Brak zwolnienia od podatku od towarów i usług darowizn pochodzących ze Szwecji tj. kraju Unii Europejskiej (...)

Brak zwolnienia od podatku od towarów i usług darowizn pochodzących ze Szwecji tj. kraju Unii Europejskiej na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 04 kwietnia 2011r. z póź. zm.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012r. (data wpływu 06 kwietnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 05 lipca 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy towarów na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 04 kwietnia 2011r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 kwietnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy towarów na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 04 kwietnia 2011r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 05 lipca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego, której głównym celem działalności statutowej jest pomoc społeczna osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom w trudnej sytuacji życiowej, poprzez organizowanie pomocy rehabilitacyjnej, finansowanie świadczeń medycznych, pomocy w zakupie sprzętu rehabilitacyjnego. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie jest nastawiona na czerpanie zysków ale na podniesienie poziomu życia ludzi pokrzywdzonych przez los. Wnioskodawca nie jest podatnikami podatku od towarów i usług. Środki finansowe pozyskuje ze zbiórek 1% podatku od osób fizycznych, darowizn oraz z prowadzenia sklepu "z drugiej " ręki . Pozyskane środki w całości wykorzystywane są na cele statutowe.

01 października 2004r. Wnioskodawca podpisał porozumienie z organizacją Reningsborg "Helping hands Reningverksgatan 1 S-42147 Vastra Frolunda Sweden?, zwaną dalej "Reningsborg" w sprawie prowadzenia wspólnego sklepu ?Z drugiej ręki?.

Zgodnie z wyżej opisanym porozumieniem strona szwecka zobowiązała się do:

  • nieodpłatnego dostarczania towaru przeznaczonego do sprzedaży w sklepie, ,
  • wynajęcia i opłacenia przewoźnika w celu dostarczenia transportu z towarem do sklepu, ,
  • przygotowania i dostarczenia dokumentacji:
  1. aktu darowizny towaru, wykazu przekazywanego towaru z podaniem wagi i wartości,
  2. zaświadczenia, że przekazywany towar jest czysty i wydezynfekowany,
  3. zaświadczenia, że towar pochodzi z Unii Europejskiej.


Przed nowelizacją przepisów ustawy o podatku od towarów i usług od 01.01.2011r. zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 ze zm. z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z póź. zm.) Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia przedmiotowego i podmiotowego .

Po zmianie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług od 01 stycznia 2011r. w których ustawodawca określił zwolnienia w art. 43 i w rozporządzeniu z dnia 04 kwietnia 2011r. ( Dz. U. Nr 73 z 04 kwietnia 2011r. poz. 392 z poź. zm. ) poprzez ich opis odstępując od identyfikacji przez klasyfikację statystyczną Wnioskodawca uważa iż działalność, którą prowadzi w dalszym ciągu jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że darowizny rzeczowe otrzymywane nieodpłatnie przez partnera ze Szwecji, które następnie są odsprzedawane w sklepie ?Z drugiej ręki? w Przemyślu nie stanowią darowizn otrzymywanych w związku z prowadzoną zbiórką publiczna, o której mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933r. o zbiórkach publicznych ( Dz. U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym darowizny pochodzące za Szwecji tj. kraju Unii Europejskiej również można kwalifikować na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 04 kwietnia 2011r. z póź. zm. jako zwolnione z podatku od towarów i usług?

Wnioskodawca uważa, iż sprzedaż towarów w sklepie ?Z drugiej ręki? przekazanych nieodpłatnie przez partnera szweckiego będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie z § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 04 kwietnia 2011r. (Dz. U. Nr 73 poz. 392) zmienionego rozporządzeniem z 03 lutego 2012r. (Dz. U. nr 27 poz.140) w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów. Wnioskodawca uważa, iż towary przekazywane jako darowizny przez stronę szwedzką po spełnieniu warunków określonych w rozporządzeniu należy traktować tak samo jak darowizny krajowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 ? 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 01 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) w § 13 ust. 1 pkt 3 zwolnił od podatku dostawę towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.), dokonywaną przez organizację pożytku publicznego, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.), zwaną dalej "organizacją pożytku publicznego", jeżeli towary te zostały nabyte przez tę organizację pożytku publicznego:

  1. w drodze darowizny otrzymanej w związku z prowadzoną zbiórką publiczną, o której mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych (Dz. U. Nr 22, poz. 162, z późn. zm.),
  2. za środki pieniężne pozyskane ze zbiórek, o których mowa w przepisach wymienionych w lit. a.

W myśl § 13 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, stosuje się, pod warunkiem że:

  1. organizacja pożytku publicznego nie narusza warunków lub zasad działania określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  2. środki pieniężne uzyskane z dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, zostaną przeznaczone w całości na cele określone w pozwoleniu na przeprowadzenie przez tę organizację pożytku publicznego zbiórki publicznej, uzyskanym zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych;
  3. nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, obowiązuje w odniesieniu do towarów:

  1. których wartość rynkowa uwzględniająca podatek przekracza 2 000 złotych - wyłącznie w przypadku, gdy organizacja pożytku publicznego posiada dokumentację pozwalającą na identyfikację darczyńcy i potwierdzającą dokonanie darowizny, a w przypadku darowizny z terytorium państwa trzeciego posiada dodatkowo dokument celny, z którego wynika, że import tych towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy;
  2. pod warunkiem że nabycie przez organizację pożytku publicznego zostało udokumentowane posiadaną fakturą lub dokumentem celnym potwierdzającym, że import towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy powstały na gruncie możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie ww. § 13 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Dla zastosowania omawianego zwolnienia należy zatem rozważyć, czy Wnioskodawca występujący jako organizacja pożytku publicznego spełnia przesłanki warunkujące zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego. Głównym celem statutowej działalności jest pomoc społeczna osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom w trudnej sytuacji życiowej. Wnioskodawca finansuje świadczenia medyczne, organizuje pomoc rehabilitacyjną. Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na czerpanie zysków, jest formą pomocy dającą szansę ludziom pokrzywdzonym przez los na wyrównanie poziomu życia. Środki finansowe Wnioskodawca pozyskuje między innymi z prowadzenia sklepu "z drugiej ręki", ze zbiórek 1% podatku od osób fizycznych, darowizn.

01 października 2004r. Wnioskodawca podpisał porozumienie z organizacją Reningsborg "Helping hands Reningverksgatan 1 S-42147 Vastra Frolunda Sweden?, zwaną dalej "Reningsborg" w sprawie prowadzenia wspólnego sklepu ?Z drugiej ręki?.

Zgodnie z wyżej opisanym porozumieniem strona szwecka zobowiązała się do:

  • nieodpłatnego dostarczania towaru przeznaczonego do sprzedaży w sklepie,
  • wynajęcia i opłacenia przewoźnika w celu dostarczenia transportu z towarem do sklepu, ,
  • przygotowania i dostarczenia dokumentacji:
  1. aktu darowizny towaru wykazu przekazywanego towaru z podaniem wagi i wartości,
  2. zaświadczenia, że przekazywany towar jest czysty i wydezynfekowany,
  3. zaświadczenia, że towar pochodzi z Unii Europejskiej.


Mając powyższe na uwadze w pierwszej kolejności należy zauważyć, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako organizacja pożytku publicznego w myśl porozumienia z 1 października 2004r. pomiędzy Wnioskodawcą, a szwedzką organizacją, zgodnie z którym prowadzony jest przez obydwie strony sklep ?Z drugiej ręki? i w którym to sprzedawane są otrzymane w drodze darowizny towary, dokonuje odpłatnej dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto jak wynika z wniosku sprzedawane w prowadzonym sklepie towary otrzymywane zostają przez Wnioskodawcę od szwedzkiej organizacji w drodze darowizny. Jednocześnie darowizna ta nie jest jednorazowa i związana z jakąś konkretną organizowaną zbiórką. Darowany towar ze Szwecji, na podstawie podpisanego porozumienia z dnia 1 października 2004r. jest dostarczany do sklepu Wnioskodawcy, który w celu pozyskania środków na działalność statutową dokonuje jego sprzedaży.

Jednocześnie darowizny rzeczowe otrzymywane nieodpłatnie przez partnera ze Szwecji, które następnie są odsprzedawane w sklepie ?Z drugiej ręki? w Przemyślu nie stanowią darowizn otrzymywanych w związku z prowadzoną zbiórką publiczną, o której mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933r. o zbiórkach publicznych ( Dz. U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.)

Stosownie zatem do przedstawionego opisu stanu faktycznego, w ocenie tut. organu, Wnioskodawca nie wypełnia podstawowego kryterium zwolnienia określonego w § 13 ust. 1 pkt 3 lit. a cyt. wyżej rozporządzenia, w myśl którego zwalnia się od podatku dostawę towarów dokonywaną przez organizacje pożytku publicznego jeżeli towary te zostały nabyte przez tę organizacje pożytku publicznego w drodze darowizny otrzymanej w związku z prowadzoną zbiórka publiczną, o której mowa w ww. ustawie z dnia 15 marca 1933r. o zbiórkach publicznych ( Dz. U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm).

Zbiórka publiczna jak stanowi powołana wyżej ustawa związana jest z uzyskaniem pozwolenia na jej przeprowadzenie i w którym to pozwoleniu winien być określony plan przeprowadzenia zbiórki zawierający m.in. z góry określony cel zbiórki i czas, w którym zbiórka jest przeprowadzana. Wnioskodawca zaś dokonuje dostawy towarów, które nie otrzymał w drodze darowizny w związku ze zbiórką publiczną. Tym samym nie znajduje zastosowania w przedstawionej sprawie zwolnienie z podatku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3.

Ponadto niewystarczające jest dla zastosowania ww. zwolnienia aby środki uzyskane z dostawy towarów zostały przeznaczone na cele statutowe, gdyż jak wynika z § 13 ust. 2 pkt 2 winny zostać one przeznaczone w całości na cele określone w pozwoleniu na przeprowadzenie zbiórki publicznej.

Reasumując w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku sprzedaż w sklepie ?z drugiej ręki? towarów przekazywanych nieodpłatnie przez partnera szwedzkiego na podstawie porozumienia z dnia 1 października 2004r. nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów otrzymanych w drodze darowizny w związku z prowadzoną zbiórką publiczną, o której mowa w ustawie z dnia 15 marca 1933r. o zbiórkach publicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika