prawo do odliczenia w części podatku naliczonego związanego z czynnościami podlegającymi VAT

prawo do odliczenia w części podatku naliczonego związanego z czynnościami podlegającymi VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 29 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2011r. (data wpływu 19 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. ??? - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2011r. (data wpływu 19 stycznia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 stycznia 2011r. znak: IBPP4/443-1809/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z uzyskaniem dofinansowania projektu pn. ??? z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Urząd Miasta zwróciło się do Zakładów o przygotowanie dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie tj. informacji, czy jednostka jest czynnym płatnikiem VAT i czy w ramach realizowanego projektu będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca wystąpił do właściwego urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia w sprawie czynnego płatnika VAT, a w ramach drugiego pytania zwraca się z wnioskiem o wydanie opinii, czy w ramach realizacji projektu będzie możliwe odzyskanie podatku VAT.

W piśmie z dnia 12 stycznia 2011r. wskazano, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7. Projekt realizowany jest w okresie od 26 kwietnia 2010r. do 22 listopada 2012r. Projekt polega na kompleksowej termomodernizacji 2 budynków wchodzących w skład Zakładów i w rezultacie nastąpi poprawa efektywności energetycznej w modernizowanych budynkach. Całkowity koszt projektu wynosi 6.881.611,68 zł. Pomieszczenia w budynkach szkoły lub warsztatów szkolnych mogą być przedmiotem wynajmu bądź dzierżawy, ale w związku ze zmniejszeniem kosztów energii zmniejszy się stawka za media, a co za tym idzie zmniejszy się wartość obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, ale po realizacji ww. projektu. Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT przede wszystkim w trzecim budynku, który nie jest związany z realizacją projektu, gdzie działa Szkolne Schronisko Młodzieżowe, mieszkają lokatorzy i ulokowani są wynajmujący. Natomiast towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą przeznaczone na modernizację budynków dydaktycznych, które mogą być przedmiotem wynajmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. ???, tj. w budynku szkoły i warsztatów szkolnych, Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakłady nie będą miały możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji, ponieważ prace w ramach projektu w budynku szkoły i warsztatów szkolnych nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż we wniosku z dnia 29 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia ? jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas ? po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych ? odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji ?zamiaru? wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, które zmierza do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać już w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. ???. Projekt polega na kompleksowej termomodernizacji 2 budynków wchodzących w skład Zakładów. Pomieszczenia w budynku szkoły lub warsztatów szkolnych mogą być przedmiotem wynajmu bądź dzierżawy. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu będą przeznaczone na modernizację budynków dydaktycznych, które mogą być przedmiotem wynajmu.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi na potrzeby inwestycji pn. ??? ponad wszelką wątpliwość związane będą w części z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w czynności opodatkowanych (tj. odpłatna umowa wynajmu lub dzierżawy), Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w takiej części w jakiej wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika