Z uwagi na to, że Wnioskodawca wskazał, iż nabywany przez niego wyrób o kodzie CN 3811 29 00 będzie (...)

Z uwagi na to, że Wnioskodawca wskazał, iż nabywany przez niego wyrób o kodzie CN 3811 29 00 będzie przeznaczony jako dodatek do paliw silnikowych oraz opałowych, należy go traktować, odpowiednio jako paliwa silnikowe lub opałowe, czego konsekwencją jest zastosowanie odpowiedniej stawki akcyzy. I tak zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy w przypadku gdy przedmiotowy wyrób będzie stosowany jako dodatek do paliw silnikowych winien być opodatkowany stawką w wysokości 1822,00 zł/1000l. Natomiast gdy wyrób ten przeznaczony zostanie jako dodatek do paliw opałowych, stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwszy, będzie podlegał opodatkowaniu stawką 232,00 zł/1.000 litrów ponieważ jego gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2009r. (data wpływu 11 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2010r. (data wpływu 5 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia stawki podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu o kodzie CN 3811 29 00 jako dodatku do oleju napędowego i opałowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia stawki podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu o kodzie CN 3811 29 00 jako dodatku do oleju napędowego i opałowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupu wewnątrzwspólnotowego, wyrobu E. będącego płynnym dodatkiem do paliw o charakterze pro?ekologicznym - nano-katalizator do oleju napędowego i opałowego w postaci dyspersji nano-cząstek dwutlenku ceru (Ce02), który powoduje: zmniejszenie emisji cząstek stałych (do 18%), zmniejszenie emisji węglowodorów (do 13%), zmniejszenie emisji CO (do 6%) zmniejszenie zużycia paliwa (do 11,4%), utrzymanie komór spalania w czystości. Produkt będzie oferowany bazom transportowym, ciepłowniom, PKP, rafineriom itp. Produkt dodaje się do paliw w proporcji 1:4000.

Ww. produkt Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo jako wyrób akcyzowy ?z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego' na podstawie faktury zakupu.

Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy kod CN na E.? powinien być następujący : CN 3811 29 00.

Producent podaje, że gęstość E.u w temperaturze 15,6°C wynosi 0,798 g/cm3.

Temperaturę zapłonu preparatu oznaczono na 251°C, a więc używanie temperatury powyżej 250°C jest wysoce ryzykowne i nie powinno być stosowane. Temperatura wrzenia preparatu to 230-250°C, a więc gdyby preparat nie ulegał samozapłonowi w temperaturze 251 °C to w temperaturze 350°C występowałby jedynie w postaci par.

Proces wrzenia (destylacji) następuje w stałej temperaturze charakterystycznej dla danego związku, a oznaczona temperatura wrzenia dla preparatu to 200-250°C. W związku z tym preparat nie może być ogrzany do temperatury 350°C, a więc nie ulega destylacji przy temperaturze 350°C.

Istotą stosowania E. jest to, że działa on jak typowy katalizator - dodany do układu obniża energię aktywacji reakcji chemicznej, czego efektem jest wzrost szybkości reakcji chemicznej. Olej napędowy z nano-katalizatorem E. w znacznym stopniu poprawia proces spalania w silnikach Diesla (widocznym objawem jest to, że silnik pracuje spokojniej, ustępują wibracje, ma lepsze przyśpieszenie i mniejsze zużycie paliwa). Jak pisze koncern chemiczny B. o E.: ?dodany do oleju obniża temperaturę spalania osadów sadzy w silniku oraz zapewnia ustanowienie optymalnej ilości tlenu w komorze spalania, co prowadzi do zapewnienia czystego spalania i wzrostu mocy'. E. jest dyspersją nano-cząstek dwutlenku ceru (stężenie 20.000 ppm Ce02) dodawaną do oleju napędowego w proporcji 1:4.000. Jeśli średnia wielkość cząstek Ce02 w produkcie to 10 nanometrów (w produkcie pierwszej generacji, obecnie używa się drobin o wielkości zbliżonej do jonów a więc o rozmiarze subnano) to dla przyjętej takiej wielkości cząstek wynika, że w 1 cm3 oleju napędowego z dodatkiem E. może ich być aż 1012 (bilion). Fakt zastosowania, skądinąd znanego w motoryzacji katalizatora jakim jest tlenek ceru, tym razem jednak w postaci nano-cząstek dodawanych do masy paliwa stanowi o wyjątkowości produktu i przewadze nad wszystkimi innymi produkowanymi do tej pory dodatkami do oleju. Tania i szybka technologia wytwarzania nano-cząstek Ce02 umożliwia stosowanie ich jako dodatku do paliwa (co bardzo ważne z gospodarczego i ekologicznego punktu widzenia także do biopaliwa) na masową skalę dla potrzeb rafinerii. Preparat sam w sobie nie jest paliwem gdyż nie jest traktowany jako paliwo napędowe. Preparat jest dyspersją nano-cząstek tlenku ceru w węglowodorze alifatycznym (CAS 64742-47-8), który sam w sobie również nie może być traktowany jako paliwo. Preparat jako katalizator powoduje obniżenie temperatury utleniania (spalania) paliwa napędowego co skutkuje zwiększeniem wydajności procesu ale nie zmienia sumy energii zmagazynowanej w paliwie. Reasumując, dodanie przedmiotowego preparatu do paliwa napędowego lub opałowego powoduje usprawnienie ich, polepszenie ich spalania, polepsza ekonomię spalania paliw, pozwala wydobyć z nich maksymalną drzemiącą w nich energię, która do tej pory nie mogła być wydobyta przy dotychczasowym stanie wiedzy o paliwach i mechanice silników. Pośrednio prowadzi to oczywiście do uzyskania więcej energii z tej samej ilości nośnika energii. I to wszystko przy budzącym podziw ograniczeniu emisji szkodliwych spalin. Technologia wytwarzania nano-cząstek tlenku ceru na masową skalę jest znana w zaledwie paru firmach na świecie, jednak wszystkie z nich są powiązane kapitałowo z obecnym producentem E. Ta rewolucyjna technologia dodawania nano-drobin tlenku ceru do paliwa w jego całej masie jest kompletnie nieznana w Polsce (dla przykładu została poznana przez Instytut Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej i pewną polską rafinerię dopiero za udziałem Wnioskodawcy przy okazji działań marketingowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka obowiązuje stawka podatku akcyzowego od pro?ekologicznego dodatku do oleju napędowego i opałowego nano-katalizatora E., będącego dyspersją nano-cząstek tlenku ceru (Ce02) w węglowodorze alifatycznym, od dnia 28 grudnia 2009r. tj. od chwili powstania obowiązku podatkowego w związku z pierwszym jego nabyciem wewnątrzwspólnotowym...

Zdaniem wnioskodawcy, produkt ten nie powinien być obłożony podatkiem akcyzowym:

  • z uwagi na jednoznaczny zapis ustępu 2 art. 89 ustawy o akcyzie: ?stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1 - 13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.?
  • z uwagi na jego pro-ekologiczny charakter wydatnie oddziałujący korzystnie w szeroko pojętej ochronie środowiska przy spalaniu oleju poprzez zmniejszenie emisji rakotwórczych cząstek stałych (do 18%), zmniejszenie emisji węglowodorów (do 13%), zmniejszenie emisji CO (do 6%) - troska o zdrowie społeczeństwa zwłaszcza w dużych aglomeracjach o dużym natężeniu ruchu,
  • z uwagi na unikalny sposób produkcji oparty na wiedzy z dziedziny nanotechnologii, która jest wspierana przez większość państw świata, także przez Polskę,
  • z uwagi na wyjątkowe znaczenie dla gospodarki kraju jakie daje możliwość ograniczenia paliwa rzędu 4 ~ 10 % w działach gospodarki będących na utrzymaniu państwa (np. wojsko) lub wiecznie wspieranych przez budżet państwa jak choćby kolejnictwo, rolnictwo, górnictwo itp.
  • z uwagi na możliwość podniesienia konkurencyjności polskiej gospodarki jeśli będzie ona obciążona mniejszymi kosztami paliwa i opłat emisyjnych,
  • z uwagi na dalekosiężne cele strategiczne związane z wprowadzeniem nano-katalizatorów 3-ciej generacji i możliwościami jakie one niosą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 38 ww. załącznika pod kodem CN 3811 wymieniono środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

W związku z tym wymienione wyżej wyroby energetyczne produkowane z przeznaczeniem jako dodatek do paliw silnikowych należy uznać za paliwa silnikowe. Natomiast te same wyroby przeznaczone jako dodatek do paliw opałowych należy traktować jako paliwa opałowe.

Przy czym przez dodatki lub domieszki do paliw silnikowych należy rozumieć wyroby dodawane do tych paliw w celu poprawy ich właściwości, np. smarowych, myjących, kalorycznych itp., z wyjątkiem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o których mowa w ustawie. Adekwatnie należy również rozumieć dodatki lub domieszki do paliw opałowych czyli będą to takie dodatki które poprawiają proces spalania paliwa opałowego.

W tym przypadku nie ma znaczenia kod CN takich wyrobów, muszą one być jedynie przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub opałowych.

W związku z tym jeżeli wyrób będący przedmiotem wniosku o kodzie CN 3811 29 00 zostanie przeznaczony jako komponent (dodatek) paliw silnikowych lub opalowych należy uznać go, odpowiedni za paliwo silnikowe lub opałowe. Konsekwencją powyższego jest zastosowanie odpowiedniej stawki akcyzy dla ww. wyrobu energetycznego.

Stosownie do art. 89 ust. 1 i 2 ww. ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,18 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 - 1565,00 zł/1.000 litrów;
  3. wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2 z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.072,00 zł/1.000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1.048,00 zł/1.000 litrów;
  7. wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych, o których mowa w pkt z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 6, obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych olejów napędowych, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 10,00 zł/1.000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.

      000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1.000 kilogramów;
  11. olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
      • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,
      • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1.000 kilogramów,
    2. gazowych -1,28 zł/gigadżul (GJ).

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, iż stawka 0 zł znajdzie zastosowanie w ograniczonym zakresie, a mianowicie wyłącznie do wyrobów innych niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 i to pod warunkiem, że wyroby te są przeznaczone do celów innych niż:

  • paliwo opałowe,
  • dodatki lub domieszki do paliw opałowych,
  • do napędu silników spalinowych,
  • jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W związku z tym, że dla wyrobu o kodzie CN 3811 29 00 ustawodawca nie określił wprost w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 stawek akcyzy w oparciu o jego kod CN, należy, kierując się kryterium jego przeznaczenia, zastosować stawki w odpowiedniej wysokości określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Ponadto wskazać należy, że krajowe regulacje prawne w zakresie obrotu i opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobami, o których mowa wyżej, są zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego. Przede wszystkim regulacje te spełniają wymagania i warunki określone w dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283, str. 51 ze zm.). Przedmiotowy wyrób został wymieniony jako produkt energetyczny w art. 2 ust. 1 lit f ww. dyrektywy.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca wskazał, iż nabywany przez niego wyrób o kodzie CN 3811 29 00 będzie przeznaczony jako dodatek do paliw silnikowych oraz opałowych, należy go traktować, odpowiednio jako paliwa silnikowe lub opałowe, czego konsekwencją jest zastosowanie odpowiedniej stawki akcyzy. I tak zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy w przypadku gdy przedmiotowy wyrób będzie stosowany jako dodatek do paliw silnikowych winien być opodatkowany stawką w wysokości 1822,00 zł/1000l. Natomiast gdy wyrób ten przeznaczony zostanie jako dodatek do paliw opałowych, stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwszy, będzie podlegał opodatkowaniu stawką 232,00 zł/1.000 litrów ponieważ jego gęstość w temperaturze 15oC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny.

Warto tutaj zauważyć, że ustawodawca nie przewidział specjalnych warunków dla opodatkowania wyrobów o charakterze proekologicznym, a co za tym idzie brak jest podstaw do opodatkowania takich wyrobów stawką inną niż inne dodatki do paliw silnikowych i opałowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. organ podatkowy podkreśla, że nie jest właściwym w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, a niniejsza interpretacja została wydana dla wyrobu o kodzie CN 3811 29 00 podanym przez Wnioskodawcę. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w zakresie dokonywania tych czynności oraz ich weryfikacji. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika