prawo do odliczenia do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją (...)

prawo do odliczenia do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?...'

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009r. (data wpływu 28 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2010r. (data wpływu 1 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?...? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub uzyskania jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. ?...?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Politechnika jest beneficjentem dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach projektów dotyczących działalności dydaktycznej i realizowanych zgodnie z zawartymi umowami.

Wnioskodawca został zobowiązany przez instytucje pośredniczące do przysłania zaświadczenia dotyczącego potwierdzenia faktu, że nie ma możliwości odliczania podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektów.

Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. ?...?.

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010r. wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach Priorytetu VIII PO KL Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników w regionie Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie.

Okres realizacji projektu to: 1 listopad 2008r. ? 31 marzec 2010r.

Projekt jest realizowany w partnerstwie: projektodawcą i partnerem wiodącym jest Miejski Klub Sportowy, który przyjął na siebie pełną prawną i finansową odpowiedzialność za realizację umowy o współfinansowanie Projektu przez EFS. Partnerem jest Politechnika.

Projekt składa się z kilku działań:

1. zarządzanie projektem.
Zatrudniony zostanie personel: kierownik, koordynator ds. szkoleń oraz specjalista ds. księgowych. Zostanie zorganizowane biuro projektu, zakupione wyposażenie.

2. promocja i rekrutacja.
Przewidziano niewielką akcję promocyjną kilka ogłoszeń w prasie oraz stronę www, gadżety promocyjne. Rekrutacja będzie składać się z trzech etapów. Ostateczną listę uczestników zatwierdzi Komisja Rekrutacyjna, składająca się z przedstawicieli obydwu wnioskodawców

3. kurs instruktora piłki nożnej
Zrealizowane zostaną 4 edycje kursu, w których udział weźmie łącznie 80 osób. Za część merytoryczną zadania, odpowiedzialny będzie partner - Politechnika. Zakres merytoryczny kursu jest określony odpowiednimi przepisami, trwa 12 dni (po 60 godzin). Zajęcia składać się będą z części teoretycznej, realizowanej w sali szkoleniowej, oraz z części praktycznej (treningowej) realizowanej na obiektach sportowych: boisku trawiastym i hali sportowej. Po pomyślnym zaliczeniu kursu, absolwenci otrzymają legitymacje instruktora, uprawiającą do pracy w zawodzie instruktora sportu. Pracownicy Politechniki przygotują materiały szkoleniowe - atlas ćwiczeń z piłki nożnej, który wydany w formie broszury będzie pomocą szkoleniową dla absolwentów,

4. kurs instruktora pływania
Zrealizowane zostaną 2 edycje kursu, w których udział weźmie łącznie 30 osób. Za część merytoryczną zadania, odpowiedzialny będzie partner Politechnika. Zakres merytoryczny kursu jest określony odpowiednimi przepisami, trwa 16 dni (po 80 godzin). Zajęcia składać się będą z części teoretycznej, realizowanej w sali szkoleniowej, oraz z części praktycznej (treningowej) realizowanej na krytej pływalni. Po pomyślnym zaliczeniu kursu, absolwenci otrzymają legitymacje instruktora, uprawiającą do pracy w zawodzie instruktora sportu. Pracownicy Politechniki przygotują materiały szkoleniowe - atlas ćwiczeń z pływania, który wydany w formie broszury będzie pomocą szkoleniową dla absolwentów

Rezultatami twardymi osiągniętymi w projekcie będą:

  • 110 pracujących osób dorosłych, które zakończyły udział w projekcie i uzyskały prawo wykonywania zawodu ?instruktor sportu?,
  • 4 edycje kursu instruktora piłki nożnej,
  • 2 edycje kursu instruktora pływania,
  • opracowanie i wydanie 2 wydawnictw: ?Atlasu ćwiczeń z piłki nożnej dla dzieci młodzieży oraz ?Atlasu ćwiczeń pływackich dla dzieci i młodzieży'

Rezultatem miękkim projektu będzie przede wszystkim wzrost motywacji uczestników do samokształcenia, samodzielnego poszukiwania pracy, poprawa skłonności do zmiany kwalifikacji i zawodu.



Wartością dodaną będzie zwiększenie aktywności sektora sportu i rekreacji w województwie. Dzięki dodatkowemu personelowi który wpłynie na wojewódzki rynek pracy poprawi się jakość funkcjonowania instytucji zajmujących się sportem i rekreacją, instytucje te będą poprawiać swoją ofertę, generować coraz większe przychody i zwiększać znaczenie branży w regionalnej gospodarce.

Grupą docelową projektu są pracownicy przedsiębiorstw przechodzących procesy adaptacyjne i modernizacyjne. Wsparcie kierowane będzie do osób deklarujących chęć przekwalifikowania się i zmianę wykonywanego zawodu. Potencjalnymi uczestnikami projektu będą osoby wykonujące inny zawód niż pracownicy jednego z zawodów tej samej tzw. grupy elementarnej wymienionej w Rozporządzeniu Min. Gospodarki i Pracy tj. pracownicy działalności artystycznej, rozrywki i sportu.

Przewidziano kilkustopniowy proces rekrutacji, dzięki któremu do udziału w projekcie zakwalifikowani zostaną kandydaci poważnie myślący o zmianie zawodu i posiadający do tego odpowiednie predyspozycje.

Do celów rekrutacji uczestników przeprowadzona będzie niewielka akcja promocyjna, opierająca się przed wszystkim na ogłoszeniach prasowych, promocji na stronie internetowej i promocji ustnej.

Projekt jest skierowany do osób interesujących się sportem i zajmujących się dotychczas społecznie różnymi formami działalności sportowo-rekreacyjnej. Po przysłaniu formularza zgłoszeniowego, każdy z kandydatów odbędzie obowiązkowe konsultacje z doradcą zawodowym, który określi jego sytuację zawodową pod kątem spełniania warunków kwalifikowalności, a także oceni predyspozycje do pracy z dziećmi i młodzieżą. Końcowej selekcji kandydatów dokona komisja składająca się z oddelegowanych przedstawicieli Miejskiego Klubu Sportowego oraz Politechniki. Komisja dokona ostatecznego wyboru z zachowaniem polityki równości płci i równego dostępu wszystkich obywateli Unii do udziału w projekcie. Udział w projekcie będzie nieodpłatny.

W ramach zadań: zarządzanie projektem i promocja będą realizowane zakupy: wyposażenie biura - urządzenie wielofunkcyjne, szafa, kubki promocyjne, torby promocyjne, ogłoszenia prasowe, notatniki, podkładki, teczki, stworzenie i prowadzenie strony internetowej.

W ramach kursów instruktorskich przewidziane są: opłata za korzystanie z boiska, hali sportowej, krytej pływalni i sali szkoleniowej, catering, stopery dla uczestników, pomoce szkoleniowe, magnetyczna tablica taktyczna, piłki, drobny sprzęt sportowy: znaczniki, tyczki, słupki, worki na piłki, drabinki koordynacyjne, stopery, łapki, deski, płetwy, makarony, czepki, krążki, itp., ekran projekcyjny, rzutnik multimedialny, pasy wypornościowe, aparat podwodny, apteczka 1 pomocy, opracowanie i druk materiałów dydaktycznych- 2 atlasów ćwiczeń.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 lutego 2010r. Projekt realizowany jest wspólnie z podziałem na zadania dla Lidera i Partnera.

Liderem projektu jest Miejski Klub Sportowy, który przyjął na siebie pełna prawną i finansową odpowiedzialność za realizację projektu, który składa się z kilku działań. Partnerem projektu jest Politechnika, która odpowiedzialna jest za przygotowanie materiałów szkoleniowych ? Atlas ćwiczeń z piłki nożnej, który wydany w formie broszury będzie pomocą szkoleniową dla absolwentów.

Faktury wystawiane są na Lidera oraz ogólny nadzór nad całością sprawuje Lider.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów do projektu bądź otrzymać jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów do projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach Priorytetu VIII PO KL Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników w regionie Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie zamierza zrealizować projekt pn. ?...?.

Okres realizacji projektu to: 1 listopad 2008r. ? 31 marzec 2010r.

Projekt jest jednym z kilkunastu realizowanych przez uczelnię, które zakładają, że ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie ani w trakcie ich realizacji, jak również przez okres 5 lat po ich zakończeniu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektów takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu ani też nie będzie wykorzystywał projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Wszystkie projekty są całkowicie nieodpłatne, tzn. powstałe w wyniku ich realizacji książki, podręczniki, biuletyny, publikacje naukowe, foldery, ulotki, materiały pomocnicze, materiały dydaktyczne, strony internetowe, bazy danych, platforma, wkładki do gazet, reklama płotowa, itp. są nieodpłatne (z platformy i stron www. nie są czerpane żadne korzyści jak np. ogłoszenia płatne).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektów nie będzie przekazane innemu podmiotowi, właścicielem mienia powstałego w wyniku realizacji projektów pozostanie Politechnika.

W projektach tych nie nastąpi przekazanie efektów powstałych w wyniku realizacji projektów.

Rezultatami twardymi osiągniętymi w projekcie będą:

  • 110 pracujących osób dorosłych, które zakończyły udział w projekcie i uzyskały prawo wykonywania zawodu ?instruktor sportu?,
  • 4 edycje kursu instruktora piłki nożnej,
  • 2 edycje kursu instruktora pływania,
  • opracowanie i wydanie 2 wydawnictw: ?Atlasu ćwiczeń z piłki nożnej dla dzieci młodzieży? oraz ?Atlasu ćwiczeń pływackich dla dzieci i młodzieży?.
  • Projekt realizowany jest wspólnie z podziałem na zadania dla Lidera i Partnera.
  • Liderem projektu jest Miejski Klub Sportowy a Partnerem projektu jest Wnioskodawca.
  • Faktury wystawiane są na Lidera.

Należy zauważyć, że zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2009r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1760 ze zm.) zgodnie z którym, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane są na Lidera projektu, tj. Miejski Klub Sportowy czyli odrębny podmiot.

Skoro więc faktury wystawiane są na innego niż Wnioskodawca nabywcę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy, tj. Politechniki oraz, że w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji tutejszy organ nie wypowiada się w zakresie skutków prawno-podatkowych rozliczeń dokonwanych pomiędzy Liderem i Partnerem projektu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika