ocena miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego

ocena miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012r. (data wpływu 17 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabyć od innego podmiotu (?Zbywca?) zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w której skład wchodzi skład podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (dalej ?Ustawa?). Zamiarem Spółki jest faktyczna kontynuacja działalności prowadzonej w przedmiotowym składzie podatkowym przez Zbywcę i zachowania jego funkcji, bez wstrzymywania działalności składu.

W związku z tym, w dniu X nastąpi, na wniosek Zbywcy, cofnięcie zezwolenia na prowadzenie przez niego składu podatkowego.

Trzy miesiące przed dniem X, Spółka wystąpi z wnioskiem o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w tym samym miejscu, w którym znajduje się skład podatkowy prowadzony przez Zbywcę (?Wniosek'). We Wniosku Spółka określi przewidywany dzień rozpoczęcia działalności w składzie i wniesie o udzielenie zezwolenia z tym dniem. Przewidywany dzień rozpoczęcia działalności przypadać będzie na dzień następujący po dniu cofnięcia zezwolenia Zbywcy (tj.X+1).

Wniosek Spółki nie będzie stanowił wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym. Do Wniosku Spółka dołączy następujące dokumenty:

  1. dokument potwierdzający, że Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT),
  2. umowę dzierżawy nieruchomości, na której znajduje się prowadzony przez Zbywcę skład podatkowy. Postanowienia umowy ograniczać będą prawo Spółki do korzystania z nieruchomości w zakresie niezbędnym do prowadzenia składu podatkowego przez Zbywcę. W momencie cofnięcia zezwolenia Zbywcy na prowadzenie składu podatkowego, powyższe postanowienia przestaną obowiązywać,
  3. zaświadczenie o nadaniu Spółce statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON,
  4. potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego Spółki jako podatnika podatku akcyzowego,
  5. zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego o niezaleganiu przez Spółkę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
  6. zaświadczenie wydane przez właściwy oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez Spółkę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
  7. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością Spółki za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe
  8. oświadczenie Spółki, że nie jest wobec niej prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu,
  9. odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  10. oświadczenie, że w miejscu, gdzie ma być prowadzony skład podatkowy, prowadzony jest ten sam skład podatkowy, który obejmie Spółka z dniem udzielenia jej zezwolenia, oraz że w momencie wejścia w życie zezwolenia wydanego Spółce, zezwolenie podmiotu obecnie prowadzącego skład nie będzie obowiązywać. W oświadczeniu Spółka potwierdzi również, że miejsce, w którym będzie prowadzony skład podatkowy, spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy,
  11. inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia,
  12. szczegółowy plan składu podatkowego z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym,
  13. projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego,
  14. oświadczenie Spółki, że nie zostało jej cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych jej zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez nią działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych.

W toku postępowania o udzielenie zezwolenia Spółce zamierza ona, w porozumieniu ze Zbywcą, udostępnić właściwym organom nieruchomość, na której znajduje się prowadzony przez Zbywcę skład podatkowy, w celu dokonania oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie przez Spółkę składu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ocena miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego, o której mowa w § 5 Rozporządzenia, może odbyć się w miejscu, gdzie prowadzony jest skład podatkowy Zbywcy...

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym, ocena miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego, o której mowa w § 5 Rozporządzenia, może odbyć się w miejscu, w którym prowadzony jest skład podatkowy Zbywcy.

Stosownie do § 5 Rozporządzenia, po zweryfikowaniu wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i dołączonych do niego dokumentów, właściwy naczelnik urzędu celnego, dokonuje oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego (?Oględziny?).

Zgodnie z przyjętą procedurą, z czynności tej sporządza się protokół zawierający w szczególności ustalenia dotyczące lokalizacji, powierzchni, sposobu odgrodzenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym od innych powierzchni i terenów, sposobu zabezpieczenia tego miejsca oraz opis wyposażenia systemu zabezpieczenia technicznego i biurowego.

Choć powyższy katalog zawiera jedynie przykładowe czynności dokonywane w ramach Oględzin, ich charakter pozwala stwierdzić, że celem Oględzin jest sprawdzenie, czy warunki panujące w danym miejscu są wystarczające, by utworzyć tam skład podatkowy i prowadzić w nim działalność polegającą na produkowaniu, magazynowaniu i przeładowywaniu wyrobów akcyzowych w sposób zgodny z przepisami akcyzowymi.

Zdaniem Spółki, fakt, że w miejscu podlegającym Oględzinom istnieje skład podatkowy nie wpływa na możliwość przeprowadzenia Oględzin. Fakt funkcjonowania składu nie uniemożliwia bowiem dokonania ustaleń co do lokalizacji, powierzchni, sposobu odgrodzenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych od innych powierzchni i terenów, a także co do innych-istotnych cech tego miejsca. O ile zatem organ będzie mieć możliwość swobodnie dokonać w ramach Oględzin koniecznych czynności, Oględziny mogą zostać przeprowadzone również na terenie funkcjonującego składu podatkowego.

Dodatkowo, Spółka zwraca uwagę, że brzmienie § 5 Rozporządzenia w żaden sposób nie wprowadza ograniczenia co do przeprowadzenia Oględzin w miejscu, w którym już funkcjonuje skład podatkowy.

Na możliwość dokonania Oględzin w istniejącym składzie wskazuje z kolei art. 49 ust. 10 Ustawy. Przepis ten przewiduje sytuację, w której dochodzi do zmiany podmiotu prowadzącego skład. W rezultacie wszelkie czynności niezbędne do tego, by zmiana podmiotu mogła nastąpić, muszą być możliwe do przeprowadzenia. Dlatego również dokonanie Oględzin w istniejącym składzie podatkowym musi być dopuszczalne, gdyż w przeciwnym razie niemożliwe byłoby bezpośrednie zastąpienie prowadzącego skład podatkowy przez inny podmiot co przewiduje art. 49 ust. 10 Ustawy.

Należy mieć również na uwadze, że miejsce, w którym jest już prowadzony skład podatkowy, było uprzednio poddane Oględzinom przez tego samego właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego. Stąd, funkcjonowanie w przedmiotowym miejscu składu podatkowego, zwiększa prawdopodobieństwo, że miejsce to zostanie pozytywnie ocenione przez ten sam organ. Istnienie w danym miejscu składu podatkowego nie tylko nie stoi na przeszkodzie w przeprowadzeniu Oględzin, ale wręcz świadczy na korzyść Spółki.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka w porozumieniu ze Zbywcą podejmą wszelkie kroki by Oględziny przeprowadzone w składzie podatkowym prowadzonym przez Zbywcę przebiegły w sposób niezakłócony i zgodny z przepisami prawa.

W związku z tym należy przyjąć, iż brak jest prawnych, jak i faktycznych przeszkód, by Oględziny zostały dokonane w miejscu, gdzie prowadzony jest skład podatkowy Zbywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 49 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu. Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie rodzaju i zakresu działalności, która będzie prowadzona w składzie podatkowym, jak również wskazanie planowanej lokalizacji składu podatkowego, proponowanego zabezpieczenia akcyzowego oraz liczby już prowadzonych przez podmiot składów podatkowych.

Szczegółowe regulację dotyczące wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1071). Zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć:

  1. dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT);
  2. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy;
  3. zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON;
  4. potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
  5. zaświadczenie wydane przez:
    1. właściwego naczelnika urzędu skarbowego o niezaleganiu przez wnioskodawcę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
    2. właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
  6. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe;
  7. oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
  8. odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
  9. oświadczenie wnioskodawcy, że w miejscu lub pomieszczeniu, w którym ma być prowadzony skład podatkowy, nie jest prowadzony inny skład podatkowy oraz że miejsce to lub pomieszczenie spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy;
  10. inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia, chyba że ich wydanie na podstawie przepisów odrębnych uwarunkowane jest obowiązkiem posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego;
  11. szczegółowy plan składu podatkowego z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym; w przypadku, o którym mowa w art. 48 ust.

    3 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej 'ustawą', należy również wskazać pojemność magazynową;
  12. projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego;
  13. oświadczenie wnioskodawcy, że nie zostało mu cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej, ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.5)), w zakresie wyrobów akcyzowych;
  14. w przypadkach, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy, oświadczenie wnioskodawcy o spełnieniu wymogów dotyczących minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi, a w przypadku wnioskodawcy rozpoczynającego działalność oświadczenie, w którym, zgodnie z art. 48 ust. 4 ustawy, zadeklaruje on osiągnięcie w danym roku minimalnej wysokości obrotu, proporcjonalnie w podziale na kolejne miesiące.

Podmiot posiadający już zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie innego składu podatkowego dokumenty określone w ust. 1 pkt 2, 4-7 i 9-14.

Stosownie do § 5 ww. rozporządzenia właściwy naczelnik urzędu celnego, po zweryfikowaniu danych zawartych we wniosku i dołączonych do niego dokumentów, dokonuje w obecności wnioskodawcy lub osoby reprezentującej wnioskodawcę oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego. Z czynności tej sporządza się protokół zawierający w szczególności ustalenia dotyczące lokalizacji, powierzchni, sposobu odgrodzenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym od innych powierzchni i terenów, sposobu zabezpieczenia tego miejsca oraz opis wyposażenia systemu zabezpieczenia technicznego i biurowego.

Na podstawie ww. przepisu właściwy naczelnik urzędu celnego przed wydaniem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego dokonuje oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego podczas której weryfikuje się m.in. dana zawarte we wniosku o zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, a dotyczące miejsca przewidzianego na prowadzenia składu podatkowego. Z opisu informacji jakie winny znaleźć się w protokole na ww. okoliczność wynika, że konieczna jest fizyczna obecność, pracownika urzędu celnego dokonującego przedmiotowej oceny, w każdym miejscu nieruchomości przewidzianej na skład podatkowy w celu jego oględzin.

Ww. przepisy nie sprzeciwiają się temu aby w momencie powyższej oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego w tym miejscu był prowadzony skład podatkowy przez inny podmiot.

Jak wynika z wniosku Spółka w porozumieniu ze Zbywcą, udostępni właściwym organom nieruchomość, na której znajduje się prowadzony przez Zbywcę skład podatkowy, w celu dokonania oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie przez Spółkę składu podatkowego.

W sytuacji gdy nie będzie żadnych fizycznych przeszkód w celu dokonania oględzin przedmiotowej nieruchomości przez pracownika właściwego naczelnika urzędu celnego, w obecności wnioskodawcy lub osoby reprezentującej wnioskodawcę, to dokonanie oceny miejsca przeznaczonego na prowadzenie składu podatkowego w miejscu gdzie prowadzony jest skład podatkowy, dla którego zostanie cofnięte zezwolenie, jest dopuszczalne.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku w zakresie terminu złożenia wniosku na prowadzenie składu podatkowego została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika