Centrum Kultury nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego (...)

Centrum Kultury nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z organizacją plenerowych imprez historycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009r. (data wpływu 4 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?Złote Średniowiecze na Zamku? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?Złote Średniowiecze na Zamku ?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury, prowadzącą działalność jako instytucja samodzielna pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym w ramach przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zgodnie ze statutem nadanym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 marca 2007r. zadania instytucji obejmują upowszechnianie kultury, ochronę i udostępnianie zabytków, gromadzenie oraz udostępnianie zbiorów bibliotecznych oraz prowadzenie działalności gospodarczej.

Centrum Kultury jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklarację VAT-7.

W 2010 roku Wnioskodawca będzie realizował projekt pod nazwą ?Złote Średniowiecze na Zamku ?, który obejmuje trzy plenerowe imprezy historyczne: (...) Przedsięwzięcie to uzyskało dofinansowanie w wysokości 85% w ramach Programu Rozwoju Subregionu w zakresie Działania 4.3. Promocja Kultury RPO W na lata 2007-2013. Pozostałe 15% kosztów sfinansowane zostanie z dotacji podmiotowej instytucji.

W trakcie trwania imprez będzie można zobaczyć między innymi: spektakl teatralny o księżnej Judycie co męża szukała, którego kulminacyjną częścią będzie turniej o rękę księżnej, pokazy walk konnych, koncert średniowiecznych pieśni miłosnych, średniowieczne obozowisko z jarmarkiem rzemiosła dawnego, biesiadę wojów piastowskich oraz koncert chóru gregoriańskiego.

Z efektu projektu będzie korzystało społeczeństwo Miasta i Gminy T. oraz uczestnicy z innych regionów kraju. Liczbę uczestników całego przedsięwzięcia szacuje się na około 12 000 osób. Wstęp na wszystkie imprezy będzie wolny, Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży biletów. Do kosztów kwalifikowanych zostały zaliczone wszystkie koszty objęte harmonogramem rzeczowo-finansowym do realizacji projektu, gdyż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu, ponieważ imprezy będą ogólnodostępne i niebiletowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słusznie Wnioskodawca odstąpił całkowicie od odliczenia podatku od towarów i usług związanego z organizacją projektu pod nazwą ?Złote Średniowiecze na Zamku ?...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług w związku z organizacją ww. projektu w całości nie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego. Ponieważ projekt będzie imprezą plenerową niezwiązaną ze sprzedażą biletów wstępu, towary i usługi nabyte w związku z jej organizacją nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego może dokonać podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. ?Złote Średniowiecze na Zamku ? w ramach Programu Rozwoju Subregionu w zakresie Działania 4.3. Promocja Kultury RPO W na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje trzy plenerowe imprezy historyczne: (...).

Z efektu projektu będzie korzystało społeczeństwo Miasta i Gminy T. oraz uczestnicy z innych regionów kraju.

Wstęp na wszystkie imprezy będzie wolny, Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży biletów.

Z wniosku wynika, iż ?projekt będzie imprezą plenerową niezwiązaną ze sprzedażą biletów wstępu, towary i usługi nabyte w związku z jej organizacją nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną?.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?Złote Średniowiecze na Zamku?.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż podatek naliczony związany z nabyciem towarów i usług w całości nie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika