świadczone przez Wnioskodawcę (twórcę i artystę wykonawcę) usługi polegające na wykonywaniu partii (...)

świadczone przez Wnioskodawcę (twórcę i artystę wykonawcę) usługi polegające na wykonywaniu partii ? utwory muzyczne ? na swoim instrumencie ?fagot? w ramach koncertu oraz usługi polegające na wykonaniu koncertu wspólnie z innymi muzykami zatrudnianymi przez niego na podstawie umowy o dzieło korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011r. (data wpływu 3 października 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2011r. (data wpływu 29 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usługi wykonania partii fagotu podczas koncertu;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% dla usługi wykonywania koncertu przez zespół muzyczny.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług o charakterze kulturalnym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2011r. (data wpływu 29 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1478/11/MN z dnia 17 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 25 listopada 2011r.):

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje między innymi: działalność związaną z wystawianiem przedstawień artystycznych - 90.01.Z, działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych - 90.02.Z oraz pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna - 93.29.Z. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i zgodnie z właściwością miejscową od 1 stycznia 2010r. należy do Urzędu Skarbowego w K. W roku 2010 oraz w latach poprzednich Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 pkt 1 -załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami). Ze względu na wielkość obrotów w skali roku Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 pkt 1 przywołanej ustawy.

Wnioskodawca jest z wykształcenia muzykiem o specjalności instrumentalista.

Wraz z kilkoma innymi muzykami (artystami wykonawcami) na stałe tworzy grupę - zespół muzyczny o nazwie ?xxx?. Instrumentem na którym Wnioskodawca wykonuję utwory jest ?fagot?. W zależności od zamówionego koncertu czy to na zaproszenie, czy też jest to koncert charytatywny lub zamówiony występ przez domy kultury oraz inne instytucje Zespół wykonuje utwory muzyczne zarówno własne jak i też innych twórców i wykonawców. Cały koncert ma formę spektaklu. Zespół korzysta przy tym z własnych aranżacji, własnego oprogramowania oraz własnego sprzętu. Po skończonym występie, wykonanej usłudze kulturalnej Wnioskodawca wystawia dla zamawiającego fakturę sprzedażową z działalności, którą prowadzi. Jeśli jest to koncert wykonany wspólnie przez zespół złożony z indywidualnych twórców i artystów wykonawców usługa taka jest opodatkowana stawką 23% VAT zgodnie z art. 41 ust.1 przywołanej wcześniej ustawy. Muzykom, którzy wraz z Wnioskodawcą wykonywali koncert wypłaca on honoraria na podstawie umowy o dzieło zawartej z firmą Wnioskodawcy.

W innych przypadkach w ramach koncertów, występów wraz z grupą muzyczną Wnioskodawca wykonuję partię - utwory muzyczne własne lub utwory muzyczne innych twórców na swoim instrumencie ?fagot?, wówczas Wnioskodawca wystawia fakturę VAT z prowadzonej przez niego działalności ze stawką VAT zwolniony zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami). Pozostali muzycy są zatrudniani przez zamawiającego na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca nadmienia, że grupa ?xxx? nie jest podmiotem, prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę ściśle z tymi usługami związaną.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest artystą wykonawcą aranżacji bądź kompozycji w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Usługi będące przedmiotem wniosku stanowią usługi kultury.

Stroną zawieranej umowy jest Wnioskodawca, bezpośrednio jako wykonawca, a w poszczególnych przypadkach jako członek zespołu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego zostały zastosowane właściwe stawki podatku VAT, a mianowicie:

  • dla usługi wykonanej przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców tworzących grupę i wykonujących koncerty dla różnych instytucji stawka podatku VAT - 23%.
  • dla usługi wykonanej przeze mnie to jest ?wykonanie partii fagotu podczas koncertu? ze stawką VAT zwolniony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wykonania koncertu/usługi kulturalnej przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców tworzących zespół muzyczny występujących na różnych koncertach niebędących podmiotami, prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę ściśle z tymi usługami związaną zastosowanie ma stawka 23 % podatku VAT.

Natomiast ?wykonanie partii fagotu? podczas występów grupy ?xxx? w ramach zamówionego koncertu korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b, ponieważ Wnioskodawca uważa siebie za indywidualnego twórcę i artystę wykonawcę w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzanego w formie honorariów w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usługi wykonania partii fagotu podczas koncertu;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% dla usługi wykonywania koncertu przez zespół muzyczny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Od 1 stycznia 2011 r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te ? aby mogły korzystać ze zwolnienia ? świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj.: podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawcę usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) ? do której odwołuje się ustawodawca w treści ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m. in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje ? na podstawie art. 85 ust. 1 ww. ustawy ? każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ww. ustawy, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Wnioskodawca, czynny podatnik VAT, jest artystą wykonawcą aranżacji bądź kompozycji w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Usługi będące przedmiotem wniosku, tj. usługa wykonywania koncertów wraz z muzykami zatrudnionymi na podstawie umów o dzieło i samodzielnie świadczone usługi wykonywania partii ? utwory muzyczne ? na swoim instrumencie ?fagot? w ramach koncertu stanowią usługi kultury.

Stroną zawieranej umowy jest Wnioskodawca, bezpośrednio jako wykonawca, a w poszczególnych przypadkach jako członek zespołu.

Za wykonane usługi Wnioskodawca wystawia dla zamawiającego fakturę sprzedażową z działalności, którą prowadzi. Muzykom, którzy wraz z Wnioskodawcą wykonywali koncert wypłaca on honoraria na podstawie umowy o dzieło zawartej z firmą Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi wykonania koncertów oraz usługi wykonywania partii ? utwory muzyczne ? na swoim instrumencie ?fagot? w ramach koncertu mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci muzycznych szeroko rozumianych występów artystycznych. Należy więc uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, o których mowa we wniosku są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT - Wnioskodawca wskazuje to wprost w opisie sprawy.

W powyższej sytuacji, odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez niego usługi polegające na wykonywaniu partii ? utwory muzyczne ? na swoim instrumencie ?fagot? w ramach koncertu, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Podobnie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT, korzystają świadczone przez Wnioskodawcę usługi wykonania koncertu wspólnie z innymi muzykami zatrudnianymi przez niego na podstawie umowy o dzieło. Wnioskodawca wskazał, że ww. usługi wykonywane są przez muzyków tworzących grupę ? zespół muzyczny. Tymczasem z treści wniosku wynika, że podmiotem który świadczy je w rzeczywistości jest nie zespół, ale Wnioskodawca (indywidualny twórca i artysta wykonawca), który jest stroną zwieranej umowy zobowiązującej do wykonania usługi (koncertu). Za świadczone usługi to Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od zamawiającego (Wnioskodawca wystawia fakturę sprzedażową), a pozostali muzycy dostają wynagrodzenie już od samego Wnioskodawcy na podstawie zawartej z nim umowy o dzieło.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę (twórcę i artystę wykonawcę) usługi polegające na wykonywaniu partii ? utwory muzyczne ? na swoim instrumencie ?fagot? w ramach koncertu oraz usługi polegające na wykonaniu koncertu wspólnie z innymi muzykami zatrudnianymi przez niego na podstawie umowy o dzieło korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT usługi wykonania partii fagotu podczas koncertu;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 23% dla usługi wykonywania koncertu przez zespół muzyczny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika