W zakresie zwolnienia wyrobów węglowych sygn: IBPP4/443-158/12/PH

W zakresie zwolnienia wyrobów węglowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012r. (data wpływu 30 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012r. (data wpływu 22 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych jest:

  • nieprawidłowe w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012r. (data wpływu 22 czerwca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 czerwca 2012r., znak: IBPP4/443-158/12/PH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany dalej Wnioskodawcą bądź Spółką) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa wyroby węglowe o kodzie CN 2701, przy czym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanego ciepła wynosi nie mniej niż 10% w skali każdego roku.

Wnioskodawca zakupiony węgiel o kodzie CN 2701 przeznacza do:

  • produkcji energii elektrycznej i ciepła w kogeneracji oraz
  • produkcji ciepła (do celów opałowych).

Dodać trzeba, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o liczne pozwolenia wydane odrębnie dla poszczególnych zakładów.

W odniesieniu do pierwszego z zakładów Wnioskodawca posiada następujące pozwolenia wydane przez właściwego starostę:

  1. Pozwolenie na emisję zanieczyszczeń gazowych i pyłowych do powietrza wraz ze zmianami, w którym nałożono na zakład obowiązek prowadzenia okresowych pomiarów emisji, a także obowiązek dotrzymywania standardów emisyjnych S02 - 1500 (1300) mg/m3 przy 6% 02, NOX - 400 mg/m3 przy 6% 02, i pyłu 400 (100) mg/m3 przy 6% 02. Dodatkowo instalacja nie może przekroczyć rocznych ilości emisji S02, NOx i pyłu, która jest określona w Mg/rok.
  2. Pozwolenie na wytwarzanie odpadów wraz ze zmianami. Zobowiązuje ono prowadzącego instalację (Wnioskodawcę) do selektywnej zbiórki odpadów oraz przekazywania ich firmom posiadającym stosowne decyzje. W zezwoleniu określono również, jakie instalacja może wytwarzać odpady i w jakich ilościach w ciągu roku oraz tymczasowe miejsca przechowywania odpadów do czasu ich przekazania.
  3. Pozwolenie wodnoprawne zezwalające na pobór wody z podziemnego ujęcia Q, które określa ilość wody, jaka może być pobrana w ciągu godziny, sposób eksploatacji ujęcia oraz zobowiązuje Wnioskodawcę do przeprowadzenia okresowych analiz wód oraz przedkładania rocznego sprawozdania z eksploatacji ujęcia.
  4. Zezwolenie na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych wraz ze zmianami, które zobowiązuje Wnioskodawcę do uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i prowadzenia procesu monitorowania emisji C02 do powietrza. Zezwolenie nakłada również obowiązek sporządzania rocznych raportów C02, które muszą być zweryfikowane przez uprawnionego audytora.

W odniesieniu do drugiego z zakładów Spółka posiada następujące pozwolenia wydane przez właściwego starostę:

  1. Pozwolenie zintegrowane, które kompleksowo obejmuje zagadnienia związane z ochroną środowiska, w którym:
    • nałożono na zakład obowiązek prowadzenia okresowych pomiarów emisji a także obowiązek dotrzymywania standardów emisyjnych S02 - 1500 (1300) mg/m3 przy 6%02, NOx - 400 mg/m3 przy 6% 02, i pyłu 400 (100) mg/m3 przy 6% 02. Dodatkowo instalacja nie może przekroczyć rocznych ilości emisji S02, NOx i pyłu, która jest określona w Mg/rok,
    • określono ilość i rodzaj odzyskiwanych odpadów w instalacji (biomasa),
    • zobowiązano prowadzącego instalację (Wnioskodawcę) do selektywnej zbiórki odpadów oraz przekazywania ich firmom posiadające stosowne decyzje,
    • określono jakie instalacja może wytwarzać odpady i w jakich ilościach w ciągu roku oraz tymczasowe miejsca przechowywania odpadów do czasu ich przekazania,
    • zobowiązano Wnioskodawcę do monitorowania jakości i ilości odprowadzanych ścieków do kanalizacji,
    • określono dopuszczalny poziom hałasu jaki może być emitowany z instalacji jak i zobowiązano Wnioskodawcę do przeprowadzania okresowych pomiarów hałasu,
    • zobowiązano do stosowania najlepszych dostępnych technik (BAT) - w przypadku modernizacji instalacji należy stosować urządzenia spełniające wymagania BAT.
  2. Zezwolenie na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych zobowiązujące Spółkę do uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i prowadzenia procesu monitorowania emisji C02 do powietrza. Zezwolenie nakłada również obowiązek sporządzania rocznych raportów C02, które muszą być zweryfikowane przez uprawnionego audytora.

W odniesieniu do trzeciego z zakładów Wnioskodawca posiada następujące zezwolenia wydane przez właściwego starostę:

  1. Pozwolenie zintegrowane, kompleksowo obejmujące zagadnienia związane z ochroną środowiska, w którym:
    • nałożono na zakład obowiązek prowadzenia okresowych pomiarów emisji a także obowiązek dotrzymywania standardów emisyjnych S02 - 1500 mg/m3 przy 6% 02, NOx - 400 mg/m3 przy 6% 02, i pyłu 400 mg/m3 przy 6% 02, a ponadto postanowiono iż instalacja nie może przekroczyć rocznych ilości emisji S02, NOx i pyłu, która jest określona w Mg/rok,
    • zobowiązano prowadzącego instalacje do selektywnej zbiórki odpadów oraz przekazywania ich firmom posiadającym stosowne decyzje,
    • określono jakie instalacja może wytwarzać odpady i w jakich ilościach w ciągu roku oraz tymczasowe miejsca przechowywania odpadów do czasu ich przekazania,
    • zobowiązano Spółkę do monitorowania jakości i ilości odprowadzanych ścieków do kanalizacji,
    • określono dopuszczalny poziom hałasu, jaki może być emitowany z instalacji jak i zobowiązano Wnioskodawcę do przeprowadzania okresowych pomiarów hałasu,
    • zobowiązano do stosowania najlepszych dostępnych technik (BAT) - w przypadku modernizacji instalacji należy stosować urządzenia spełniające wymagania BAT.
  2. Zezwolenie na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, zobowiązujące Spółkę do uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i prowadzenia procesu monitorowania emisji C02 do powietrza. Zezwolenie nakłada również obowiązek sporządzania rocznych raportów C02, które muszą być zweryfikowane przez uprawnionego audytora.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 19 czerwca 2012r. Wnioskodawca wskazał, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział w odniesieniu do całego przedsiębiorstwa. W 2011 r. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej całej Spółki wynosił 33,73%.

Spółka od dnia 2 stycznia 2012 r. prowadzi ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych zgodnie z art. 31a ust. 4-7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.).

W przypadku wyrobów węglowych zużywanych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, wyroby te są zużywane wyłącznie w sposób bezpośrednio związany z ww. produkcją.

Wszystkie instalacje należące do Wnioskodawcy uczestniczą w systemie EU ETS i znajdują się w Tabeli nr 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. 2008 r. Nr 202, poz. 1248) będącego aktem wykonawczym do ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. 122, poz. 695) tj.

  • Z X lp. - X, nr KPRU PL-X,
  • Z XX lp. - X, nr KPRU PL-XX,
  • Z XXX lp. - X, nr KPRU PL-XXX.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółce przysługuje prawo do zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych oznaczonych kodem CN 2701 zużywanych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych oznaczonych kodem CN 2701 zużywanych do produkcji ciepła (do celów opałowych)?
  3. Czy Spółce przysługuje prawo do zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych oznaczonych kodem CN 2701 jako podmiotowi gospodarczemu, w którym wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej z uwagi na fakt uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych?
  4. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym ze względu na posiadane pozwolenia, w tym pozwolenia zintegrowane?

Zdaniem Wnioskodawcy:

ad.1.

Wyroby węglowe oznaczone kodem CN 2701, w zakresie w jakim są zużywane łącznie na cele produkcji energii elektrycznej i ciepła podlegają zwolnieniu od akcyzy. Uzasadnione jest to treścią art. 31a ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, w myśl którego zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Z zacytowanego przepisu jednoznacznie wynika, iż zużycie w kogeneracji wyrobu węglowego oznaczonego kodem CN 2701 jest objęte zwolnieniem od akcyzy.

ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy również w przypadku zużycia wyrobów węglowych do produkcji samego ciepła znajdzie zastosowanie - w odniesieniu do Wnioskodawcy-zwolnienie od akcyzy. Zgodnie bowiem z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Z treści przywołanej normy prawnej wynika, iż możliwość jej zastosowania jest ograniczona podmiotowo, albowiem powyższe zwolnienie może być stosowane wyłącznie przez zakład energochłonny, którego definicja została unormowana w art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z treścią przywołanego przepisu przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zastrzeżono przy tym, iż zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego w przypadku Wnioskodawcy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanego ciepła wynosi nie mniej niż 10% w skali każdego roku. Tym samym należy uznać, że Wnioskodawcy spełnia wymogi warunkujące możliwość uznania go za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy w przypadku zużycia wyrobów węglowych oznaczonych kodem CN 2701 do produkcji ciepła (do celów opałowych).

ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on również uprawniony do stosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Z treści przytoczonej normy prawnej wyraźnie wynika, iż ustanowione w niej zwolnienie podatkowe może być stosowane wyłącznie przez podmioty, spełniające przesłanki unormowane w jej hipotezie. Należy jednak dodać, iż przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują wprost pojęcia systemów prowadzących do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Uzasadnione jest zatem uzupełnienie treści analizowanej normy prawnej w drodze wykładni językowej i systemowej.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego w odniesieniu do poszczególnych zakładów Wnioskodawcy zostały wydane zezwolenia na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych został wprowadzony na mocy Dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE, Tekst mający znaczenie dla EOG (Dz. Urz. L 275, zwana dalej ?dyrektywą Rady?). System ten wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2005 roku. Obecnie, na gruncie prawa polskiego, jest on regulowany ustawą z dnia z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122 poz. 695, ?zwana dalej ustawą o handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych?).

Należy przy tym podkreślić, iż już preambule dyrektywy Rady uznano za priorytet przeciwdziałanie zmianom klimatu oraz postanowiono o przyjęciu programu prowadzącego do 8% zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych od 2008 r. do 2012 r. w porównaniu z poziomami z 1990r. W dłuższym okresie planowane jest zmniejszenie globalnej emisji gazów cieplarnianych w przybliżeniu o 70% w porównaniu z poziomami z 1990 r. W celu osiągnięcia przedstawionych założeń ustanowiono system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Natomiast, na gruncie ustawy o handlu uprawnieniem do emisji gazów cieplarnianych, wdrażając powyższy system, nałożono na określone podmioty (art. 40 i 50 ustawy o handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych), w tym również na Wnioskodawcę, obowiązek posiadania zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych. W ramach tego systemu zobligowano ponadto prowadzącego instalację, w przypadku przekroczenia dopuszczalnej emisji C02, do dokupienia brakującej ilości uprawnień. Naruszenie przedstawionych powyżej obowiązków skutkuje możliwością nałożenia kary oraz obowiązkiem dokupienia brakującej ilości uprawnień.

Podkreślić trzeba, iż unormowany w ustawie system emisji gazów cieplarnianych podlega nadzorowi ministra właściwego do spraw ochrony środowiska (art. 6 ustawy o handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych).

Zdaniem Wnioskodawcy, uczestnictwo w wyżej opisanym systemie można zakwalifikować jako wprowadzenie w życie systemu prowadzącego do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. W konsekwencji Spółka ma prawo do zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy również fakt prowadzenia działalności w oparciu o pozostałe wskazane w stanie faktycznym zezwolenia, w tym również pozwolenia zintegrowane, uprawnia Spółkę do zastosowania zwolnienia unormowanego w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Przesłanką zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest uznanie Spółki za podmiot w którym zostały wprowadzone w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska.

Należy przy tym zwrócić uwagę, iż wszystkie przedstawione we wniosku zezwolenia, nakładające równocześnie na Spółkę liczne obowiązki, są elementem funkcjonującego systemu unormowanego w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (teks jedn. Z dnia 15 lutego 2008 r., Dz. U. Nr 25, poz. 150 z późn. zm., zwana dalej ?ustawą prawo ochrony środowiska?). Przepisy tej ustawy nakładają, w ramach systemu ochrony środowiska, na podmioty prowadzące działalność gospodarczą oraz prowadzące instalacje liczne obowiązki mające na celu maksymalne ograniczenie ich negatywnego wpływu na środowisko np. do dokonywania okresowych pomiarów wielkości emisji i pomiarów ilości pobieranej wody (art. 147 ust. 1 ustawy prawo ochrony środowiska), do dokonywania ciągłych pomiarów wielkości emisji w razie wprowadzania do środowiska znacznych ilości substancji lub energii (art. 147 ust. 2 ustawy prawo ochrony środowiska).

Przepisy ustawy prawo ochrony środowiska nakładają również w określonych sytuacjach, obowiązek uzyskania stosownych pozwoleń. Na podstawie art. 180 ustawy prawo ochrony środowiska prowadzący instalację ma obowiązek uzyskania przed rozpoczęciem eksploatacji, zgodnie z art. 181 tej ustawy następujących pozwoleń:

  • pozwolenia na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza,
  • pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzenie ścieków do wód lub ziemi oraz
  • pozwolenia na wytwarzanie odpadów

bądź też pozwolenia zintegrowanego, które jest wymagane przy prowadzeniu instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (art. 201 ust. 1 ustawy prawo ochrony środowiska). W pozwoleniu zintegrowanym określane są m.in. warunki oraz dopuszczalna wielkość emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza, warunki wytwarzania i sposoby postępowania z odpadami oraz warunki poboru wód powierzchniowych lub podziemnych (art. 202 ustawy prawo ochrony środowiska).

Zdaniem Spółki restrykcyjnie unormowane w przepisach ustawy prawo ochrony środowiska ograniczenia i obowiązki są środkiem do osiągnięcia nadrzędnego celu jakim jest ochrona środowiska. Przyjęty w ustawie prawo ochrony środowiska system w konsekwencji prowadzi m.in. do ograniczenia wielkości emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza. Natomiast stosowanie się przez Wnioskodawcę zarówno do wymogów wynikających z ustawy, jak również do obowiązków nałożonych w opisanych pozwoleniach skutkuje najwyższym poziomem ochrony środowiska, możliwym przy typie działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę. Uzasadnione wydaje się być zatem uznanie Wnioskodawcy za podmiot w którym zostały wprowadzone systemy prowadzące do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska.

Spółka jest zatem uprawniona do stosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

W ust. 2 art. 31a ustawy wskazano zwolnienia od akcyzy obejmujące wyroby węglowe zużywane:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 ?produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych? w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Przy czym stosownie do art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z przepisami art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy oraz sposób jej prowadzenia został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075, ze zm.).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa wyroby węglowe o kodzie CN 2701, przy czym udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanego ciepła wynosi nie mniej niż 10% w skali każdego roku.

Wnioskodawca zakupiony węgiel o kodzie CN 2701 przeznacza do:

  • produkcji energii elektrycznej i ciepła w kogeneracji oraz
  • produkcji ciepła (do celów opałowych).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o liczne pozwolenia wydane odrębnie dla poszczególnych zakładów.

W odniesieniu do pierwszego z zakładów Wnioskodawca posiada następujące pozwolenia wydane przez właściwego starostę:

  1. Pozwolenie na emisję zanieczyszczeń gazowych i pyłowych do powietrza wraz ze zmianami, w którym nałożono na zakład obowiązek prowadzenia okresowych pomiarów emisji, a także obowiązek dotrzymywania standardów emisyjnych S02 - 1500 (1300) mg/m3 przy 6% 02, NOX - 400 mg/m3 przy 6% 02, i pyłu 400 (100) mg/m3 przy 6% 02. Dodatkowo instalacja nie może przekroczyć rocznych ilości emisji S02, NOx i pyłu, która jest określona w Mg/rok.
  2. Pozwolenie na wytwarzanie odpadów wraz ze zmianami. Zobowiązuje ono prowadzącego instalację (Wnioskodawcę) do selektywnej zbiórki odpadów oraz przekazywania ich firmom posiadających stosowne decyzje. W zezwoleniu określono również, jakie instalacja może wytwarzać odpady i w jakich ilościach w ciągu roku oraz tymczasowe miejsca przechowywania odpadów do czasu ich przekazania.
  3. Pozwolenie wodnoprawne zezwalające na pobór wody z podziemnego ujęcia Bełk, które określa ilość wody, jaka może być pobrana w ciągu godziny, sposób eksploatacji ujęcia oraz zobowiązuje Wnioskodawcę do przeprowadzenia okresowych analiz wód oraz przedkładania rocznego sprawozdania z eksploatacji ujęcia.
  4. Zezwolenie na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych wraz ze zmianami, które zobowiązuje Wnioskodawcę do uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i prowadzenia procesu monitorowania emisji C02 do powietrza. Zezwolenie nakłada również obowiązek sporządzania rocznych raportów C02, które muszą być zweryfikowane przez uprawnionego audytora.

W odniesieniu do drugiego z zakładów Spółka posiada następujące pozwW odniesieniu do drugiego z zakładów Spółka posiada następujące pozwolenia wydane przez właściwego starostę:olenia wydane przez właściwego starostę:

  1. Pozwolenie zintegrowane, które kompleksowo obejmuje zagadnienia związane z ochroną środowiska, w którym:
    • nałożono na zakład obowiązek prowadzenia okresowych pomiarów emisji a także obowiązek dotrzymywania standardów emisyjnych S02 - 1500 (1300) mg/m3 przy 6%02, NOx - 400 mg/m3 przy 6% 02, i pyłu 400 (100) mg/m3 przy 6% 02. Dodatkowo instalacja nie może przekroczyć rocznych ilości emisji S02, NOx i pyłu, która jest określona w Mg/rok,
    • określono ilość i rodzaj odzyskiwanych odpadów w instalacji (biomasa),
    • zobowiązano prowadzącego instalację (Wnioskodawcę) do selektywnej zbiórki odpadów oraz przekazywania ich firmom posiadające stosowne decyzje,
    • określono jakie instalacja może wytwarzać odpady i w jakich ilościach w ciągu roku oraz tymczasowe miejsca przechowywania odpadów do czasu ich przekazania,
    • zobowiązano Wnioskodawcę do monitorowania jakości i ilości odprowadzanych ścieków do kanalizacji,
    • określono dopuszczalny poziom hałasu jaki może być emitowany z instalacji jak i zobowiązano Wnioskodawcę do przeprowadzania okresowych pomiarów hałasu,
    • zobowiązano do stosowania najlepszych dostępnych technik (BAT) - w przypadku modernizacji instalacji należy stosować urządzenia spełniające wymagania BAT.
  2. Zezwolenie na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych zobowiązujące Spółkę do uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i prowadzenia procesu monitorowania emisji C02 do powietrza. Zezwolenie nakłada również obowiązek sporządzania rocznych raportów C02, które muszą być zweryfikowane przez uprawnionego audytora.

W odniesieniu do trzeciego z zakładów Wnioskodawca posiada następujące zezwolenia wydane przez właściwego starostę:

  1. Pozwolenie zintegrowane, kompleksowo obejmujące zagadnienia związane z ochroną środowiska, w którym:
    • nałożono na zakład obowiązek prowadzenia okresowych pomiarów emisji a także obowiązek dotrzymywania standardów emisyjnych S02 - 1500 mg/m3 przy 6% 02, NOx - 400 mg/m3 przy 6% 02, i pyłu 400 mg/m3 przy 6% 02, a ponadto postanowiono iż instalacja nie może przekroczyć rocznych ilości emisji S02, NOx i pyłu, która jest określona w Mg/rok,
    • zobowiązano prowadzącego instalacje do selektywnej zbiórki odpadów oraz przekazywania ich firmom posiadającym stosowne decyzje,
    • określono jakie instalacja może wytwarzać odpady i w jakich ilościach w ciągu roku oraz tymczasowe miejsca przechowywania odpadów do czasu ich przekazania,
    • zobowiązano Spółkę do monitorowania jakości i ilości odprowadzanych ścieków do kanalizacji,
    • określono dopuszczalny poziom hałasu, jaki może być emitowany z instalacji jak i zobowiązano Wnioskodawcę do przeprowadzania okresowych pomiarów hałasu,
    • zobowiązano do stosowania najlepszych dostępnych technik (BAT) - w przypadku modernizacji instalacji należy stosować urządzenia spełniające wymagania BAT.

  2. Zezwolenie na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, zobowiązujące Spółkę do uczestnictwa w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i prowadzenia procesu monitorowania emisji C02 do powietrza. Zezwolenie nakłada również obowiązek sporządzania rocznych raportów C02, które muszą być zweryfikowane przez uprawnionego audytora.

Ponadto udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział w odniesieniu do całego przedsiębiorstwa. W 2011 r. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej całej Spółki wynosił 33,73%.

Spółka od dnia 2 stycznia 2012 r. prowadzi ewidencję wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych zgodnie z art. 31a ust. 4-7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.).

W przypadku wyrobów węglowych zużywanych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, wyroby te są zużywane wyłącznie w sposób bezpośrednio związany z ww. produkcją.

Wszystkie instalacje należące do Wnioskodawcy uczestniczą w systemie EU ETS i znajdują się w Tabeli nr 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. 2008 r. Nr 202, poz. 1248) będącego aktem wykonawczym do ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. 122, poz. 695) tj.

  • Z X lp. - X, nr KPRU PL-X,
  • Z XX lp. - X, nr KPRU PL-XX,
  • Z XXX lp. - X, nr KPRU PL-XXX.

Pierwsze z pytań sformułowanych przez Wnioskodawcę dotyczy wątpliwości związanych z możliwością zastosowania zwolnienia od akcyzy zużywanych przez Wnioskodawcę wyrobów węglowych na podstawie art. 31a ust. pkt 5 ustawy, a zatem na podstawie zwolnienia przewidzianego dla łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Wnioskodawca wskazał, że zużycie wyrobów węglowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, jest dokonywane wyłącznie w sposób bezpośrednio związany z ww. produkcją.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest zwolniony z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 5 ustawy, pod warunkiem prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Sposób prowadzenia ww. ewidencji oraz okres jej przechowywania zostały określone w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Drugie z pytań przedstawionych we wniosku dotyczy możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia przewidzianego dla zakładów energochłonnych na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że 2011 r. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej całej Spółki wynosił 33,73%.

Skoro całe przedsiębiorstwo Wnioskodawcy spełnia przesłanki do uznania je za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy, to węgiel o kodzie CN 2701 zużywany przez Wnioskodawcę na cele opałowe jest zwolniony z opodatkowania akcyzą na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, pod warunkiem prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Sposób prowadzenia ww. ewidencji oraz okres jej przechowywania zostały określone w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 również należy uznać za prawidłowe.

Za prawidłowe należy także uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie ma miejsce zastosowanie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy.

Z powołanego przepisu wynika, że zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. W tym miejscu zauważyć należy, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądowym wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych - zasady sprawiedliwości podatkowej - przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe. Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z linią orzeczniczą sądów administracyjnych przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, zaś ich wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe mają charakter ściśle określony. W szczególności zatem przepisy dotyczące ulg, będące odstępstwem od zasady płacenia podatków, nie powinny być interpretowane rozszerzająco (por. wyrok NSA z dnia 17 lipca 2002r. sygn. akt I SA/Wr 469/00).

Trzeba tutaj zauważyć, że ustawodawca nie wskazał z nazwy systemów, których wprowadzenie zwalnia z podatku akcyzowego podmioty zużywające wyroby węglowe. Wprowadzono jedynie warunek aby były to systemy, które prowadziłyby do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za taki system uważa się tzw. EU ETS (European Union Emissions Trading Scheme lub European Union Emissions Trading System ? Europejski System Handlu Emisjami), o którym mowa w Dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. U. UE L Nr 275, str. 32 ze zm.). Implementacja powyższych regulacji do krajowego porządku prawnego nastąpiła ustawą z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695).

Drugi system to tzw. EMAS (Eco-Management and Audit Scheme ? System Ekozarządzania i Audytu), o którym mowa w Rozporządzeniu 761/2001/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001r. dopuszczające dobrowolny udział organizacji w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (Dz. U. UE L Nr 114, str. 1 ze zm.). Powyższe rozporządzenie zostało uszczegółowione ustawą z dnia 15 lipca 2011r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) - (Dz. U. Nr 178, poz. 1060).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że wszystkie instalacje należące do Wnioskodawcy uczestniczą w systemie EU ETS.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że wyroby węglowe zużywane przez Wnioskodawcę do celów opałowych w instalacjach objętych Europejskim Systemem Handlu Emisjami podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy, przy spełnieniu warunków ewidencyjnych przewidzianych w art. 31a ust. 4-7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Natomiast w zakresie stanowiska Wnioskodawcy przyporządkowanego do pytania oznaczonego we wniosku Nr 4, należy podkreślić, że chociaż ustawodawca nie wskazał z nazwy systemów, których wprowadzenie zwalnia z podatku akcyzowego podmioty zużywające wyroby węglowe, istotne jest jednak, aby były to systemy, które prowadziłyby do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Wnioskodawca we wniosku przywołał ustawę z dnia 27 kwietnia 2001r. prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. Nr 25, poz. 150 ze zm.).

Zgodnie z art. 1, ustawa ta określa zasady ochrony środowiska oraz warunki korzystania z jego zasobów, z uwzględnieniem wymagań zrównoważonego rozwoju, a w szczególności:

  • zasady ustalania:
    1. warunków ochrony zasobów środowiska,
    2. warunków wprowadzania substancji lub energii do środowiska,
    3. kosztów korzystania ze środowiska;
  • obowiązki organów administracji;
    odpowiedzialność i sankcje.

W akcie tym, jak zauważył Wnioskodawca, wymieniono obowiązki nałożone na podmioty gospodarcze mające na celu maksymalne ograniczenie ich negatywnego wpływu na środowisko.

Wnioskodawca przywołał m.in. art. 147 ust. 1 i ust. 2 ustawy prawo ochrony środowiska, stosownie do których, prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia są obowiązani do okresowych pomiarów wielkości emisji i pomiarów ilości pobieranej wody oraz Prowadzący instalację oraz użytkownik urządzenia są obowiązani do ciągłych pomiarów wielkości emisji w razie wprowadzania do środowiska znacznych ilości substancji lub energii.

Oprócz nałożonych ww. ustawą obowiązków pomiarowych, Wnioskodawca wskazał również, że w określonych sytuacjach przepisy ustawy prawo o ochronie środowiska nakładają również obowiązki związane z pozyskaniem odpowiednich zezwoleń.

Stosownie do art. 180 ustawy prawo ochrony środowiska, eksploatacja instalacji powodująca:

  1. wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
  2. wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
  3. wytwarzanie odpadów,

jest dozwolona po uzyskaniu pozwolenia, jeżeli jest ono wymagane.


W myśl art. 180 ust. 1 ww. ustawy, organ ochrony środowiska może udzielić pozwolenia:

  1. zintegrowanego;
  2. na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
  3. wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi;
  4. na wytwarzanie odpadów.

Ponadto zgodnie z art. 201 ust. 1 ww. ustawy, pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.

W myśl art. 201 ust. 1 i ust. 2 ustawy prawo ochrony środowiska, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, w pozwoleniu zintegrowanym ustala się warunki emisji na zasadach określonych dla pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2-4, oraz pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód. W pozwoleniu zintegrowanym ustala się dopuszczalną wielkość emisji gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza z instalacji, niezależnie od tego, czy wymagane byłoby dla niej, zgodnie z ustawą, uzyskanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza; przepisu art. 224 ust. 3 nie stosuje się w przypadku instalacji wymagających pozwolenia zintegrowanego.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy w pierwszej kolejności zauważyć należy, że nie można uznać, iż samo nałożenie na podmioty gospodarcze pewnych obowiązków mających na celu maksymalne ograniczenie ich negatywnego wpływu na środowisko, w danym akcie prawnym, automatycznie stanowi system.

Ustawodawca nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem ?system?, więc w sytuacji, gdy dany akt prawny nie stwierdza wprost, iż rozwiązania w nim zawarte stanową ?system?, pojęcie to należy rozumieć potocznie. Za ?system? należy zatem uznać zasady organizacji czegoś, ogół przepisów, reguł obowiązujących, stosowanych w danej dziedzinie według których coś jest wykonane (Mały Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994r.).

Stosownie do powyższego uzyskanie przez Wnioskodawcę pozwoleń, w tym pozwolenia zintegrowanego, odnoszących się do odpowiednich instalacji nie oznacza, że Wnioskodawca wprowadził odpowiednie systemy do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska. Uzyskane pozwolenia nie mają bowiem tego charakteru. Pozwolenia te stanowią jedynie podstawę do użytkowania odpowiednich instalacji, których ruch powoduje wprowadzanie do środowiska odpowiednich substancji i których użytkowanie, zgodnie z ustawą prawo ochrony środowiska, jest niedopuszczalne bez uzyskania odpowiedniego pozwolenia emisyjnego.

Ustawa prawo ochrony środowiska określa zasady ochrony środowiska oraz warunki korzystania z jego zasobów, z uwzględnieniem wymagań zrównoważonego rozwoju (art. 1). Ustawa ta co prawda reguluje zasady ustalania warunków wprowadzania substancji lub energii do środowiska (art. 1 pkt 1 lit. b), jednakże nie wprowadza kwantyfikowalnych celów, jakie winny być osiągnięte poprzez opisane w niej działania.

Tym samym z faktu, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o wskazane w stanie faktycznym pozwolenia inne niż zezwolenia na uczestnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w tym również pozwolenia zintegrowane, nie można wywodzić twierdzenia, iż Wnioskodawca ? przez sam fakt posiadania tych pozwoleń jest podmiotem gospodarczym, w którym wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4 należy uznać za nieprawidłowe.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika