prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu inwestycyjnego (...)

prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu inwestycyjnego pod nazwą ?...?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2009r. (data wpływu do tut. organu 22 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu inwestycyjnego pod nazwą ?...? realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu inwestycyjnego pod nazwą ?...? realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie prac inwestycyjnych dotyczących:

  1. połączenia terenów nadwiślańskich ze Starym Miastem oraz Parkiem poprzez utworzenie nowych ciągów pieszych (o układzie zbliżonym kształtem do litery Y) z wydzieloną ścieżką rowerową, oświetleniem, elementami małej architektury, szaletem miejskim, zielenią urządzoną i parkingiem. W miejscu zbiegu nowowybudowanych ciągów urządzony zostanie Plac Spotkań ?R.?, nazwą i elementami ozdobnymi nawiązujący do historii miasta. Miarą tego przedmiotu jest długość wybudowanych szlaków turystycznych wynosząca 0,81703 km.
  2. Ponadto w ramach projektu zrealizowana zostanie ogólnopolska kampania promocyjna miasta w liczbie jednej.

Projekt zachowuje trwałość w każdym aspekcie przez co najmniej 5 lat od daty zakończenia finansowej realizacji projektu. Analizę trwałości finansowej projektu należy ocenić z punktu widzenia trwałości finansowo-instytucjonalnej, którą gwarantuje swoim statusem i budżetem Beneficjent (projekt nie generuje żadnych dochodów i bez interwencji budżetowej Miasta nie jest projektem trwałym). Wzrost kosztów operacyjnych z tytułu realizacji projektu zostanie zabezpieczony przez Miasto w corocznym budżecie, dzięki czemu projekt będzie trwały w okresie minimum 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu.

Beneficjent jest właścicielem lub dysponentem nieruchomości, na terenie których powstanie nowa infrastruktura.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Mienie powstałe zostanie nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia jednostce organizacyjnej gminy (MOSiR) będącej odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

Rozpoczęcie realizacji projektu: 28 sierpnia 2009r. Zakończenie realizacji projektu: 30 czerwca 2010r.

Faktury dotyczące projektu będą wystawiane na Gminę Miejską S.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie Miejskiej w odniesieniu do realizowanego projektu inwestycyjnego pod nazwą ?...? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013? będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości łub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10, 15 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina od 28 sierpnia 2009r. realizuje projekt inwestycyjny, którego przedmiotem jest połączenie terenów nadwiślańskich ze Starym Miastem oraz Parkiem poprzez utworzenie nowych ciągów pieszych (o układzie zbliżonym kształtem do litery Y) z wydzieloną ścieżką rowerową, oświetleniem, elementami małej architektury, szaletem miejskim, zielenią urządzoną i parkingiem. W miejscu zbiegu nowowybudowanych ciągów urządzony zostanie Plac Spotkań ?R.?, nazwą i elementami ozdobnymi nawiązujący do historii miasta. Miarą tego przedmiotu jest długość wybudowanych szlaków turystycznych wynosząca 0,81703 km. Ponadto w ramach projektu zrealizowana zostanie ogólnopolska kampania promocyjna miasta.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przez Gminę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstałe mienie zostanie nieodpłatnie przekazane na podstawie umowy użyczenia jednostce organizacyjnej gminy (MOSiR) będącej odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie osiągała przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania mienia powstałego w wyniku realizacji projektu, bowiem po wybudowaniu zostanie ono przekazane w nieodpłatne użyczenie jednostce organizacyjnej gminy (MOSiR) będącej odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

Przekazanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku nieodpłatnie w użyczenie jednostce organizacyjnej gminy jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, iż nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej terenów rekreacyjnych, promocji gminy tj. w tym przypadku wybudowany szlak turystyczny oraz jego wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania do użytkowania wytworzonego majątku podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą pod nazwą ?...? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika