możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w ramach projektu ?Budowa ponadregionalnego Centrum (...)

możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w ramach projektu ?Budowa ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego ? Budowa Parku Wodnego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008r. (data wpływu 24 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 22 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w ramach realizacji inwestycji ?Budowa ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego ? Budowa Parku Wodnego?? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w ramach realizacji inwestycji ?Budowa ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego ? Budowa Parku Wodnego?. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 22 stycznia 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-142/09/AZ z dnia 8 stycznia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje realizację projektu ?Budowa ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego ? Budowa Parku Wodnego?. Przedmiotem projektu jest budowa nowego obiektu rekreacyjno ? turystycznego w celu stworzenia przy istniejącej pływalni krytej kompleksu z rozbudowanym systemem usług około ? turystycznych; odnową biologiczną, wodolecznictwem, rehabilitacją. Budowa Parku Wodnego jest jednym z elementów powstającego Ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego.

Bezpośrednim produktem projektu jest budowa Parku Wodnego na działkach będących własnością beneficjenta. Projekt realizowany będzie w latach 2009 ? 2011. Inwestycja finansowana będzie w części ze środków Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, a w części ze środków własnych Gminy.

Planowane zadanie realizowane w ramach projektu będzie związane z wykonywaniem zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, w celu realizacji których gmina utworzyła jednostki organizacyjne (m.in. Ośrodek Sportu i Rekreacji ? OSIR). W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnego wynagrodzenia, ani nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów, które generowałoby podatek należny. Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach planowanego do realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Inwestorem zastępczym będzie Ośrodek Sportu i Rekreacji, który w ramach pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta reprezentuje Gminę Miasta w sprawach projektu. Koszty realizacji przedmiotowego projektu (inwestycji) będą ponoszone z budżetu Gminy.

Powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu mienie będzie własnością Gminy oddaną nieodpłatnie na czas nieokreślony w trwały zarząd . Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Ośrodek Sportu i Rekreacji jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej działającą w formie zakładu budżetowego, utworzonego przez Gminę w celu wykonywania określonych w drodze ustawy zadań własnych tj. zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji. Wszystkie przychody z tyt. eksploatacji przedmiotowej inwestycji będzie osiągał Ośrodek Sportu i Rekreacji, który jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT i składa odrębne deklaracje VAT-7.

Dla celów podatkowych Gmina Miasta -Urząd Miasta zarejestrowana jest jako jeden czynny podatnik, posługuje się jednym numerem NIP i składa jedną deklarację VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji: ?Budowa ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego ? Budowa Parku Wodnego? finansowanej częściowo ze środków pomocowych ? z Regionalnego Programu Operacyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, zarówno na dzień obecny jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu.

Gmina Miasta ? Urząd miasta wykonuje w przeważającym zakresie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Realizując zadania ustawowe są zawierane umowy cywilnoprawne, które spowodowały, że Gmina stała się podatnikiem podatku VAT.

Podatek wynikający z faktur dokumentujących wykonanie inwestycji nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, w związku z czym Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania tego podatku w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do rozliczenia (odzyskania) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a w szczególności przepisów § 23 ? 27 rozporządzenia określającego przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia towarów i usług finansowanych ze środków pomocy zagranicznej oraz warunki dokonywania tego zwrotu.

Ponadto, w świetle przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. z 2000r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Gmina nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodów, w celu skompensowania go poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż zgodnie z tym przepisem od podatku zwolnione są jst w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jst.

Tak więc Gmina Miasta - Urząd Miasta nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji: ? System Informacji Turystycznej - remont punktu Informacji Turystycznej w ' finansowanej częściowo ze środków pomocowych ? z Regionalnego Programu Operacyjnego i nie będzie występowała o zwrot VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją ww. projektu. Wnioskodawca informuje ponadto, że przepisy podatku dochodowego powołano jedynie w celach informacyjnych i wnosi o wydanie interpretacji tylko w zakresie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie jest powtórzeniem w tym samym brzmieniu unormowania zawartego w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz. 970 ze zm.), obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina planuje realizację projektu ?Budowa ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego ? Budowa Parku Wodnego?. Przedmiotem projektu jest budowa nowego obiektu rekreacyjno ? turystycznego , w celu stworzenia przy istniejącej pływalni krytej kompleksu z rozbudowanym systemem usług około ? turystycznych; odnową biologiczną, wodolecznictwem, rehabilitacją. Budowa Parku Wodnego jest jednym z elementów powstającego Ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego.

Bezpośrednim produktem projektu jest budowa Parku Wodnego na działkach będących własnością beneficjenta. Projekt realizowany będzie w latach 2009 ? 2011. Inwestycja finansowana będzie w części ze środków M. Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, a w części ze środków własnych Gminy.

Planowane zadanie realizowane w ramach projektu będzie związane z wykonywaniem zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, w celu realizacji których gmina utworzyła jednostki organizacyjne (m.in. Ośrodek Sportu i Rekreacji ? TOSIR). W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnego wynagrodzenia, ani nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów, które generowałoby podatek należny. Zakupy towarów i usług dokonywane w ramach planowanego do realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, a tym samym Urząd Gminy realizujący zadania własne Gminy korzystają ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami,

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych budową Parku Wodnego.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie własnością Gminy oddaną nieodpłatnie na czas nieokreślony w trwały zarząd T. Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Ośrodek Sportu i Rekreacji jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej działającą w formie zakładu budżetowego, utworzonego przez Gminę w celu wykonywania określonych w drodze ustawy zadań własnych tj. zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie kultury fizycznej, sportu, turystyki i rekreacji. Wszystkie przychody z tyt. eksploatacji przedmiotowej inwestycji będzie osiągał Ośrodek Sportu i Rekreacji, który jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT i składa odrębne deklaracje VAT-7.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości powiatowych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług z realizacją projektu ?Budowa ponadregionalnego Centrum Sportowo ? Rekreacyjnego ? Budowa Parku Wodnego?, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r., uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Na marginesie tut. organ pragnie zauważyć, iż powołane wyżej regulacje zgodne są z unormowaniami obowiązującymi w tym zakresie do dnia 30 listopada 2008r., a wynikającymi § 23 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika