gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu związanego z modernizacją (...)

gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu związanego z modernizacją centrum miasta, budowa ścieżek rowerowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011r. (data wpływu do tut. organu 3 października 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 30 listopada 2011r. (data wpływu do tut. organu 1 grudnia 2011r.), z dnia 6 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 9 grudnia 2011r.) oraz pismem z dnia 14 grudnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?...? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?...?.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2011r. (data wpływu 1 grudnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-1476/11/AŚ z dnia 23 listopada 2011r. oraz pismem z dnia 6 grudnia 2011r. (data wpływu 9 grudnia 2011r.) i pismem z dnia 14 grudnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 1 września 2011r. posiada nr NIP, jest czynnym podatnikiem VAT i będzie składać miesięczne deklaracje VAT-7.

Do dnia 31 sierpnia 2011r. czynnym podatnikiem, który składał miesięczne deklaracje VAT-7 był Urząd Miejski.

W dniu 22 listopada 2010r. Gmina zawarła z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, umowę o dofinansowanie projektu pn. ?....? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet III ?Turystyka? Działanie 3.2. ?Infrastruktura okołoturystyczna?. Dnia 19 sierpnia 2011 do ww. umowy zawarto Aneks.

Gmina jest Wnioskodawcą i realizatorem projektu. Właścicielem obiektu powstałego w wyniku realizacji inwestycji pozostanie Gmina.

Prace dotyczące realizacji rzeczowej projektu będą prowadzone od II kwartału 2011 do końca IV kwartału 2011r. Okres finansowej realizacji projektu obejmuje przedział czasowy między listopadem 2007 a końcem stycznia 2012r.

Inwestycja realizowana w ramach projektu pn. ?...? przewiduje stworzenie nowej infrastruktury aktywnego wypoczynku w postaci ścieżki rowerowo-pieszej o długości ok. 3,5 km wraz z infrastrukturą. Projekt obejmuje również zagospodarowanie terenu centrum miasta. Celem zadania jest zwiększenie oferty rekreacyjnej Miasta w okresie nie tylko zimowym, ale także letnim oraz promocja miasta, jako miejsca atrakcyjnego turystycznie przez cały rok.

Inwestycja przewiduje modernizację istniejącego ciągu pieszego zlokalizowanego wzdłuż rzeki ... i jego rozbudowę w kierunku sąsiedniej gminy ..., w wyniku czego powstanie ciąg pieszo-rowerowy składający się z dwóch równoległych pasów. Jeden z pasów służyć będzie pieszym i biegaczom, a drugi rowerzystom. Pasy będą wyróżniały się kolorem materiału nawierzchni. Ścieżka rowerowa okalać będzie plac w centrum miasta. Ciąg rowerowy będzie zlokalizowany od strony rzeki, natomiast ciąg pieszy, kosze i lampy oświetleniowe od strony zabudowań. Wzdłuż trasy ścieżki znajdą się elementy małej architektury, miejsca wypoczynku oraz oświetlenie trasy, umożliwiające korzystanie z obiektu po zmroku. Od rejonu skrzyżowania ... do skoczni narciarskiej nawierzchnia ciągu rowerowo-pieszego wykonana zostanie z kostki brukowej betonowej, a od skoczni do granicy miasta powstanie nawierzchnia asfaltowa, nawiązująca do ścieżki stworzonej w gminie. Podbudowa ścieżki zostanie wymieniona na nową. Pomiędzy ciągiem rowerowo-pieszym a rzeką powstanie plaża trawiasta, wprowadzone zostaną nowe grupy drzew i krzewów oraz ławy gabionowe, umożliwiające wypoczynek nad brzegiem rzeki.

Zagospodarowanie placu centrum pełniącego funkcję przestrzeni publicznej zwiększy atrakcyjność miasta. Wzdłuż placu wprowadzony będzie płytki kanał wodny rozpoczynający się fontanną od strony ... i uchodzący do rzeki. Kanał będzie co pewien czas przecięty kamiennym blokiem, umożliwiającym spacerowiczom swobodne przejście na drugą stronę. Przedplac z fontanną obramowany będzie dwoma szpalerami drzew, które stworzą ramy, ?wciągając? przechodnia do środka. W wyspie parkowej stanowiącej atrakcyjny zespół zieleni tworzący ?płuca' Centrum, zlokalizowanej w środkowym odcinku placu, kanał zmieni się w naturalny, nieregulowany strumień, obłożony otoczkami. Elementy te podkreślą naturalne walory inwestycji. Nachylenie całego terenu zostanie skorygowane tak, aby opadał on w kierunku rzeki ...., co pozwoli uzyskać spadek dla strumienia. Nawierzchnia placu zostanie wykonana z granitowej kostki brukowej, której wzór inspirowany jest motywami regionalnej architektury. Plac wyposażony będzie w elementy małej architektury: lampy, ławki, stojaki na rowery, kosze na śmieci i urządzenia aktywnego wypoczynku. Nawierzchnia ścieżki rowerowej wokół placu wykonana będzie z tej samej kostki betonowej co ścieżki rowerowo-pieszej wzdłuż rzeki ....

Całkowita wartość projektu określona została na kwotę 7.953.315,19 zł (łącznie z podatkiem VAT), z czego koszty kwalifikowalne projektu wynoszą 7.904.418,19 zł, natomiast wartość części projektu realizowanego przez Gminę określona została na kwotę 1.185.662,73 zł (łącznie z podatkiem VAT). Dofinansowanie przyznane przez Instytucję Zarządzającą RPO wynosi ... zł (85% wartości kosztów kwalifikowanych projektu, są to środki Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego). Wysokość przyznanej pomocy uzależniona jest od kwalifikowalności podatku od towarów i usług objętych dofinansowaniem.

W związku z realizacją projektu zaplanowano następujące kategorie wydatków:

  1. Projekty budowlano-wykonawcze
  2. Studium Wykonalności
  3. Wstępne Studium Wykonalności
  4. Prawo do dysponowania nieruchomości - wykup działek
  5. Prawo do dysponowania nieruchomości - koszty notarialne wykupu gruntów
  6. Prace przygotowawcze i uzgodnienia do wykonania przyłącza energetycznego
  7. Prace geodezyjne
  8. Roboty w zakresie budowy sieci wod.

    -kan. i gazowej

  9. Wykonanie nawierzchni ścieżek rowerowo-pieszych i centrum
  10. Wykonanie małej architektury
  11. Zagospodarowanie zieleni
  12. Roboty elektryczne i oświetleniowe
  13. Nadzór inwestorski
  14. Promocja projektu

Gmina uczestniczy finansowo w projekcie. W tym celu Gmina zabezpieczyła w budżecie środki finansowe dla wykonawców, którzy zostali zakontraktowani zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Gmina zapłaciła już za prace przygotowawcze, a następnie uzyskała 85% refundacji. Nakłady na właściwą realizację rzeczową projektu są ponoszone od II kwartału 2011 roku.

Wydatki w ramach projektu do końca 2010r. opodatkowane były 22% stawką VAT, a od 2011r. 23% stawką VAT. Stawka za zakup podkładów mapowych w ramach prac przygotowawczych oraz wydatków na zakup gruntów to ?zwolniony/nie dotyczy'.

Wydatki poniesione na realizację ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Środki trwałe oraz materiały (np. dot. promocji) nabyte w wyniku realizacji projektu po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystane do wykonywania czynności związanych z obsługą nowopowstałego obiektu. Nie jest możliwe ustalenie stopnia wykorzystania tych zakupów do działań związanych z czynnościami opodatkowanymi. Zakupy te nie mają bezpośredniego związku za sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (np. w formie udostępnienia możliwości korzystania z nowopowstałego obiektu osobom trzecim za odpłatnością).

Wnioskodawca oświadcza, że proporcja o której mowa w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, nie przekracza wartości 2%.

W piśmie z dnia 30 listopada 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu wskazano, że:

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągał przychodów, ponieważ powstałe mienie będzie publicznie dostępne i nieodpłatnie udostępnianie wszystkim użytkownikom.

Czynności związane z obsługą nowopowstałego obiektu będą miały charakter czysto informacyjny i związane będą z promowaniem obiektu wśród turystów odwiedzających Miasto ..., potencjalnych turystów i mieszkańców .... Wszelkie materiały promocyjne (ulotki, broszurki) będą nieodpłatnie rozprowadzane wśród wszystkich zainteresowanych nowym obiektem, tak aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Poprzez nowopowstały ?obiekt' Wnioskodawca rozumie kompleks złożony ze zmodernizowanej i rozbudowanej ścieżki rowerowo-pieszej o długości ponad 3,5 km oraz z terenu centrum Miasta ..., gdzie powstał ogólnodostępny plac pełniący funkcję przestrzeni publicznej i miejsca wypoczynku w mieście.

Pismem z dnia 6 grudnia 2011r. Wnioskodawca ostatecznie doprecyzował opis zdarzenia przyszłego wskazując, że: ?Efekty projektu pn. ?...? nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.? oraz, że: ?Towary i usługi nabywane w celu realizacji ww. projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.?

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 listopada 2011r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT, zawartego w cenach towarów i usług jakie Wnioskodawca nabył w związku z realizacją projektu pn. ?...'...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu w drodze rozliczenia z Urzędem Skarbowym.

Zadania zrealizowane w ramach ww. projektu nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Gmina nie wykonuje czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych ze świadczeniem usług turystycznych. W zawiązku z tym nie istnieje przesłanka do korzystania z prawa do określonego w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zakupione w ramach projektu materiały/środki trwałe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Efekty powstałe w wyniku inwestycji wykorzystywane są do realizacji wszystkich zadań własnych gminy, gdyż zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), powiatowym (Dz. U. 1998 Nr 91 poz. 578 ze zm.) Burmistrz wykonuje zadania własne przy pomocy urzędu miasta.

W myśl art. 2 ust. 1 w/w ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zgodnie z przepisem § 13 ust 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty, niż wskazano we wniosku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. do końca 2009r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do 5 kwietnia 2011r. oraz w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że ze zwolnienia od podatku VAT mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. O prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieoopodatkowanych.

Treść wniosku wskazuje, iż w związku z realizacją projektu pn. ?...? Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług, co nie rodzi po Jego stronie żadnych konsekwencji w podatku należnym. Z treści wniosku wynika również, że efekty powstałe w wyniku inwestycji wykorzystywane są do realizacji zadań własnych Gminy. Jednocześnie należy podkreślić, że Wnioskodawca wskazał, iż w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągał przychodów, ponieważ powstałe mienie będzie publicznie dostępne i nieodpłatnie udostępnianie wszystkim użytkownikom, nie będzie zatem wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, w związku z realizacją ww. projektu Gmina nie wykonuje czynności, które mogłyby korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje projektu pn. ?...?.

Inwestycja realizowana w ramach ww. projektu przewiduje stworzenie nowej infrastruktury aktywnego wypoczynku w postaci ścieżki rowerowo-pieszej o długości ok. 3,5 km wraz z infrastrukturą. Inwestycja przewiduje modernizację istniejącego ciągu pieszego zlokalizowanego wzdłuż rzeki ... i jego rozbudowę w kierunku sąsiedniej gminy, w wyniku czego powstanie ciąg pieszo-rowerowy składający się z dwóch równoległych pasów (dla pieszych i biegaczy oraz dla rowerzystów.

Efekty projektu pn. ?...? nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w celu realizacji ww. projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągał przychodów, ponieważ powstałe mienie będzie publicznie dostępne i nieodpłatnie udostępnianie wszystkim użytkownikom.

W oparciu o przedstawiony w treści wniosku stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu w drodze rozliczenia z Urzędem Skarbowym, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika