Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług dostępu do Internetu (...)

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług dostępu do Internetu oraz usług telefonii PKWiU 61.20.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2011r. (data wpływu 16 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2012r. (data wpływu 8 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług dostępu do Internetu oraz usług telefonii PKWiU 61.20 ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług dostępu do Internetu oraz usług telefonii PKWiU 61.20.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2012r. (data wpływu 8 marca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 lutego 2012r. znak: IBPP4/443-1803/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca zwraca się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług dostępu do Internetu i usług telefonii.

Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 1 lipca 2007r. i od tego momentu jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca świadczy usługi dostępu do Internetu i usługi telefonii dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawca posiada 250 klientów dla których świadczy usługi telekomunikacyjne tj. Internet i telefonia, świadczy również usługi serwisowe związane z zakresem prowadzonej działalności. W przypadku usług telekomunikacyjnych podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą Wnioskodawca wystawia faktury VAT, natomiast osobom fizycznym Wnioskodawca wystawia faktury VAT (jest im ona potrzebna do odliczenia w rozliczeniu rocznym), a do faktur Wnioskodawca drukuje paragony na urządzeniu fiskalnym co dla jednoosobowej firmy jest bardzo pracochłonne, biorąc pod uwagę fakt, że jest to w skali miesiąca kilkaset faktur VAT i tyleż samo identycznych do nich paragonów fiskalnych. Wystawianie faktur VAT i paragonów fiskalnych powoduje podwójną pracę. Oczywiście chodzi wyłącznie o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Towary i usługi serwisowe związane z zakresem prowadzonej działalności ewidencjonowane są przy użyciu kasy rejestrującej. Udział obrotów z tytułu sprzedaży w 2010r. usług dostępu do Internetu i usług telefonii w obrotach ogółem z działalności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wynosił ok. 80%. Ewidencjonowanie sprzedaży usług dostępu do Internetu oraz usług telefonii dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez wystawianie faktur VAT oraz przy zastosowaniu kasy rejestrującej powoduje, że jedna usługa potwierdzona jest dwoma dokumentami sprzedaży-fakturą VAT oraz paragonem, oczywistym jest, że wystawiona faktura VAT jest dokumentem sprzedaży, którego domagają się osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z uwagi na dokonywane odliczenia od podatku, więc czy potrzebne jest dodatkowe wystawianie paragonów dla tej grupy klientów.

W piśmie z dnia 6 marca 2012r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Symbol PKWIU dla usług dostępu do Internetu i usług telefonii to PKWiU 61.20
  2. Udział obrotów z tytułu sprzedaży usług dostępu do Internetu i usługi telefonii w obrotach ogółem prowadzonej działalności za 2010 rok wyniósł 82%.
  3. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
  4. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży następujących usług:
    • usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki PKWiU 62.02
    • usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami Informatycznymi PKWIU 62.03
    • pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych PKWiU 62.09.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako podatnik świadczący usługi dostępu do Internetu oraz usługę telefonii ? PKWiU 61.20, który ma zainstalowaną kasę fiskalną od 8 listopada 2007r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży ww. usług dostępu do Internetu i telefonii osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 marca 2012r.:

Usługi telekomunikacyjne tj. usługi dostępu do Internetu i usługi telefonii z uwagi na zwolnienie wskazane w paragrafie 2.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i załącznik do tego rozporządzenia poz. 22, gdzie zwolnione z ewidencjonowania zostały usługi telekomunikacyjne PKWIU 61, symbol świadczonych przez Wnioskodawcę usług telekomunikacyjnych to PKWiU 61.20, nie ewidencjonować na urządzeniach fiskalnych, tylko wystawiać faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia mając na uwadze interes publiczny (?).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

W myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. ? sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części I załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 22 ? PKWiU 61 ?Usługi telekomunikacyjne?.

Zatem sprzedaż ww. usług będzie korzystać do dnia 31 grudnia 2012r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ? na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 22 załącznika.

Zaznaczyć jednak w tym miejscu należy, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Powyższe oznacza, że podatnicy prowadzący sprzedaż ww. towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 lipca 2007r. i od tego momentu jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy usługi dostępu do Internetu i usługi telefonii dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawca świadczy usługi dostępu do Internetu i usługi telefonii (PKWiU 61.20), usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki PKWiU 62.02, usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi PKWIU 62.03, pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych PKWiU 62.09.

W przypadku usług telekomunikacyjnych podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą Wnioskodawca wystawia faktury VAT, natomiast osobom fizycznym Wnioskodawca wystawia faktury VAT, a do faktur Wnioskodawca drukuje paragony na urządzeniu fiskalnym. Towary i usługi serwisowe związane z zakresem prowadzonej działalności ewidencjonowane są przy użyciu kasy rejestrującej. Udział obrotów z tytułu sprzedaży usług dostępu do Internetu i usługi telefonii w obrotach ogółem prowadzonej działalności za 2010 rok wyniósł 82%. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, obrotów z tytułu świadczonych usług dostępu do Internetu oraz usług telefonii sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 61.20, dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, ze względu na rodzaj wykonywanych czynności. Wykonywanie bowiem tych czynności nie jest objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w terminie do dnia 31 grudnia 2012r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenie wymaga, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów z tyt. usług dostępu do Internetu oraz usług telefonii sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 61.20. Natomiast nie odnosi się do kwestii możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia, w związku z faktem, iż udział obrotów z tyt. sprzedaży usług dostępu do Internetu oraz usług telefonii w obrotach ogółem wyniósł 82%. Należy zauważyć, iż informacja ta została zawarta w opisie stanu faktycznego, natomiast nie zadano pytania i nie przedstawiono własnego stanowiska w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zauważa się, iż podana przez Wnioskodawcę klasyfikacja, została potraktowana jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi, a w razie wątpliwości podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika