Miejski Zarząd Dróg nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego (...)

Miejski Zarząd Dróg nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przebudowa wiaduktu i układu komunikacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009r. (data wpływu 19 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa wiaduktu i układu komunikacyjnego oraz remont wiaduktu żelbetowego w ciągu ul. ? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa wiaduktu i układu komunikacyjnego oraz remont wiaduktu żelbetowego w ciągu ul. ?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wiadukt będący przedmiotem projektu pełni bardzo ważną rolę dla regionalnej komunikacji zbiorowej. Droga wojewódzka, na której zlokalizowany jest wiadukt jest drogą o znaczeniu regionalnym i prowadzi ruch w kierunku autostrady i rejonu przemysłowego .

Celem projektu jest polepszenie warunków ruchu kołowego, rowerowego i pieszego.

Zakończenie projektu wpłynie bezpośrednio na realizację celów krótkoterminowych (rezultaty):

  • zwiększenie przepustowości i podniesienie swobody ruchu,
  • dostępność bez ograniczeń odcinka ul. stanowiącej ciąg drogi wojewódzkiej dla ruchu pojazdów o masie rzeczywistej powyżej 2,5 tony i transportu zbiorowego,
  • uzyskanie normatywnego (bez ograniczeń) bezkolizyjnego przekroczenia linii kolejowej,
  • skrócenie czasu podróży między centrum , a południowymi dzielnicami . zlokalizowanymi między linią kolejową, a rzeką oraz czasu przejazdu do autostrady,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego ? odciążenie układu komunikacyjnego miasta,
  • zmniejszenie ruchu na objeździe przez dzielnicę ,
  • zwiększenie przepustowości skrzyżowania ulic
  • istotne zmniejszenie kosztów transportu, a zwłaszcza w komunikacji zbiorowej (MZK i PKS),
  • zmniejszenie uciążliwości akustycznej ruchu komunikacyjnego na trasie objazdu przez dzielnicę .

W dniu 30 lipca 2008r. Miasto podpisało umowę o dofinansowanie projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz w dniu 16 kwietnia 2009r. Miasto podpisało aneks do umowy o dofinansowanie. Aneks określa procent dofinansowania na poziomie 46,36% wydatków kwalifikowalnych w kwocie nieprzekraczającej 28 835 976,86 przy jednoczesnym wkładzie własnym na poziomie 53,64% wydatków kwalifikowalnych w kwocie nie mniejszej niż 33 364 145,79. Całkowite wydatki kwalifikowalne projektu wynoszą 62 200 122,65.

Projekt jest zadaniem własnym gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 19 poz. 115 ze zm.)

Miasto jest beneficjentem umowy dotyczącej ww. projektu.

Miejski Zarząd Dróg w imieniu beneficjenta ? Miasta jest realizatorem projektu.

Wydatki związane z realizacją projektu są udokumentowane fakturami wystawionymi na Miejski Zarząd Dróg.

Miejski Zarząd Dróg jest jednostką organizacyjną Miasta działająca jako jednostka budżetowa, powołana została uchwała Rady Miasta z dnia 17 grudnia 1991r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 19 poz. 115) zarządca drogi, (w przypadku Wnioskodawcy Prezydent Miasta) może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa wiaduktu i układu komunikacyjnego oraz remont wiaduktu żelbetowego w ciągu ul. ?, Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia całości lub części podatku od towarów i usług VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. ?Przebudowa wiaduktu i układu komunikacyjnego oraz remont wiaduktu żelbetowego w ciągu ul.?.

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT wynika z tego, że realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. Również po zrealizowaniu ww. projektu inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Projekt jest zadaniem własnym gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz.1591 ze zm.) natomiast realizatorem projektu w imieniu beneficjenta ? Miasta jest Miejski Zarząd Dróg .

Realizacja projektu jest objęta zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008r. Nr 212 poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności, w tym działalności podstawowej.

Państwowe jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów. Natomiast gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego (art. 21 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie jednostką realizującą w imieniu beneficjenta Miasta projekt pn. ?Przebudowa wiaduktu i układu komunikacyjnego oraz remont wiaduktu żelbetowego w ciągu ul.?.

Celem projektu jest polepszenie warunków ruchu kołowego, rowerowego i pieszego.

Wydatki związane z realizacją projektu są udokumentowane fakturami wystawionymi na Miejski Zarząd Dróg będący jednostką organizacyjną Miasta działającą jako jednostka budżetowa, która powołana zostałą uchwała Rady Miasta .

Z wniosku wynika, iż ?po zrealizowaniu ww. projektu inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną?.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia będzie przebudowany wiadukt, którego wykorzystywanie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi, nie będzie generował podatku należnego.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?Przebudowa wiaduktu i układu komunikacyjnego oraz remont wiaduktu żelbetowego w ciągu ul. ?.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia całości lub części podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż po zrealizowaniu projektu pn. ?Przebudowa wiaduktu i układu komunikacyjnego oraz remont wiaduktu żelbetowego w ciągu ul. ? inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania zmodernizowanego mienia do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy faktycznie realizacja przedmiotowego projektu jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika