obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży piwa

obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży piwa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2010r. (data wpływu 30 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży piwa - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopad 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży piwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych (bar) tj. sprzedaż posiłków, napojów gorących i zimnych, lodów, oraz piwa. Z tytułu prowadzonej działalności jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność oparta jest głównie na sprzedaży posiłków dla pracowników różnych firm budowlanych, z którymi ma zawarte umowy. Sprzedaż ta stanowi około 80% wartości obrotu netto i jest w całości udokumentowana wystawianymi dla tych firm fakturami VAT.

Pozostała wartość sprzedaży około 20% - to sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, która od początku działalności w żadnym roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 40 000 zł netto.

Do końca października 2008r. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W związku z wejściem w 2008r. przepisów o obowiązku rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych, będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% - § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia o kasach fiskalnych, od dnia 1 listopada 2008r. w barze zainstalowano kasę fiskalną i przy zastosowaniu tej kasy prowadzona jest ewidencję sprzedaży wyłącznie piwa. Natomiast pozostałą sprzedaż w barze tj. posiłki, kawę, herbatę, soki owocowe, lody dokumentowane są fakturami VAT oraz zapisami w dziennej ewidencji sprzedaży. Wnioskodawca nadmienia, że w latach 2006, 2007, 2008, 2009 i obecnie w 2010r. wartość sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nigdy nie przekroczyła kwoty 40.000 zł netto. Do dnia złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie piwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zatem w opisanej sytuacji Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaż wszystkich towarów i usług czy może na kasie fiskalnej ewidencjonować tylko piwo...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym powyżej przypadku, może on ewidencjonować na kasie fiskalnej wyłącznie sprzedaż piwa, bowiem zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 9 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących, później rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie był zobowiązany do ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy fiskalnej, gdyż nie przekroczył ustalonego limitu sprzedaży 40.000 zł netto dla osób nieprowadzących działalności gospodarczą. Natomiast dla sprzedaży pozostałych towarów bądź usług niewyłączonych ww. przepisami zadaniem Wnioskodawcy nadal przysługuje mu zwolnienie przedmiotowe w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Należy zauważyć, iż przepisy dotyczące kas rejestrujących wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (przedmiotowe). Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Zwolnienie podmiotowe uzależnione jest od osiągniętego obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z dniem 1 lipca 2008r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), z tym że § 4 ust. 1 pkt 9 wszedł w życie z dniem 1 listopada 2008r.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

W myśl natomiast § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, zwolnienie podmiotowe traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2008r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Odpowiednio do powołanych wyżej unormowań, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009r. do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 228, poz. 1510), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Analogiczny przepis obowiązywał od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2010r. na mocy rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 224, poz. 1797). Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2011r. weszło w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. nr 138, poz. 930), w którym to w § 3 ust. 1 pkt 2 utrzymano ww. zwolnienie podmiotowe do dnia 31 grudnia 2012r., pod warunkiem że wcześniej nie powstał obowiązek ewidencjonowania.

Podobnie jak we wcześniej obowiązujących rozporządzeniach zwolnienie to, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 wszystkich wymienionych wyżej rozporządzeń.

Zgodnie z tym przepisem w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 listopada 2008r. zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia (§ 4 ust. 1 pkt 9).

Powyższe oznacza, że podatnicy prowadzący sprzedaż ww. towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych (bar) tj. sprzedaż posiłków, napojów gorących i zimnych, lodów, oraz piwa. Z tytułu prowadzonej działalności jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność oparta jest głównie na sprzedaży posiłków dla pracowników różnych firm budowlanych, z którymi ma zawarte umowy. Sprzedaż ta stanowi około 80% wartości obrotu netto i jest w całości udokumentowana wystawianymi dla tych firm fakturami VAT.

Pozostała wartość sprzedaży około 20% - to sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, która od początku działalności w żadnym roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 40 000 zł netto.

Do końca października 2008r. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W związku z wejściem w 2008r. przepisów o obowiązku rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych, będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% - § 4 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia o kasach fiskalnych, od dnia 1 listopada 2008r. w barze zainstalowano kasę fiskalną i przy zastosowaniu tej kasy prowadzona jest ewidencję sprzedaży wyłącznie piwa. Natomiast pozostałą sprzedaż w barze tj. posiłki, kawę, herbatę, soki owocowe, lody dokumentowane są fakturami VAT oraz zapisami w dziennej ewidencji sprzedaży. Wnioskodawca nadmienia, że w latach 2006, 2007, 2008, 2009 i obecnie w 2010r. wartość sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nigdy nie przekroczyła kwoty 40.000 zł netto. Do dnia złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie piwa.

Ponieważ, jak wskazuje Wnioskodawca w latach 2006, 2007, 2008, 2009 i obecnie w 2010r. wartość sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nigdy nie przekroczyła kwoty 40.000 zł netto, mógł on co do zasady korzystać ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa ww. rozporządzeniach (obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r.) w całym zakresie dokonywanej sprzedaży, z wyłączeniem obrotów z tytułu dostawy towarów wymienionych w § 4 ust.1 pkt 9 tj. m.in. piwa.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo również do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży świadczonych usług do dnia 31 grudnia 2012r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na wartość sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poniżej 40.000 zł, jednakże obowiązany jest do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 rozporządzenia, w tym m.in. piwa.

Należy również mieć na względzie, iż zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpi w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust.6 ).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu syzm Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika