określenie prawidłowej stawki podatku VAT dla opłaty dodatkowej naliczonej za przekroczenie ustalonych (...)

określenie prawidłowej stawki podatku VAT dla opłaty dodatkowej naliczonej za przekroczenie ustalonych umownie wskaźników dla poszczególnych składników ścieków oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od opłaty dodatkowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008r. (data wpływu 28 listopada 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2009r. (data wpływu 2 lutego 2009r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku VAT dla opłaty dodatkowej naliczonej za przekroczenie ustalonych umownie wskaźników dla poszczególnych składników ścieków oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od opłaty dodatkowej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej stawki podatku VAT dla opłaty dodatkowej naliczonej za przekroczenie ustalonych umownie wskaźników dla poszczególnych składników ścieków oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od opłaty dodatkowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2009r. (data wpływu 2 lutego 2009r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 15 stycznia 2009r. znak: IBPB1/2/423-1111/08/BG, IBPP4/443-169/08/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca ? Spółka jest osobą prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka ma podpisaną, umowę z przedsiębiorstwem wodociągowo-ściekowym na dostawę wody oraz odbiór ścieków płynnych. Spółka wodociągowo-ściekowa jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z postanowieniami tej umowy Wnioskodawca jest uprawniony do zrzutu ścieków a spółka wodociągowo- ściekowa jest zobowiązana do ich odbioru i utylizacji. W umowie tej ustalono parametry fizyko-chemiczne określające bazowe dopuszczalne wysokości określonych składników zanieczyszczeń zrzucanych ścieków i ich temperatury zrzutowej. W umowie tej ustalono również, że jeżeli Spółka będzie zrzucała ścieki zawierające przekroczenie ustalonych umownie wskaźników dla poszczególnych składników ścieków to wówczas będzie zobowiązana do wnoszenia na rzecz spółki wodociągowo-ściekowej opłaty dodatkowej w wysokości określonej załącznikiem do tej umowy a bazującej na wielkości ustalonych przekroczeń poziomów maksymalnych określonych w umowie. Tym samym wynagrodzenie za świadczone usługi odbioru ścieków miały się składać z dwóch składników, a to :

  • ilość zrzuconych ścieków i stawka za jednostkę zrzuconych ścieków,
  • dopłata dodatkowa.

W załączniku do tej umowy wskazano, że wprowadzane przez Spółkę ścieki muszą spełniać określone warunki w zakresie: temperatura, odczyn, dopuszczalnych zawartości zanieczyszczeń określonego rodzaju poprzez wskazanie ich maksymalnych dopuszczalnych parametrów. Dalej zaś stwierdzono, że ?Za wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków nie odpowiadających ustalonym warunkom (stanu lub dopuszczalnego składu) od dnia stwierdzenia przekroczenia będzie naliczana opłata dodatkowa' i określono zasady ustalania tej opłaty dodatkowej. W umowie nigdzie nie jest zapisane, że spółka wodociągowo-kanalizacyjna nie przyjmie ścieków przekraczających ustalone jako bazowe parametrów ścieków ale jedynie ustalono dodatkowe wynagrodzenie dla tej spółki wodociągowo-ściekowej za przyjęcie ścieków bardziej zanieczyszczonych aniżeli poziom bazowy. Spółka wodociągowo-ściekowa wystawia na rzecz Spółki (Wnioskodawcy) fakturę na wynagrodzenie według stawki dla poziomów bazowych zrzucanych ścieków przy uwzględnieniu ich ilości w okresie rozliczeniowym oraz po stwierdzeniu w ramach realizowanych zgodnie z warunkami umowy czynności kontrolnych przekroczenia poziomów bazowych składu zanieczyszczeń ścieków i ich temperatury dodatkowo fakturę na opłatę dodatkową za okres, w którym przekroczono poziomy bazowe według stawek określonych załącznikiem do umowy. Do tej kwoty ustalonej opłaty dodatkowej spółka wodociągowo-ściekowa nalicza podatek VAT według stawki 7%.

Usługa będąca przedmiotem wniosku klasyfikowana jest jako PKWiU 90.00.11.

Nabywana usługa będąca przedmiotem wniosku jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy spółka wodociągowo-ściekowa do wynagrodzenia za świadczoną usługę przyjęcia ścieków w zakresie opłaty dodatkowej nalicza podatek VAT według prawidłowej stawki podatkowej 7%...

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od opłaty dodatkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega między innymi odpłatne świadczenie usług. Skoro, zdaniem Wnioskodawcy, opłata dodatkowa płacona przez Spółkę jest elementem wynagrodzenia umownego za świadczoną przez spółkę wodociągowo-ściekową usługę odbioru ścieków i ich utylizacji to czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym na opłatę dodatkową należy wystawić fakturę VAT. Stawką właściwą dla tej usługi jest stawka 7% co wynika z przepisu art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 153 zał. Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 153: Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne). Zgodnie z regulacją przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od opłaty dodatkowej.

Zdaniem podatnika ? podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od opłaty dodatkowej.

Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT daje podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego jeżeli pozostaje on w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Skoro opłata dodatkowa jest czynnością opodatkowaną VAT i usługa ta służy wykonywaniu czynności opodatkowanych to podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od faktury dokumentującej sprzedaż tej usługi w zakresie opłaty dodatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja ?świadczenia usług? ma charakter dopełniający definicję ?dostawy towarów?. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, iż w przepisach powołanej ustawy określeniem ?usługi? objęto obszerny krąg czynności obejmujący swoim zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na uwadze, że powołana ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Jednak należy zauważyć, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument ? odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Jednocześnie należy podkreślić, iż czynność podlega opodatkowaniu, gdy dokonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Mając na uwadze przytoczoną wyżej bardzo szeroką definicję świadczenia usług dla potrzeb podatku VAT, jak również przedstawiony we wniosku stan faktyczny ? wyodrębnienie w zawieranej umowie opłaty dodatkowej za odbiór ścieków zawierających przekroczenie ustalonych umownie wskaźników dla poszczególnych składników ścieków ? należy uznać, iż opisana czynność stanowi świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym przypadku niewątpliwie dochodzi do świadczenia ze strony kontrahenta Wnioskodawcy, polegającego na tolerowaniu przekroczenia zawartych w umowie wskaźników dotyczących zrzucanych ścieków, za które to świadczenie należne jest Spółce odrębne wynagrodzenie.

Stosownie do powołanych przepisów co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22. art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Należy zatem uznać, że przedmiotowa opłata dodatkowa uiszczana na rzecz Spółki przez Wnioskodawcę, pobierana w przypadku przekroczenia ustalonych umownie wskaźników dla poszczególnych składników ścieków jest częścią składową świadczonej usługi odbioru ścieków i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki właściwej dla świadczenia głównego.

Stosownie do dyspozycji art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca pod pozycją 153 wskazał usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (symbol PKWiU - 90.0).

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do postanowień art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak stanowi § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług przedłużono stosowanie do celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do dnia 31 grudnia 2009r. (§ 2).

Zatem Podatnik dokonując dostawy towarów czy też świadcząc usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w celu określenia stawki podatku winien odpowiednio zakwalifikować daną czynność zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, (Dz. U. GUS Nr 1, poz. 11), zasadą jest że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stasowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego przy ul. Suwalskiej w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Wnioskodawca wskazuje, iż usługa polegająca na odbiorze ścieków zawierających przekroczenie ustalonych umownie wskaźników dla poszczególnych składników ścieków jest zawiązana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT i jest sklasyfikowana według PKWiU 90.00.11.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że będące przedmiotem zapytania usługi winny być opodatkowane stawką podatkową w wysokości 7%.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji uiszczenie opłaty dodatkowej przez Wnioskodawcę jest wynagrodzeniem za świadczenie usługi, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 7% stawki podatku VAT oraz winna być udokumentowana poprzez wystawienie przez świadczącego usługę (Spółkę wodociągowo-ściekową) faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy.

Zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

W myśl natomiast art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Ponadto stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Reasumując, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u podatnika, o ile wykaże, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną. Bowiem zasadnicze znaczenie dla dokonania odliczenia podatku VAT ma związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Podsumowując w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż świadczona usługa polegającą na odbiorze ścieków zawierających przekroczenie ustalonych umownie wskaźników dla poszczególnych składników ścieków podlega opodatkowaniu według stawki 7% a Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury dokumentującej dokonanie sprzedaży tej usługi.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, iż z dniem 1 grudnia 2008r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu ? obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego ? został uchylony ? wobec powyższego prawo do odliczenia podatku naliczonego od dnia 1 grudnia 2008r. nie będzie uzależnione od zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika