odliczenie podatku VAT z faktur na zakup owoców dotyczących programu pn. ???, obowiązek i termin (...)

odliczenie podatku VAT z faktur na zakup owoców dotyczących programu pn. ???, obowiązek i termin wystawienia faktury VAT wewnetrznej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2011r. (data wpływu do tut. organu 13 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2011r. (data wpływu 27 grudnia 2011r.) oraz pismem z dnia 18 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości odliczenia podatku VAT z faktur na zakup owoców dotyczących programu pn. ??? ? jest prawidłowe,
  • obowiązku i terminu wystawienia faktury VAT, podmiotu na który ma być faktura wystawiona, stawki podatku VAT ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości odliczenia podatku VAT z faktur na zakup owoców dotyczących programu pn. ???,
  • obowiązku i terminu wystawienia faktury VAT, podmiotu na który ma być faktura wystawiona, stawki podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2011r. (data wpływu 27 grudnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 grudnia 2011r. znak: IBPP4/443-1517/11/JP i IBPBI/1/415-1068/11/BK oraz pismem z dnia 18 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 stycznia 2012r. znak: IBPP4/443-1517/11/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych wg ?stawki liniowej?. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. W obecnym czasie przystąpił do programu ??? realizowanym przez Agencję Rynku Rolnego. Program ten polega na bezpłatnym dostarczaniu owoców i warzyw do szkół podstawowych dla dzieci z I-III klas, objętych programem ???, administrowanym przez Agencje Rynku Rolnego. Ze szkołami Wnioskodawca zawarł umowy o nieodpłatne dostarczanie owoców i warzyw do tychże szkół, celem zmiany nawyków żywieniowych dzieci. Zleceniodawcą usługi są szkoły podstawowe, które przystąpiły do programu ???. W sytuacji niewywiązania się z wyżej wymienionych umów nie ustalono żadnych konsekwencji (w umowach wykreślono te punkty), jedynie Wnioskodawca może nie uzyskać ?pomocy? z Agencji Rynku Rolnego na pokrycie poniesionych kosztów.

Owoce są dostarczane do szkół w terminie od 10 października 2011r. do 10 lutego 2012r. W trakcie trwania tego programu lub po jego zakończeniu Wnioskodawca może wystąpić do Agencji Rynku Rolnego z wnioskiem o ?pomoc? z tytułu realizacji dostaw owoców i warzyw (również soków) do szkół. Kwota wnioskowanej ?pomocy? jest kwotą netto bez podatku VAT i jest ona stawką ryczałtową wynoszącą 1,09 zł za jedną ?porcję? dostarczoną do szkoły, czyli stanowi dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów programu ???. Możliwe jest, iż dofinansowanie będzie przewyższało poniesione przez Wnioskodawcę koszty, czyli wyniknie z tego tytułu zysk lub też powyższy ryczałt nie pokryje wydatków Wnioskodawcy (np. przez wzrost ceny za paliwo itp.).

Agencja Rynku Rolnego nie potrzebuje do swoich rozliczeń faktur wystawionych przez Wnioskodawcę (Wnioskodawca nie ma z Agencją podpisanej umowy, jest natomiast przez Agencję ?zatwierdzonym dostawcą?), ?pomoc? otrzyma na podstawie faktury, wniosku i potwierdzeń dostaw owoców i warzyw ze szkół. W swojej dokumentacji Wnioskodawca musi posiadać dokumenty WZ oraz faktury na zakup owoców przeznaczonych do powyższego programu.

Wnioskodawca jest producentem żywności mrożonej, przystąpił do programu ??? ponieważ posiada odpowiednie zaplecze do tego typu zadań, ale nie jest to związane z jego działalnością.

Celem przystąpienia do programu ??? jest osiągnięcie korzyści finansowych.

Owoce i warzywa Wnioskodawca nabywa wyłącznie na potrzeby programu ??? celem nieodpłatnego przekazania ich szkołom.

Na zakup owoców i warzyw są wystawiane faktury VAT lub RR (jeżeli kupuje bezpośrednio od rolników) na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Wnioskodawca dostarcza owoce do szkół na podstawie dokumentu wz, dlatego też zwraca się z pytaniem czy na tej podstawie ma obowiązek wystawienia faktury VAT, w jakim terminie, na jaki podmiot ma być wystawiona i jaka stawka podatku VAT ma się na niej znajdować...
  2. Czy z faktur na zakup owoców i warzyw wystawionych na firmę Wnioskodawcy dotyczących programu ??? może odliczyć VAT... (pytanie sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 18 stycznia 2012r.)

Stanowisko Wnioskodawcy:

Dotyczy pytania 1):

Wnioskodawca uważa, ze powinien wystawić fakturę wewnętrzną (bez VAT-u) zbiorczą na koniec każdego miesiąca realizowania programu ??? obejmującą dostawy do wszystkich szkół.

Dotyczy pytania 2):

Faktury VAT na zakup owoców i warzyw dotyczących programu ???, wystawione na firmę Wnioskodawcy, nie powinny podlegać odliczeniu (?).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur na zakup owoców dotyczących programu pn. ???,
  • nieprawidłowe w zakresie obowiązku i terminu wystawienia faktury VAT, podmiotu na który ma być faktura wystawiona, stawki podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle zapisów art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ust. 2 powołanego artykułu wskazano, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne darowizny,

jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Zatem opodatkowaniu podlega, co do zasady, każde nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, o ile przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca przystąpił do programu ??? realizowanym przez Agencję Rynku Rolnego. Program ten polega na bezpłatnym dostarczaniu owoców i warzyw do szkół podstawowych. Ze szkołami Wnioskodawca zawarł umowy o nieodpłatne dostarczanie owoców i warzyw. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7.

Owoce i warzywa Wnioskodawca nabywa wyłącznie na potrzeby programu ??? celem nieodpłatnego przekazania ich szkołom.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

O tym, czy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT podatnik określa w momencie zakupu. Zaznaczenia zatem wymaga, że założeniem programu finansowanego przez Agencje Rynku Rolnego ??? jest bezpłatne dostarczenie owoców i warzyw do szkół celem zmiany nawyków żywieniowych dzieci, a nie osiągnięcie korzyści finansowych. Program ten jako działanie w ramach pomocy wspólnotowej nie generuje żadnych przychodów. Jak wskazał Wnioskodawca możliwe jest, że dofinansowanie przeznaczone na realizację programu ??? będzie przewyższało poniesione przez Wnioskodawcę koszty, możliwa jest jednak również sytuacja odwrotna. Zaznaczenia wymaga, że ewentualne korzyści finansowe Wnioskodawcy nie będą wynikały z tytułu nieodpłatnej dostawy ww. owoców i warzyw, lecz z faktu że otrzymana ?pomoc? w postaci zryczałtowanej stawki za jedną porcję dostarczoną do szkoły przewyższy koszty ponoszone w związku z zakupem i dostarczaniem owoców i warzyw.

W tej sytuacji nie można uznać, iż zakupy owoców i warzyw zostaną wykorzystane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów wskazać należy, że, z uwagi na fakt, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na nabycie owoców i warzyw dotyczące dostaw do szkół w ramach programu ??? mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, bowiem ? jak wskazano we wniosku ? nabyte owoce i warzywa przeznaczone są w ramach programu ??? celem nieodpłatnego ich przekazania, które co do zasady nie podlega opodatkowaniu, w oparciu o przepis art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach wskazanych w niniejszym wniosku Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabywane w ramach tego programu owoce i warzywa.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym faktury VAT na zakup owoców i warzyw dotyczących programu ???, wystawione na firmę Wnioskodawcy, nie powinny podlegać odliczeniu, należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kolejnej kwestii podniesionej we wniosku a dotyczącej obowiązku i terminu wystawienia faktury VAT, podmiotu na który ma być faktura wystawiona, stawki podatku VAT tut. organ stwierdza co następuje:

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei, stosownie do art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT, ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Uregulowanie dotyczące faktur wewnętrznych zawarte zostało w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Stosownie do tej regulacji, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W sprawie opisanej we wniosku nie zachodzą okoliczności wskazane w tym przepisie, uzasadniające wystawienie faktury wewnętrznej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym powinien wystawić fakturę wewnętrzną (bez VAT-u) zbiorczą na koniec każdego miesiąca realizowania programu ??? obejmującą dostawy do wszystkich szkół, należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur na zakup owoców dotyczących programu pn. ???,
  • nieprawidłowe w zakresie obowiązku i terminu wystawienia faktury VAT, podmiotu na który ma być faktura wystawiona, stawki podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika