brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. ?Rewitalizacja (...)

brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. ?Rewitalizacja Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego w Domu Pomocy Społecznej w X oraz remont dachu w Zespole Pałacowym w X ? Zespół Szkół w X

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009r. (data wpływu 5 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2009r. (data wpływu 12 marca 2009r.) oraz pismem z dnia 16 marca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania kosztu podatku VAT od zapłaconych usług, nabytych w związku z realizacja projektu ?Rewitalizacja Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego w Domu Pomocy Społecznej w X oraz remont dachu w Zespole Pałacowym w Y ? Zespół Szkół w Y? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania kosztu podatku VAT od zapłaconych usług, nabytych w związku z realizacją projektu pn. ?Rewitalizacja Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego w Domu Pomocy Społecznej w X oraz remont dachu w Zespole Pałacowym w Y ? Zespół Szkół w Y?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2009r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lutego 2009r. znak: IBPP4/443-103/09/EJ oraz pismem z dnia 16 marca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie realizował zadanie, zgłoszone do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. ?Rewitalizacja Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego w Domu Pomocy Społecznej w X oraz remont dachu w Zespole Pałacowym w Y ? Zespół Szkół w Y?. Dom Pomocy Społecznej w X wpisany jest do rejestru zabytków. W budynku wykonywane były bieżące prace związane z utrzymaniem obiektu, jednakże prace związane z renowacją zabytku były wykonywane w okrojonym zakresie zgodnie z posiadanymi środkami. Budynek pochodzi z połowy XVI wieku, wpisany do rejestru zabytków pod nr 114/54 dnia 12 lipca 1954r. Planowane prace to:

  • dekoracja sztukatorska i rzeźbiarska ścian i sklepienia tzw. sali rycerskiej,
  • dekoracja sztukatorska sklepienia kaplicy,
  • zabytkowe elementy wystroju wnętrza kaplicy (rzeźby, obrazy, ołtarz, balustrada, itp.),
  • elewacja ? wyłącznie w obszarze dekoracji sgraffitowej i elementów kamieniarki (obramienia okien, portale, kartusze),
  • elewacji obiektu,
  • iluminacja obiektu.

Zespół Szkół w Y ? stan faktyczny: w budynku wykonywane były bieżące prace związane z utrzymaniem obiektu, jednakże prace związane z renowacją zabytku były wykonane z okrojonym zakresie zgodnie z posiadanymi środkami. Budynek pochodzi z polowy XVI wieku, wpisany do rejestru zabytków. Planowane prace obejmują remont dachu. W ramach planowanego zadania poniesione zostaną koszty dotyczące m. in.:

  • przygotowanie terenu pod budowę,
  • prace mające wpływ na zwiększenie efektywności energetycznej obiektu,
  • prace wykończeniowe w obiektach budowlanych,
  • zakup i montaż sprzętu (wyposażenia nierozerwalnie związanego z funkcjonowaniem inwestycji,
  • prace modernizacyjne i konserwacyjne,
  • koszty nadzoru inwestorskiego i/lub nadzoru autorskiego,
  • informacji i promocji,
  • koszty dotyczące organizacji imprez i wydarzeń kulturalnych,
  • prac ziemnych,
  • robót budowlanych.

Ww. koszty są kosztami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi do Szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W piśmie z dnia 9 marca 2009r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym zadanie będzie realizowane zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7: ?Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami?. Efekty wykorzystania odrestaurowanych obiektów to m. in.:

  • organizacja konkursów i warsztatów tematycznych,
  • organizacja lekcji historycznych na terenie zamku, aby dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym przybliżyć historię zamku oraz całej okolicy, spotkania historyczne w tzw. ?Sali rycerskiej?,
  • wydanie materiałów informacyjnych, promocyjnych (np. folder, płyty CD ukazujące historię obiektu),
  • udostępnienie obiektu przy organizacji różnych imprez kulturalnych organizowanych przez Powiat Opolski przy współudziale np. gminy,
  • udostępnienie obiektu pojedynczym zwiedzającym oraz grupom zorganizowanym,
  • cykliczna organizacja koncertów muzyki kameralnej ?Muzyka na Zamku?,
  • plener malarski w parku zamkowym,
  • Regionalny Konkurs Sygnalistów.

Nie planuje się pobierania opłat od potencjalnych odbiorców infrastruktury tj.:

  • mieszkańcy Powiatu , w tym X i Y,
  • samorządy: X i Y,
  • turyści,
  • przedsiębiorcy w regionie,
  • inni użytkownicy obiektu np. delegacje z Powiatów Partnerskich, uczniowie szkół, młodzież.

Powyższe obiekty nie będą tylko wykorzystywane na cele kulturalne, będą one pełnić swoją dotychczasową rolę tj. Domu Pomocy Społecznej w X oraz Zespołu Szkół w Y. Projekt nie przewiduje generowania przychodu.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 16 marca 2009r. wskazał, ze wydatki poniesione na realizację projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Beneficjent w ramach planowanego zadania, które zamierza składać do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego może odzyskać koszt podatku VAT od zapłaconych robót i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) samorząd terytorialny nie odzyskuje kosztów podatku VAT od usług świadczonych na rzecz społeczności. Beneficjent (Powiat ? Starostwo Powiatowe ) nie pobiera opłat za korzystanie z obiektów przez jej użytkowników i nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą sfinansowaną w ramach projektu. Natomiast zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 przysługuje zwrot podatku naliczonego. Jednakże środki finansowe, które beneficjent (Powiat ? Starostwo Powiatowe ) miałby otrzymać z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa we wskazanym przepisie i beneficjentowi nie przysługuje zwrot podatku naliczonego. W ramach planowanego zadania poniesione zostaną koszty dotyczące m. in. prac instalacyjnych, prac modernizacyjnych i konserwacyjnych, robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego i/lub nadzoru autorskiego, nadzoru konserwatorskiego, informacji i promocji. Ww. koszty są kosztami kwalifikowanymi zgodnie z wytycznymi do szczegółowego opisu osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (województwa, powiaty, gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych będzie realizował projekt pn. ?Rewitalizacja Zespołu Pałacowego, w tym wykonanie prac odtworzeniowych malarstwa ściennego w Domu Pomocy Społecznej w X oraz remont dachu w Zespole Pałacowym w Y ? Zespół Szkół w Y?. Wnioskodawca nie planuje pobierania opłat od potencjalnych odbiorców infrastruktury. Projekt nie przewiduje generowania przychodów. Wydatki poniesione na realizacje projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, bowiem nie zostaje w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. A. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika