany zapłacić za wyroby akcyzowe, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego?, a więc za podstawę należy przyjąć zapłaconą przez Wnioskodawcę kwotę wykazaną na fakturze (ust. o podatku akcyzowym Dz. U 29/2009, poz. 257).

Ad.2

Zgodnie z wyrokiem ETS z dnia 18 stycznia 2007r. stawka akcyzy w wysokości 65% jest niezgodna z prawem europejskim dlatego należy zastosować stawkę akcyzy w wysokości 3,1% lub 13,6%.

Ad. 3

Zgodnie z art. 53 par. 4 ustawy Ordynacja podatkowa, odsetki za zwlokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku. Z kolei zgodnie z obowiązująca w momencie przywozu pojazdu ustawą o podatku akcyzowym ? art. 81 ust. 1 pkt 2 zapłata akcyzy powinna nastąpić ? nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju. Ponieważ rejestracja do chwili obecnej nie nastąpiła, nie było obowiązku zapłaty akcyzy, a odsetki są nienależne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 ze zm.) nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W świetle art. 80 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Art. 81 ust. 1 ww. ustawy określa obowiązki podmiotów dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, a mianowicie:

  1. po przywozie na terytorium kraju należy złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  2. dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.

Powyższy przepis art. 81 ust. 1 pkt 2 daje jedynie wskazówkę odnośnie tego, jaka chwila jest najpóźniejszym momentem zapłaty podatku akcyzowego. Nie precyzuje on jednak jak należy postępować ?co do zasady?

To szczegółowe unormowanie modyfikuje zatem postanowienia art. 76 ww. ustawy. Zmienia je jedynie w granicach zasady ogólnej nie rozszerzając tego terminu a jedynie wskazuje, iż każdorazowo akcyza musi być już uiszczona w momencie rejestracji.

W myśl art. 76 ust. 1 podatnicy dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (do których zaliczone są samochody osobowe) są obowiązani po dokonaniu przywozu na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego i dokonać zapłaty w terminie 5 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Wobec powyższego co najmniej w terminie 5 dni od łącznego wystąpienia przemieszczenia i obowiązku podatkowego należy dokonać zapłaty akcyzy, chyba że wcześniej nastąpi rejestracja co skraca odpowiednio termin zapłaty.

Stosownie do powyższego stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego zobowiązanie podatkowego powstaje w terminie 5 dni od powstania obowiązku podatkowego czyli od momentu wprowadzenia na terytorium kraju samochodu osobowego w stosunku do którego Wnioskodawca posiadał prawo rozporządzania jak właściciel.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał 15 lipca 2004r. nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego i w terminie 5 dni od dnia przekroczenia granicy złożył w urzędzie celnym deklarację uproszczoną, w której z uwagi, iż samochód miał powyżej 10 lat do obliczenia należnego podatku akcyzowego przyjął stawkę akcyzy w wysokości 65%. Wnioskodawca do chwili obecnej nie dokonał jednak zapłaty akcyzy. Obecnie z uwagi na wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 18 stycznia 2007r. Wnioskodawca zamierza dokonać korekty złożonej dekoracji uproszczonej, w której stawkę podatku akcyzowego określi w wysokości 3,1% lub 13,6%.

W przedmiotowej sprawie należy mieć również na uwadze art. 70 § 1 powołanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym nie wskazał, iż bieg terminu przedawnienia został przerwany w wyniku jakiejkolwiek czynności określonej w rozdziale 8 działu III Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z powyższym ponieważ zobowiązanie podatkowe w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym powstało w roku 2004r., zobowiązanie to z końcem roku 2009r. przedawniło się w myśl art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej.

Prawo do złożenia korekty deklaracji istnieje dopóty, dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu, a zatem, gdy korekta zobowiązania podatkowego zostanie dokonana w terminie otwartym do weryfikacji zobowiązania przez organ. W myśl art. 59 § 1 pkt 9 Ordynacji podatkowej skutkiem upływu tego terminu jest wygaśnięcie zobowiązania podatkowego. W konsekwencji, po upływie przedawnienia nie jest możliwe dokonywanie jakichkolwiek zmian w wysokości zobowiązania, czy to przez podatnika poprzez złożenie korekty deklaracji, czy też przez organ podatkowy, przez wydanie decyzji weryfikującej deklarację podatnika, skoro w wyniku przedawnienia nastąpiło wygaśnięcie tegoż zobowiązania.

Reasumując w przedmiotowej sprawie zobowiązanie podatkowe powstałe w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym w dniu 15 lipca 2004r. samochodu osobowego uległo przedawnieniu, Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do złożenia korekty deklaracji. Zatem bezprzedmiotowe jest udzielenie odpowiedzi na pytania Wnioskodawcy zadane we wniosku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika