Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego (...)

Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w części w jakiej modernizowany systemu informatyczny będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2011r. (data wpływu 22 grudnia 2011r.) uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 6 lutego 2012r. oraz pismem, które wpłynęło 28 lutego 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji projektu pod nazwą ?xxx? ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji projektu pod nazwą ?xxx?. Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu 6 lutego 2012r. w odpowiedzi na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1825/11/AWi z dnia 24 stycznia oraz pismem które wpłynęło do tut. organu 28 lutego 2012r. w odpowiedzi na wezwanie nr IBPP4/443-1825/11/AWi z dnia 14 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

W dniu 26 sierpnia 2010r. podpisana została umowa pomiędzy Miastem R. a Województwem o dofinansowanie projektu ?xxx? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu wyniosła 1 863 525,82 zł w tym środki UE 1 583 996,94 zł oraz wkład własny beneficjenta 279 528,88 zł. Realizowany projekt dotyczy wymiany sprzętu komputerowego, akcesoriów komputerowych i oprogramowania u beneficjenta, licencji, prac wdrożeniowych oraz szkolenia użytkowników i administratorów. Celem projektu jest szeroko rozumiana modernizacja oraz integracja systemów informatycznych Urzędu miasta i jednostek organizacyjnych Miasta R., tak aby w pełni wspierały ich działalność statutową. Realizowany projekt nie generuje dochodów po stronie beneficjenta.

W wyniku realizacji projektu w trybie przetargowym wyłoniono wykonawców. Firmy wykonując przedmiot umowy wystawiały faktury z tytułu dostawy towarów oraz wykonanych usług z naliczonym podatkiem VAT. Tutejszy Urząd Miasta jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 29 lipca 1998r. Otrzymane faktury w ramach realizowanego projektu zostały zapłacone w kwotach brutto a podatek VAT nie podlegał odliczeniu ani też zwrotowi.

W uzupełnieniu do wniosku dokonano następujących wyjaśnień:

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na etapie tworzenia i wdrażania systemu informatycznego nie były świadczone usługi za wynagrodzeniem.

System informatyczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, będzie jedynie używany do wystawiania faktur na dzierżawy i faktur na sprzedaż nieruchomości i materiałów.

Działania w ramach zakupionego sprzętu polegają przede wszystkim na elektronicznej wymianie danych w zakresie zdarzeń gospodarczych i sprawozdań pomiędzy referatami Urzędu Miasta.

Jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi figuruje Urząd Miasta.

W ramach realizowanego projektu została przeprowadzona również modernizacja i integracja systemów informatycznych jednostek organizacyjnych Miasta tak aby w pełni wspierały ich działalność statutową oraz aby umożliwiały świadczenie elektronicznych usług publicznych, integracje z systemem SEKAP a także szybszy dostęp do kompletnych i wiarygodnych informacji związanych z funkcjonowaniem miasta.

W ramach projektu nastąpiła rozbudowa Systemu Obiegu Dokumentów wraz z podpisem elektronicznym o jednostki organizacyjne miasta, modernizacja oraz dostawa nowych aplikacji wspomagających pracę urzędu oraz jednostek podległych, dostawa sprzętu komputerowego niezbędnego do realizacji projektu, integracja systemów informatycznych (back-office) oraz budowa Systemu Wspomagania Decyzji (ESWZ-SWD), szkolenia użytkowników systemu, adaptacja pomieszczenia serwerowni.

Jednostki organizacyjne są odrębnymi podatnikami gdyż są to jednostki budżetowe i zakład budżetowy w rozumieniu art. 9,10,11 i 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Dz. U. z 2009r. Nr 157 poz. 1240.

Miasto przekazało jednostkom organizacyjnym objętym projektem w użytkowanie nieodpłatne w ich siedzibach zakupiony sprzęt w ramach projektu. Sprzęt jest na majątku Urzędu Miasta.

W piśmie które wpłynęło do tut. organu w dniu 28 lutego 2012r. ostatecznie wyjaśniono, że powstały w wyniku realizacji projektu system informatyczny będzie wykorzystywany do elektronicznej wymiany danych w zakresie zdarzeń gospodarczych i sprawozdań pomiędzy referatami i jednostkami organizacyjnymi Miasta oraz do wystawiania faktur VAT na dzierżawy i faktur VAT na sprzedaż nieruchomości i materiałów, czyli tym samym będzie wykorzystywany do obsługi czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 28 lutego 2012r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów dokonane w ramach realizacji przedmiotowego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 z późniejszymi zmianami) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Beneficjentami końcowymi, którzy odczują pozytywne skutki realizacji tego projektu będą mieszkańcy. W związku z realizacją projektu Urząd ani też pozostałe jednostki nie będą wykorzystywały zakupionych towarów i usług w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych, a jedynie do czynności związanych z wykonywaniem swoich statutowych zadań na ich rzecz. Poprawie również ulegnie efektywność pracy jednostek gminnych dzięki unowocześnieniu oprogramowania, które pozwala na wielowymiarową analizę danych zgromadzonych w systemach informatycznych, oraz na wymianę danych pomiędzy systemami i ich przetwarzanie m.in. do celów sprawozdawczo-kontrolnych.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów w ramach realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi przepisami odliczenie podatku VAT przysługuje ? co do zasady ? w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych.

Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane tylko w części do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w części w jakiej nabyte towary i usługi są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą ???. Realizowany projekt dotyczy wymiany sprzętu komputerowego, akcesoriów komputerowych i oprogramowania u beneficjenta, licencji, prac wdrożeniowych oraz szkolenia użytkowników i administratorów. Celem projektu jest modernizacja oraz integracja systemów informatycznych Urzędu miasta i jednostek organizacyjnych Miasta. Realizowany projekt nie generuje dochodów po stronie beneficjenta.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na etapie tworzenia i wdrażania systemu informatycznego nie były świadczone usługi za wynagrodzeniem. Jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi figuruje Urząd Miasta.

W ramach realizowanego projektu została przeprowadzona również modernizacja i integracja systemów informatycznych jednostek organizacyjnych Miasta. Miasto przekazało jednostkom organizacyjnym objętych projektem w użytkowanie nieodpłatne w ich siedzibach zakupiony sprzęt w ramach projektu. Sprzęt stanowi majątek Urzędu Miasta.

Ponadto wskazano, że powstały w wyniku realizacji projektu system informatyczny będzie wykorzystywany do elektronicznej wymiany danych w zakresie zdarzeń gospodarczych i sprawozdań pomiędzy referatami i jednostkami organizacyjnymi Miasta oraz do wystawiania faktur VAT na dzierżawy i faktur VAT na sprzedaż nieruchomości i materiałów, czyli tym samym będzie wykorzystywany do obsługi czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powstały system informatyczny będzie wykorzystywany do obsługi urzędu Miasta oraz jego jednostek organizacyjnych, przede wszystkim więc do elektronicznej wymiany danych w zakresie zdarzeń gospodarczych i sprawozdań pomiędzy referatami i jednostkami organizacyjnymi Miasta, czyli do czynności które nie będą generowały podatku należnego. Jednakże system ten będzie również służył do obsługi czynności realizowanych przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych tj. do wystawiania faktur VAT na dzierżawy i faktur VAT na sprzedaż nieruchomości i materiałów. Tym samym będzie również wykorzystywany do obsługi czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W tej sytuacji nie można uznać, iż produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem ze względu na występowanie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?xxx? w części w jakiej modernizowany systemu informatyczny będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Natomiast w pozostałym zakresie nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą ??? bowiem nie został spełniony podstawowy warunek jakim jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (projekt w tej części jest niedochodowy a nabywane towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika