prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części zawartego w fakturach dokumentujących zakupy (...)

prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ?Nowe kwalifikacje szansą na nową pracę ? program szkoleniowy dla mieszkańców gminy ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008r. (data wpływu 14 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ?Nowe kwalifikacje szansą na nową pracę ? program szkoleniowy dla mieszkańców gminy ' ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. ?Nowe kwalifikacje szansą na nową pracę ? program szkoleniowy dla mieszkańców gminy ?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która w okresie od 1 września 2006r. do 30 kwietnia 2007r. realizowała współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa projekt pn. ?Nowe kwalifikacje szansą na nową pracę ? program szkoleniowy dla mieszkańców gminy ?.

Projekt polegał na przeszkoleniu 15 osób na kursach: ?Kurs Prawa Jazdy Kat. C + E. Kierowca samochodów ciężarowych? oraz ?Kurs drwali - operatorów pilarek? + praca w koronach drzew stojących.

Celem realizacji projektu było dostosowanie wyuczonych osób do funkcjonowania w zmieniających się warunkach społeczno - ekonomicznych oraz przygotowanie ich do wykorzystania szans związanych z powstaniem nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich poprzez stworzenie warunków ułatwiających osobom zatrudnionym w rolnictwie znalezienie zatrudnienia poza sektorem rolnym.

Oprócz kosztów szkoleń w realizowanym projekcie zostały poniesione następujące wydatki: związane z personelem projektu, dotyczące beneficjentów - m.in. badania lekarskie, i inne takie jak: koszty ewaulacji i monitoringu, promocji, zakupu sprzętu komputerowego, materiałów biurowych itp.

Projekt byt bezdochodowy, szkolenia organizowane w ramach projektu były nieodpłatne dla uczestników. Na kwotę wszystkich kosztów projektu gmina otrzymała od Instytucji Wdrażającej jaką był Wojewódzki Urząd Pracy dotację. Projekt został zakończony a otrzymana dotacja rozliczona zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o płatność.

Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu były wykonywane w kwotach brutto, a podatek VAT jako koszt kwalifikowalny. Służyły one do realizowania usług w zakresie edukacji zwolnionych z VAT. Po zakończeniu projektu WUP prosi o dostarczenie interpretacji indywidualnej zaistniałego zdarzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów Gmina mogła odliczyć VAT w całości lub części naliczony z faktur, które dotyczą kosztów realizowanego projektu pn. ?Nowe kwalifikacje szansą na nową pracę ? program szkoleniowy dla mieszkańców gminy ?...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ?Nowe kwalifikacje szansą na nową pracę ? program szkoleniowy dla mieszkańców gminy ? nie ma możliwości odliczania podatku VAT w całości lub części.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi były opodatkowane podatkiem VAT. Zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Działalność edukacyjna wykonywana w ramach realizacji projektu to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. W załączniku 4 ustawy o VAT, usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU 80 są zwolnione od podatku VAT. Ponieważ czynności wykonywane w ramach projektu nie podlegają opodatkowaniu VAT wobec tego nie przysługuje również prawo do odliczenia bądź zwrotu VAT naliczonego przy nabywaniu towarów i usług służących do realizacji tego zadania.

W związku z powyższym realizując ww. projekt Gmina nie ma żadnych możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych towarach i usługach w trakcie trwania projektu.

Stąd też podatek VAT zawarty w zakupionych towarach i usługach niezbędnych do realizacji projektu należy uznać jako koszt kwalifikowany w realizowanym projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. ?Nowe kwalifikacje szansą na nową pracę ? program szkoleniowy dla mieszkańców gminy ?. W ramach projektu poniesiono wydatki związane z personelem projektu, dotyczące beneficjentów - m.in. badania lekarskie, i inne takie jak: koszty ewaulacji i monitoringu, promocji, zakupu sprzętu komputerowego, materiałów biurowych itp. Projekt byt bezdochodowy, szkolenia organizowane w ramach projektu były nieodpłatne dla uczestników.

Ponadto z treści wniosku wynika, że ?zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych?.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzystał ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami a nabywane towary i usługi, jak wskazał Wnioskodawca, nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym nie miał on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika