Stowarzyszenie nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ? nie jest (...)

Stowarzyszenie nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ? nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010r. (data wpływu 20 stycznia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2010r. (data wpływu 9 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2010r. (data wpływu 9 lutego 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej ani dochodowej.

Stowarzyszenie powołane zostało w celu realizacji programu LEADER, zgodnie z ustawą z 7 marca 2007r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64 poz. 42).

Założeniem Stowarzyszenia jest aktywność oddolna, która poprzez wykorzystywanie lokalnych zasobów stworzy lepsze warunki życia dla wszystkich mieszkańców wsi, w obszarze gmin: L., M., S., K.

Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy członków, takich jak: nieodpłatne doradztwo w sprawie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy w ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju, tj. Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej. Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw, Odnowa i rozwój wsi, Małe projekty.

Wnioskodawca 15 stycznia 2009r. złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach tego działania wdraża Lokalna Strategię Rozwoju.

W ramach ww. działania zostały zakupione materiały biurowe i wyposażenie do biura (m.in. komputer, program finansowo-księgowy, telefon-fax, gilotyna, rzutnik multimedialny i ekran, urządzenie wielofunkcyjne, niszczarka do dokumentów, biurka szafki podbiurkowe, regały, szafy metalowe) oraz udzielano i będzie się udzielać beneficjentom bezpłatnych porad przy wypełnianiu wniosków. Odbyły się i będą odbywać się także szkolenia, warsztaty i promocja LSR poprzez wydawanie różnych materiałów promocyjnych i udziału w targach.

Wszystkie faktury VAT będą przedłożone do refundacji.

Okres ww. działania trwać będzie do 2015r. z tym, że na funkcjonowanie biura co kwartał Wnioskodawca składać będzie ponownie wniosek o płatność. Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania poniesionych wydatków.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 1 lutego 2010r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 1 lutego 2010r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. działania nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca 15 stycznia 2009r. złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach tego działania wdraża Lokalna Strategię Rozwoju.

W ramach ww. działania zostały zakupione materiały biurowe i wyposażenie do biura (m.in. komputer, program finansowo-księgowy, telefon-fax, gilotyna, rzutnik multimedialny i ekran, urządzenie wielofunkcyjne, niszczarka do dokumentów, biurka szafki podbiurkowe, regały, szafy metalowe) oraz udzielano i będzie się udzielać beneficjentom bezpłatnych porad przy wypełnianiu wniosków. Odbyły się i będą odbywać się także szkolenia, warsztaty i promocja LSR poprzez wydawanie różnych materiałów promocyjnych i udziału w targach.

Z treści wniosku wynika, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. działania nie są i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej ani dochodowej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika