Zastosowanie zwolnienia od podatku dla wyrobu węglowego, status pośredniczącego podmiotu węglowego, (...)

Zastosowanie zwolnienia od podatku dla wyrobu węglowego, status pośredniczącego podmiotu węglowego, obowiązek dokonania rejestracji jako pośredniczący podmiot węglowy oraz obowiązek posiadania i przechowywania dokumentu dostawy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011r. (data wpływu 9 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2012r. (data wpływu 18 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla wyrobu węglowego, statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, obowiązku dokonania rejestracji jako pośredniczący podmiot węglowy oraz obowiązku posiadania i przechowywania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla wyrobu węglowego, statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, obowiązku dokonania rejestracji jako pośredniczący podmiot węglowy oraz obowiązku posiadania i przechowywania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2012r. (data wpływu 18 stycznia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach swojej działalności statutowej realizuje, jako jedną z wielu, pomoc w formie zasiłku celowego w postaci zakupu i dostarczenia węgla klientom posiadającym decyzję administracyjną. Celem realizacji tego zadania Wnioskodawca zawarł w drodze przetargu umowę na dostawę węgla, na podstawie której kontrahent dostarcza przyznany decyzją węgiel bezpośrednio do domu podopiecznego.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 stycznia 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż opał przyznany decyzją administracyjną przeznaczony jest na potrzeby gospodarstwa domowego podopiecznego oraz że Ośrodek przekazuje podopiecznym węgiel nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 stycznia 2012r.):

  • Czy podlega zwolnieniu od opodatkowania nabycie węgla przez Wnioskodawcę i dostarczenie go, w oparciu o decyzję administracyjną do podopiecznych Wnioskodawcy (gospodarstwa domowe)...
  • Czy w powyższej sytuacji Wnioskodawca jest pośrednikiem w dostawie węgla w myśl ustawy o podatku akcyzowym (kupującym jest Wnioskodawca o odbierającym podopieczny Wnioskodawcy)...
  • Czy w związku z tym Wnioskodawca podlega rejestracji jako pośredniczący podmiot węglowy...
  • Kto wystawia, a kto podpisuje jako odbierający dokument dostawy...
  • Czy Wnioskodawca powinien być w posiadaniu egzemplarza dokumentu dostawy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1Węgiel podlega zwolnieniu na mocy art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 ze zm.).

Ad.2 Wnioskodawca nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym.

Ad.3 Wnioskodawca nie podlega rejestracji jako pośredniczący podmiot węglowy.

Ad.4 Dokument dostawy węgla powinien podpisywać podopieczny Wnioskodawcy, a wystawiać go firma, z którą Wnioskodawca ma podpisaną umowę.

Ad.5 Wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania i przechowywania dokumentu dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej realizuje pomoc w formie zasiłku celowego w postaci zakupu i dostarczenia węgla przyznanego podopiecznym Wnioskodawcy na podstawie decyzji administracyjnej. Kontrahent Wnioskodawcy dostarcza węgiel bezpośrednio podopiecznym Wnioskodawcy, którzy zużywają go jako gospodarstwa domowe na cele opałowe.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie węgla do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozawala zaliczyć go do wyrobów akcyzowych.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady.

Zgodnie bowiem z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W świetle art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r.

o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz .U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.).

Podmiot zużywający to w świetle art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 12 maja 2011r. o pomocy społecznej (t.j. z 2009r. Dz. U. Nr 175, poz. 1362 ze zm.) jednostką organizacyjną pomocy społecznej jest regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówka specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej.

W świetle wyżej zacytowanych przepisów stwierdzić należy, że węgiel przekazywany do podopiecznych Wnioskodawcy (będących gospodarstwami domowymi) podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego, jako zużycie wyrobów węglowych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej.

Odnośnie kwestii stwierdzenia czy Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem węglowym niezbędne jest powołanie definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, zgodnie z którym pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Zgodnie z art. 16 ust. 3a ustawy, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić pisemnie o tym właściwego naczelnika urzędu celnego. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, NIP lub REGON oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej nabywa i przekazuje nieodpłatnie swoim podopiecznym w ramach pomocy społecznej węgiel, przy czym węgiel jest dostarczany bezpośrednio przez kontrahenta Wnioskodawcy (pośredniczący podmiot węglowy) do gospodarstw domowych korzystających z tej pomocy na podstawie decyzji administracyjnej.

W świetle ww. przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako podmiot korzystający ze zwolnienia nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym, tym samym nie podlega rejestracji jako pośredniczący podmiot węglowy.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.) określony został m. in. wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, zwanych ?wyrobami akcyzowymi?.

Z przepisu § 2 ust. 5 lit. a tego rozporządzenia wynika, iż dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 6a ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy;
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia (§ 2 ust. 11 ww. rozporządzenia) i zawiera m.in. takie dane jak:

Podmiot odbierający/zwracający wyroby węglowe (pole 9),

Adres siedziby/miejsca zamieszkania ww. podmiotu (pole 10),

Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych (pole 11),

Data i podpis podmiotu odbierającego/dostarczającego lub osoby reprezentującego podmiot odbierający/dostarczający (pole 14).

W świetle powyższego dokument dostawy wystawia pośredniczący podmiot węglowy (z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę na dostarczenie węgla), w polu 9, 10 dokumentu dostawy jako podmiot odbierający winien być wskazany Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (Wnioskodawca), natomiast w polu 11 winien być wskazany adres miejsca odbioru wyrobów węglowych. Potwierdzenie odbioru węgla (pole 14) powinien podpisać podopieczny Wnioskodawcy pisemnie upoważniony przez Wnioskodawcę do odbioru węgla w jego imieniu.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W myśl art. 31a ust. 4 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 4, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 7).

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca jako podmiot korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy nie jest zobowiązany do przechowywania dokumentów dostawy wyrobów węglowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika