możliwość odliczania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu (...)

możliwość odliczania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu ? pn. ?Zarządzanie projektami - wiedza z obszaru nowoczesnego zarządzania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2008r. (data pływu 24 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu ? pn. ?Zarządzanie projektami - wiedza z obszaru nowoczesnego zarządzania? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu ? pn. ?Zarządzanie projektami - wiedza z obszaru nowoczesnego zarządzania?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności firmy X sp. z o. o. jest między innymi działalność szkoleniowa (akt założycielski spółki z dnia 19 czerwca 2001r. § 7 - pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane PKD 80.42.Z). Z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług wynika, iż zwolnieniu z podatku od towarów i usług, podlegają usługi, które są wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 7 przedmiotowego załącznika wymienione zostały sklasyfikowane w dziale 80 PKWiU usługi w zakresie edukacji. Jak wynika z ww. przyporządkowania, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w tym właśnie dziale PKWiU się mieszczą, zatem w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od VAT.

Firma X sp. z o. o. realizowała projekt (umowa z dnia 9 października 2006r. Nr ?) w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Koszty poniesione przez Spółkę były refundowane przez Wojewódzki Urząd Pracy. W ramach projektu ?Zarządzanie projektami - wiedza z obszaru nowoczesnego zarządzania? przeprowadzono bezpłatne szkolenia z zakresu zarządzania projektem oraz świadczono usługi doradztwa dostosowane do indywidualnych potrzeb beneficjentów ostatecznych. W projekcie wzięło udział 60 osób dorosłych, pracujących, reprezentujących instytucje i przedsiębiorstwa z terenu województwa podkarpackiego. Każdy z beneficjentów wziął udział w 96 - godzinnym kursie. Celem projektu było wyposażenie beneficjentów ostatecznych w wiedzę z zakresu nowoczesnego zarządzania projektami. Kurs pozwolił zgłębić wiedzę z dziedziny nowoczesnego zarządzania firmą/instytucją wszystkim osobom, niezależnie od poziomu ich dotychczasowego wykształcenia oraz przygotował do egzaminu, po którego pozytywnym zdaniu, uczestnicy otrzymali certyfikat project managera uznawany we wszystkich krajach Unii Europejskiej (wydawany jest przez stowarzyszenie P. - członka I.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczania podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ czynności wykonywane przez X sp. z o. o. w realizacji projektu w ramach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego podlegają zwolnieniu od podatku VAT, wobec tego zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu także prawo do odliczenia bądź zwrotu VAT naliczonego przy nabyciu towarowi usług służących realizacji tego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 80 ?Usługi w zakresie edukacji?.

Zatem świadczenie usług w zakresie edukacji, o symbolu PKWiU ex 80, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego projekt ? pn. ?Zarządzanie projektami - wiedza z obszaru nowoczesnego zarządzania?. Koszty poniesione przez Wnioskodawcę były refundowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie. W ramach ww. projektu przeprowadzono bezpłatne szkolenia z zakresu zarządzania projektem oraz świadczono usługi doradztwa dostosowane do indywidualnych potrzeb beneficjentów ostatecznych. W projekcie wzięło udział 60 osób dorosłych, pracujących, reprezentujących instytucje i przedsiębiorstwa z terenu województwa. Każdy z beneficjentów wziął udział w 96 - godzinnym kursie. Celem projektu było wyposażenie beneficjentów ostatecznych w wiedzę z zakresu nowoczesnego zarządzania projektami. Kurs pozwolił zgłębić wiedzę z dziedziny nowoczesnego zarządzania firmą/instytucją wszystkim osobom, niezależnie od poziomu ich dotychczasowego wykształcenia oraz przygotował do egzaminu, po którego pozytywnym zdaniu, uczestnicy otrzymali certyfikat project managera.

Jak wskazał Wnioskodawca wykonywane przez niego usługi szkoleniowe mieszczą się w dziale PKWiU ex 80, zatem w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od VAT.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym nie będzie on mieć prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi będące przedmiotem wniosku są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego.

Tut. organ informuje ponadto, że w zakresie pytania ?czy firma X Spółka z o. o. jest płatnikiem podatku VAT? wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika