Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie realizacji inwestycji pn. ?Budowa tras do narciarstwa (...)

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie realizacji inwestycji pn. ?Budowa tras do narciarstwa biegowego?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2009r. (data wpływu 31 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 października 2009r. (data wpływu 30 października 2009r.) oraz 5 listopada 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie realizacji inwestycji pn. ?Budowa tras do narciarstwa biegowego? ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie realizacji inwestycji pn. ?Budowa tras do narciarstwa biegowego?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 października 2009r. (data wpływu 30 października 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 października 2009r., znak: IBPP4/443-1037/09/JP oraz pismem z dnia 5 listopada 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako beneficjent złoży w październiku 2009r. wniosek na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. ?Budowa tras do narciarstwa biegowego?.

Projekt ten będzie finansowany z budżetu dwóch gmin ? Gminy W, która jest liderem projektu oraz Gminy C, która jest partnerem projektu oraz funduszy Unii Europejskiej. Gmina W realizuje projekt poprzez swoją jednostkę wykonawczą jaką jest Urząd Gminy.

Głównym założeniem projektu jest budowa tras do narciarstwa biegowego o długości około 2.500m. Projekt przewiduje budowę trasy narciarskiej oraz budowę obiektów infrastrukturalnych i zakup trzech ogrzewanych namiotów technicznych. Budowana trasa narciarska leży w pobliżu trzech klubów sportowych prowadzących narciarstwo klasyczne. Przewiduje się, że trasa będzie otwarta i dostępna dla wszystkich, a w szczególności dla dzieci i młodzieży również niezrzeszonej (na terenie gminy są trzy szkoły podstawowe i dwa gimnazja z młodzieżą uczącą się biegania na nartach i uprawiającą kwalifikowane biegi narciarskie), amatorów narciarstwa biegowego, osób w trakcie rehabilitacji. W okresie wiosennym, letnim i jesiennym dodatkowo trasa będzie wykorzystana jako ogólnodostępny szlak: spacerowy, rowerowy lub konny.

Powstałe trasy narciarskie nie będą stanowić przedmiotu działalności gospodarczej, nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu korzystania z obiektu.

Urząd Gminy jest czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje czynności opodatkowane takie jak: dzierżawa i najem, refakturowanie usług za media, użytkowane wieczyste, reklama, usługi w zakresie budowy przyłączy kanalizacyjnych. Gmina i Urząd Gminy w ramach rozliczeń podatku VAT stosują jeden numer identyfikacji podatkowej NIP, gdyż Gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału Urzędu Gminy. Czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie są związane w żaden sposób z projektowaną inwestycją.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 27 października 2009r. nabywcą towarów i usług będzie wyłącznie Lider projektu tj. Urząd Gminy W.

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie własnością Gminy W do czasu upływu okresu trwałości projektu tj. do czasu 5 lat liczonego od daty oddania przedsięwzięcia do użytku. Majątkiem zarządzać będzie jednostka organizacyjna Gminy - Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w W.

Partner projektu (Gmina C) po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu, przekaże swój własny wkład w formie dotacji na pisemny wniosek Lidera Projektu (Gmina W.), zgodnie z harmonogramem płatności na poszczególne lata realizacji projektu.

Po upływie 5 letniego okresu trwałości projektu nakłady poniesione na realizację projektu przez strony projektu, zostaną rozliczone na podstawie dokumentów księgowych oraz odpowiednio do wysokości wniesionych wkładów własnych i przyznanego dofinansowania.

Środki dofinansowania będą przekazane na konto Lidera Projektu. Lider jako instytucja aplikująca o środki unijne będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi, umowę o dofinansowanie będzie zawierał Lider Projektu (Gmina W.), który będzie wyłącznie odpowiedzialnym wobec dysponenta środków unijnych.

W dniu 29 października 2009r. zostanie zawarta umowa pomiędzy Liderem projektu a Partnerem projektu. Gmina W jako Lider projektu odpowiedzialny będzie za:

1. bieżącą koordynację prac związanych z przygotowaniem, realizacją i rozliczeniem projektu, w tym informowania IZ RPO W o wszelkich zaistniałych nieprawidłowościach lub problemach w realizacji projektu, w celu podjęcia działań naprawczych,
2. zabezpieczenia środków na pokrycie wkładu własnego na realizację projektu w wysokości 273.578,10 zł w ramach własnego budżetu, wiatach 2010-2011 (w tym w 2009r. - 9.437,13 zł, w 2010r. - 176.600,00 zł, w 2011r. - 87.540,97 zł),
3. przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na wykonanie usług, dostaw, robót budowlanych, związanych z realizacją projektu, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych w tym w szczególności na:

  1. opracowanie wstępnego studium wykonalności Projektu,

  2. opracowanie ostatecznego studium wykonalności projektu, c.opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej projektu,

  3. wyłonienie wykonawców robót budowlanych,

  4. wyłonienie inspektora nadzoru.

4.uzyskania tytułu prawnego do władania nieruchomościami położonymi na terenie Gminy W i Gminy C, przez które przebiegać będzie trasa do narciarstwa biegowego,
5. uzyskania wymaganych prawem opracowań, dokumentów, zezwoleń, decyzji, opinii dla potrzeb realizacji projektu,
6. przygotowanie i złożenie wniosku aplikacyjnego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa w ramach projektu kluczowego pn. ?Rozwój infrastruktury turystycznej Subregionu Południowego? w ramach Priorytetu III, Działanie 3.2 Poddziałanie 3.2.2 RPO na lata 2007-2013,
7. podpisanie umowy o dofinansowanie Projektu z IZ RPO , w tym wniesienie zabezpieczenia realizacji umowy o dofinansowanie,
8.

zarządzanie projektem w tym: zarządzanie środkami finansowymi, zapewnienie płynności finansowej przedsięwzięcia, kontroli wydatkowania środków uzyskanych z EFRR, sporządzanie wniosków o zaliczki, płatności pośrednie oraz płatność końcową i przedkładanie do rozliczenia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa IZ RPO ;
9. przestrzeganie procedur sprawozdawczości, w tym przygotowywanie i przedkładanie części sprawozdawczych wniosków o płatność z realizacji Projektu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (IZ RPO ),
10. przestrzeganie procedur monitoringu oraz opracowywanie i przekazywanie raportów do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (IZ RPO ),
11. przestrzeganie obowiązków związanych z promocją i informacją o projekcie,
12. zachowanie trwałości projektu przez okres min. 5 lat od daty przekazania przedsięwzięcia do użytku,
13. współdziałanie z Partnerem projektu w zakresie osiągnięcia założonych wskaźników produktu i rezultatu projektu, w tym organizacja imprez sportowo - rekreacyjnych,
14. pokrywanie kosztów związanych z bieżącym utrzymaniem i funkcjonowaniem obiektu powstałego w wyniku realizacji projektu,
15. przechowywanie dokumentów związanych z realizacją projektu w swojej siedzibie do dnia 31 grudnia 2020r. a w przypadku zmiany siedziby bądź zaprzestania, zawieszenia lub likwidacji działalności przed upływem ww. okresu powiadomienia IZ RPO o miejscu przechowywania dokumentów,
16. niezwłoczne informowanie Partnera projektu o wszystkich istotnych okolicznościach mających znaczenie dla projektu oraz udzielanie niezbędnych wyjaśnień.

Gmina C jako Partner projektu odpowiedzialna będzie za:

  1. dostarczenie Liderowi wszystkich niezbędnych informacji, dokumentów, zaświadczeń, oświadczeń, opinii itp. dla potrzeb opracowania wstępnego oraz ostatecznego studium wykonalności projektu, wniosku o dofinansowanie projektu, dokumentacji projektowej, uzyskania pozwolenia na budowę, podpisania umowy o dofinansowanie,
  2. uzyskanie wymaganych prawem opracowań, dokumentów, zezwoleń, opinii, decyzji dla potrzeb realizacji projektu,
  3. zabezpieczenie środków na pokrycie wkładu własnego na realizację projektu w wysokości 67.530,66 zł w ramach własnego budżetu, w latach 2010-2011 (w tym w 2010r. - 46.000,00 zł, w 2011r. - 21.530,66 zł),
  4. rzetelne oraz terminowe przekazywanie Liderowi projektu informacji oraz dokumentacji potrzebnej do rozliczenia projektu tj. sporządzenia wniosków o płatność, sprawozdań, raportów itp.,
  5. przestrzeganie obowiązków związanych z promocją i informacją projektu,
  6. zachowanie trwałości projektu przez okres min. 5 lat od daty przekazania przedsięwzięcia do użytku,
  7. współdziałania z Liderem projektu w zakresie osiągnięcia założonych wskaźników produktu i rezultatu projektu, w tym wspólna organizacja imprez sportowo - rekreacyjnych,
  8. udział w spotkaniach organizowanych przez Lidera projektu,
  9. pokrywanie kosztów organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych organizowanych z własnej inicjatywy,
  10. przechowywanie dokumentów związanych z realizacją projektu w swojej siedzibie do dnia 31 grudnia 2020r. a w przypadku zmiany siedziby bądź zaprzestania, zawieszenia lub likwidacji działalności przed upływem ww. okresu powiadomienia IZ RPO o miejscu przechowywania dokumentów,
  11. niezwłoczne informowanie Lidera projektu o wszystkich istotnych okolicznościach mających znaczenie dla projektu oraz udzielanie niezbędnych wyjaśnień.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Trasy do narciarstwa biegowego będą udostępniane nieodpłatnie zarówno społeczności lokalnej jak i wszystkim chętnym do uprawiania sportu zimowego jakim są biegi narciarskie.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 5 listopada 2009r. majątek powstały w wyniku realizacji projektu zostanie nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w W.

Po upływie 5 letniego okresu efekty projektu zostaną proporcjonalnie rozdzielone pomiędzy Lidera i Partnera odpowiednio do wysokości wniesionego wkładu własnego i przyznanego dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w zakresie realizacji inwestycji pn. ?Budowa tras do narciarstwa biegowego?...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 października 2009r.), Gmina w imieniu której działa Urząd Gminy, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ wydatek ten nie jest związany z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działa w imieniu Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. ?Budowa tras do narciarstwa biegowego?.

Projekt ten będzie finansowany z budżetu dwóch gmin - Gminy W, która jest liderem projektu oraz Gminy C, która jest partnerem projektu oraz funduszy Unii Europejskiej.

Głównym założeniem projektu jest budowa tras do narciarstwa biegowego o długości około 2.500m. Projekt przewiduje budowę trasy narciarskiej oraz budowę obiektów infrastrukturalnych i zakup trzech ogrzewanych namiotów technicznych. Przewiduje się, że trasa będzie otwarta i dostępna dla wszystkich, a w szczególności dla dzieci i młodzieży również niezrzeszonej (na terenie gminy są trzy szkoły podstawowe i dwa gimnazja z młodzieżą uczącą się biegania na nartach i uprawiającą kwalifikowane biegi narciarskie), amatorów narciarstwa biegowego, osób w trakcie rehabilitacji. W okresie wiosennym, letnim i jesiennym dodatkowo trasa będzie wykorzystana jako ogólnodostępny szlak: spacerowy, rowerowy lub konny. Powstałe trasy narciarskie nie będą stanowić przedmiotu działalności gospodarczej, nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu korzystania z obiektu.

Nabywcą towarów i usług będzie wyłącznie Lider projektu tj. Urząd Gminy w W. Majątek powstały w wyniku realizacji projektu będzie własnością Gminy W do czasu upływu okresu trwałości projektu tj. do czasu 5 lat liczonego od daty oddania przedsięwzięcia do użytku.

Środki dofinansowania będą przekazane na konto Lidera Projektu. Lider jako instytucja aplikująca o środki unijne będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi, umowę o dofinansowanie będzie zawierał Lider Projektu (Gmina W), który będzie wyłącznie odpowiedzialnym wobec dysponenta środków unijnych.

Partner projektu (Gmina C) po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu, przekaże swój własny wkład w formie dotacji na pisemny wniosek Lidera Projektu (Gmina W), zgodnie z harmonogramem płatności na poszczególne lata realizacji projektu.

Po upływie 5 letniego okresu trwałości projektu efekty projektu zostaną rozliczone na podstawie dokumentów księgowych odpowiednio do wysokości wniesionych wkładów własnych i przyznanego dofinansowania.

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu zostanie nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd Gminnemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w W.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę (tj. Lidera projektu) nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Lidera projektu.

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu w częściach przypadających na Partnera projektu, należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. Urz. UE L Nr 145, s. 1), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie realizował projekt wraz z Partnerem tj. Gminą C.

Dotacji nie otrzymuje indywidualnie Partner, tylko Lider projektu ? Gmina W.

Wszystkie faktury za dostawy i usługi wystawione będą na Lidera projektu.

Partner projektu przekaże Wnioskodawcy środki finansowe z tytułu wkładu własnego.

Po upływie 5 letniego okresu trwałości projektu efekty projektu zostaną rozliczone odpowiednio do wysokości wniesionych wkładów własnych i przyznanego dofinansowania.

W związku z faktem, iż Partner projektu z tytułu realizacji projektu zobowiązany będzie do świadczenia pieniężnego na rzecz Lidera (Wnioskodawcy), mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu zrealizowana zostanie w zamian za świadczenie pieniężne (wkład własny), nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca będzie Liderem projektu, nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę - dotyczy to również sytuacji, gdy towary będą przekazywane Partnerowi jak również roboty inwestycyjne realizowane będą bezpośrednio na majątku Partnera - to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca będzie działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. Gmin (Partnerów).

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie Gmina C. będąca Partnerem projektu) niż podmiot obciążony (Gmina W. - Lider) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany będzie przenieść na faktycznego odbiorcę (Partnera projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż po upływie 5 letniego okresu trwałości projektu efekty projektu zostaną rozliczone na podstawie dokumentów księgowych odpowiednio do wysokości wniesionych wkładów własnych i przyznanego dofinansowania.

Zatem nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla Partnera projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostaną opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi. Wnioskodawca (Lider) będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego towary i usługi, jak i sprzedającego towary i wyświadczającego usługi (na rzecz Partnera projektu).

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla Partnera projektu. Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi w części przypadającej na Partnera projektu zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn.: ?Budowa tras do narciarstwa biegowego? w części przypadającej na Partnera projektu. Jednocześnie będzie zobowiązany ? jako sprzedający towary i świadczący usługi - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Natomiast Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części przypadającej na Gminę ? Lidera.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji inwestycji, uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika