możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. pn. ?Równe (...)

możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. pn. ?Równe szanse; program stypendialny powiatu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009r. (data wpływu 5 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2009r. (data wpływu 29 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. ?Równe szanse; program stypendialny powiatu? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. ?Równe szanse; program stypendialny powiatu?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 października 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował projekt pn. ?Równe szanse; program stypendialny powiatu?.

Powyższy projekt był realizowany w ramach Priorytetu II Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, Działanie 2.2, którego celem było wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej.

Projekt ten był współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Obsługę finansowo-księgową powyższego projektu prowadziła jednostka organizacyjna Powiatu - Zespół Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych. Realizacja projektu nie miała związku z wykonywanymi przez ZOSiPO czynnościami opodatkowanymi.

Z efektów projektu korzystali uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, których organem prowadzącym jest Powiat. Była to pomoc materialna w formie stypendium, o przyznaniu którego decydowało przede wszystkim kryterium dochodowe (próg dochodowy zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych tj. netto miesięcznie: 504,00 zł na członka rodziny.

Świadczenia te miały charakter nieodpłatny.

Na potrzeby realizacji projektu zostały również poniesione koszty związane z wyposażeniem biura, między innymi kupiono kserokopiarkę, artykuły biurowe takie jak papier, koperty itp., a także przeprowadzono audyt zewnętrzny dotyczący prawidłowości realizowanego projektu.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7 jak również nie wykonuje czynności nieopodatkowanych.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 29 października 2009r. faktury związane z realizacją projektu były wystawiane na Zespół Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych.

Nabywane towary i usługi nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wnioskodawca z tytułu realizowanego projektu nie osiągnął żadnych przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 29 października 2009r.), nie ma możliwości odliczania podatku VAT w całości ani w części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako jednostka prowadząca obsługę jednostek oświatowych, których organem założycielskim jest Powiat, prowadził również obsługę finansowo-księgową powyższego projektu. Świadczenia na rzecz beneficjentów ostatecznych (uczniów i studentów) miały charakter nieodpłatny. Realizacja tego projektu nie miała związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Zarówno Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Wnioskodawca realizuje zadania własne i na własną odpowiedzialność (art.2 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym), korzysta zatem ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Zatem w myśl tych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektów w ramach zadań własnych związanych z edukacją publiczną nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Poza tym Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował w ramach Priorytetu II Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, Działanie 2.2, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego, projekt pn. ?Równe szanse; program stypendialny powiatu?.

Z efektów projektu korzystali uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, których organem prowadzącym jest powiat. Była to pomoc materialna w formie stypendium. Świadczenia te miały charakter nieodpłatny.

Na potrzeby realizacji projektu zostały również poniesione koszty związane z wyposażeniem biura, między innymi kupiono kserokopiarkę, artykuły biurowe takie jak papier, koperty itp., a także przeprowadzono audyt zewnętrzny dotyczący prawidłowości realizowanego projektu.

Faktury związane z realizacją projektu były wystawiane na Zespół Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7 jak również nie wykonuje czynności nieopodatkowanych.

Realizacja projektu nie miała związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Nabywane towary i usługi nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wnioskodawca z tytułu realizowanego projektu nie osiągnął żadnych przychodów.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako ?podatnicy VAT czynni?, składającym deklaracje VAT-7.

Natomiast jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym a ponadto nabywane towary i usługi nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. ?Równe szanse; program stypendialny powiatu?.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika