Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającą (...)

Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z rekultywacją wysypiska pokryte z funduszu rekultywacji pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008r. (data wpływu 27 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2009r. (data wpływu 29 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na rekultywację składowiska udokumentowanych fakturami VAT ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na rekultywację składowiska udokumentowanych fakturami VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2009r. (data wpływu 29 stycznia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IBPP4/443-155/08/AZ z dnia 20 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie gospodarowania odpadami i eksploatuje wysypisko odpadów komunalnych. W związku z tym ciąży na nim obowiązek przeprowadzenia rekultywacji wysypiska. Ze względów technicznych prace rekultywacyjne nie mogą być przeprowadzane równolegle z bieżącą eksploatacją, ale dopiero po zamknięciu wysypiska. Zgodnie z zawartą z Gminą Miasta umową dzierżawy m.in. gruntu pod składowiskiem, Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonywania odpisów na fundusz rekultywacji w wysokości 9 zł za każdą tonę odpadów unieszkodliwionych przez składowanie. Stąd też Wnioskodawca zatwierdził plan rekultywacji zaplanowanej do przeprowadzenia po 17 latach eksploatacji - bo taki jest zakładany okres wykorzystywania wysypiska dla celów unieszkodliwiania odpadów. W planie tym została określona wysokość corocznych odpisów na fundusz rekultywacji na cały okres eksploatowania wysypiska. Na początek każdego nowego roku podatkowego Wnioskodawca dokonuje korekty planu rekultywacji i powiększa planowany na dany rok odpis na fundusz o kwotę stanowiącą niewykorzystane saldo na koncie tego funduszu na ostatni dzień roku poprzedniego. Na przykład, jeżeli na dzień 31 grudnia łączna wartość dokonanych odpisów na fundusz rekultywacji wynosi 10 000 zł, to dokonywane jest podwyższenie planowanego na dany rok odpisu na fundusz z kwoty 5 000 zł na kwotę 15 000 zł i tym samym do kosztów podatkowych za dany rok Wnioskodawca zalicza kwotę 5 000 zł, o ile kwota taka została rzeczywiście przekazana na fundusz.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W wyniku prowadzonej działalności w zakresie gospodarowania odpadami i eksploatacji wysypiska odpadów komunalnych, Wnioskodawca osiąga przychody wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT.

Wydatki poniesione na rekultywację składowiska odpadów związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na rekultywację składowiska, udokumentowanych fakturami VAT, pokrytych ze środków z funduszu rekultywacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony, wynikający z faktur za wykonanie usługi rekultywacji terenów poeksploatacyjnych finansowanych ze środków z funduszu rekultywacji. W myśl art. 86 ust.1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność w zakresie gospodarowania odpadami i eksploatuje wysypisko odpadów komunalnych. W wyniku prowadzonej działalności Wnioskodawca osiąga przychody wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT. Zgodnie z zawartą z Gminą Miasta umową dzierżawy m.in. gruntu pod składowiskiem, Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonywania odpisów na fundusz rekultywacji w wysokości 9 zł za każdą tonę odpadów unieszkodliwionych przez składowanie. Z funduszu tego pokrywa wydatki na rekultywację składowiska. Wydatki poniesione na rekultywację składowiska odpadów związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Należy również zauważyć, iż źródło finansowania nie ma wpływu na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem żaden przepis ustawy o VAT jak również przepisy Dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006 r. Nr 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 06.347.1), nie zawierają ograniczeń w prawie do odliczenia w zależności od źródła finansowania danego wydatku.

Zatem Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z rekultywacją wysypiska pokryte z funduszu rekultywacji pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, iż z dniem 1 grudnia 2008r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu ? obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego ? został uchylony ? wobec powyższego prawo do odliczenia podatku naliczonego od dnia 1 grudnia 2008r. nie będzie uzależnione od zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnośnie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika