Czy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011, nr 108, poz. 626 j.t.) (...)

Czy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011, nr 108, poz. 626 j.t.) Muzeum Okręgowe w ?X? jako samorządowa instytucja kultury tworzy organy administracji publicznej i jako taka jest zwolniona od akcyzy na zasadzie ww. art. 31b ust. 2 pkt 2?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z 7 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia dla nabywanych wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia dla nabywanych wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opałowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Muzeum Okręgowe w ?X? jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury pod nr ?XX/YY?, dla której organizatorem jest Województwo ... . Muzeum działa w oparciu o ustawę z 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz.U. z 2012 poz. 987 ze zm.), ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2012 poz. 406), ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), ustawy dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162 poz.1568 ze zm.) oraz statut nadany przez Organizatora (uchwała nr ... Zarządu Województwa ... z dnia 7 maja 2013 roku).

W myśl art. 9 pkt 13) ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.) Muzeum Okręgowe w ?X? tworzy sektor finansów publicznych tak jak i wszystkie podmioty wymienione w cyt przepisie w tym i wymienione w pkt 1 ?organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej ...?.

Działalność Muzeum nie jest nastawiona na zysk - obejmuje gromadzenie, przechowywanie, konserwowanie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów z dziedziny historii, sztuki, archeologii, etnografii, architektury i budownictwa ludowego a także działalność naukową, edukacyjną i kulturalną.

Działalność Muzeum finansowana jest z dotacji podmiotowej Organizatora (ok. 85%) oraz z przychodów własnych jednostki pochodzących ze sprzedaży biletów, wydawnictw, pamiątek oraz najmu powierzchni i pomieszczeń. Wszelkie wpływy własne przeznaczone są na finansowanie działalności statutowej jednostki. Muzeum Okręgowe w ?X? korzysta z paliwa gazowego do celów opałowych, zużywając rocznie ok. 90 000 m3 gazu w 6 punktach pomiarowych. Muzeum uiszcza opłaty za paliwo gazowe w okresach miesięcznych na podstawie odczytów stanów faktycznego zużycia bądź prognozy.

W listopadzie 2013 roku ?Z? zwróciło się do Muzeum z wnioskiem o złożenie oświadczenia, na potrzeby naliczania podatku akcyzowego, wskazującego czy jednostka jest zwolniona z akcyzy od paliwa gazowego. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011, nr 108, poz. 626 j.t.), która w art. 31 b ust. 2 pkt 2) stanowi, iż zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej, które m.in. tworzą sektor finansów. Muzeum Okręgowe w ?X?jako samorządowa instytucja kultury Województwa ..., wchodząca tym samym w skład szeroko rozumianych organów administracji publicznej i tworząca razem z nimi sektor finansów publicznych, oświadczyło na potrzeby przytoczonego wyżej przepisu, że jest zwolnione z akcyzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011, nr 108, poz. 626 j.t.) Muzeum Okręgowe w ?X? jako samorządowa instytucja kultury tworzy organy administracji publicznej i jako taka jest zwolniona od akcyzy na zasadzie ww. art. 31b ust. 2 pkt 2?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 9 pkt 13) ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz.U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.) Muzeum Okręgowe w ?X? jako instytucja kultury Województwa ... tworzy sektor finansów publicznych tak jak i wszystkie podmioty wymienione w cyt przepisie w tym i wymienione w pkt 1 ?organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej ?.?.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli Muzeum należy do sektora finansów publicznych na tej samej zasadzie co organy administracji, to w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011, nr 108, poz. 626 j.t.) jest zwolnione od akcyzy na zasadzie art. 31b ust 2 pkt 2) ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00. W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2711 ? gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Stosownie zaś do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


Stosownie do art. 11b ust. 1 w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

  1. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
  3. powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

W tym miejscu podkreślić należy, że w myśl art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy ? w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, zaś użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego jest przedmiotem opodatkowania jedynie w ściśle określonych przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy. Stosownie do art. 9c ust. 3 ustawy ? jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy ? sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę ? może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Zasadą jest zatem opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi, tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu tymi wyrobami.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:

  1. gospodarstwa domowe;
  2. organy administracji publicznej;
  3. jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  5. żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
  6. podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
  7. jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  8. organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów (art. 31b ust. 5 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Muzeum Okręgowe w ?X?jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury pod nr ?XX/YY?, dla której organizatorem jest Województwo ... . Działalność Muzeum nie jest nastawiona na zysk - obejmuje gromadzenie, przechowywanie, konserwowanie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów z dziedziny historii, sztuki, archeologii, etnografii, architektury i budownictwa ludowego a także działalność naukową, edukacyjną i kulturalną. Działalność Muzeum finansowana jest z dotacji podmiotowej Organizatora (ok. 85%) oraz z przychodów własnych jednostki pochodzących ze sprzedaży biletów, wydawnictw, pamiątek oraz najmu powierzchni i pomieszczeń. Wszelkie wpływy własne przeznaczone są na finansowanie działalności statutowej jednostki. Muzeum Okręgowe w ?X?korzysta z paliwa gazowego do celów opałowych, zużywając rocznie ok. 90 000 m3 gazu w 6 punktach pomiarowych. Muzeum uiszcza opłaty za paliwo gazowe w okresach miesięcznych na podstawie odczytów stanów faktycznego zużycia bądź prognozy. Ponadto Muzeum Okręgowe w ?X?jako samorządowa instytucja kultury Województwa ..., wchodząca tym samym w skład szeroko rozumianych organów administracji publicznej i tworząca razem z nimi sektor finansów publicznych, oświadczyło, że jest zwolnione z akcyzy.

Tym samym w pierwszej kolejności należy ustalić czy Wnioskodawca jest uprawniony do nabywania wyrobów gazowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy w oparciu o przepis art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy zwalnia od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej. Jednocześnie ustawa nie zawiera definicji legalnej tego pojęcia.

Należy zauważyć, że zgodnie art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267), ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach administracji publicznej - rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2. W myśl art. 5 § 2 pkt 6 tej ustawy, ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach jednostek samorządu terytorialnego - rozumie się przez to organy gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa oraz kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze.

Zgodnie zaś z art. 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r., poz. 596, z późn. zm.) organami samorządu województwa są:

  1. sejmik województwa,
  2. zarząd województwa.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że pomimo faktu, że Muzeum:

  • jest samorządową instytucją kultury;
  • wpisane jest do Rejestru Instytucji Kultury pod Nr ?XX/YY?, którego organizatorem jest samorząd Województwa;
  • nie jest nastawione na zysk;
  • tworzy sektor finansów publicznych w myśl art. 9 pkt 13) ustawy o finansach publicznych;

nie można uznać go za organ administracji publicznej (zgodnie z art. 5 § 2 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego), nie jest bowiem organem jednostki samorządu terytorialnego (województwa), o którym mowa w art. 5 § 2 pkt 6 tej ustawy, co wynika z przepisów art. 15 ustawy o samorządzie wojewódzkim.

Biorąc pod uwagę przytoczone regulacje należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca nie jest organem administracji publicznej brak jest podstaw prawnych, aby uznać że w przypadku Wnioskodawcy ma zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego określone w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy. Tym samym złożenie oświadczenia przez Wnioskodawcę informujące ?Z?, że jest podmiotem zwolnionym z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy jest niewłaściwe.

Reasumując Muzeum powinno nabywać gaz ziemny przeznaczony do celów opałowych na zasadach ogólnych z akcyzą zapłaconą w cenie tego wyrobu. W sytuacji zaś gdy Wnioskodawca nabywa wyroby gazowe z zastosowaniem zwolnienia (na warunkach uprawniających sprzedawcę do zastosowania zwolnienia) i zużywa te wyroby do celów opałowych to, zgodnie z art. 11b ust. 1 pkt 4 w związku z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, w stosunku do tych używanych wyrobów powstaje obowiązek podatkowy. Wnioskodawca zaś, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy staje się w tym zakresie podatnikiem podatku akcyzowego.

Wobec powyższego nabycie przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych z zastosowaniem zwolnienia (na warunkach uprawniających sprzedawcę do zastosowania zwolnienia) i zużycia tych wyrobów gazowych do celów opałowych skutkuje powstaniem u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w związku z użyciem wyrobów gazowych do celów innych niż zwolnione.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika