Zwolnienie od podatku aportu sieci wodociągowej do Spółki.

Zwolnienie od podatku aportu sieci wodociągowej do Spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011r. (data wpływu 28 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu sieci wodociągowej do Spółki ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 1 marca 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu sieci wodociągowej do Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest od dnia 1 sierpnia 2011r. czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (do dnia 31 lipca 2011r. podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta). Wnioskodawca zamierza w niedalekiej przyszłości przekazać aportem do Spółki z o.o., w której posiada 100% udziałów, wodociąg zasilający osiedle S (wodociąg z rur PE w ulicy L, W i G).

Wybudowany w latach 2004-2005 przy pomocy środków z dotacji Województwa X w ramach kontraktu dla Województwa X na rok 2004. VAT nie podlegał odliczeniu.

Wodociąg jest własnością Wnioskodawcy od momentu wybudowania sieci, tj. od 2005r. Sieć wodociągowa jest nieodpłatnie używana przez Spółkę do której Gmina zamierza wnieść aport. Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie przedmiotowego majątku.

W piśmie z dnia 1 marca 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż wodociąg zasilający osiedle S w K, o którym mowa we wniosku, nie służył Wnioskodawcy do dokonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowany aport sieci wodociągowej do Spółki, którego budowa trwała w latach 2004-2005, a ówcześnie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług ? Urząd Miasta nie dokonywał odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione na ich budowę wydatki, a w okresie pomiędzy zakończeniem budowy i przekazaniem ich do używania Spółce (co nastąpiło przed 31 marca 2009r.), a przekazaniem ich w formie aportu, eksploatowane są przez spółkę nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia, korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o VAT ?

Stanowisko Wnioskodawcy, wniesienie aportu stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Od dnia 1 grudnia 2008r. do dnia 31 marca 2009r. wnoszenie aportów do spółki prawa handlowego i cywilnego podlega, co do zasady, opodatkowaniu na zasadach ogólnych, na podstawie przepisu § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przy czym podatnicy dokonujący tych czynności mieli możliwość wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Od dnia 1 kwietnia 2009r. wnoszenie aportów do spółek prawa handlowego podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, co oznacza, iż:

  • czynność wniesienia aportu będzie podlegała opodatkowaniu, jeśli wnoszącym aport będzie podatnik VAT,
  • wniesienie aportu będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli przedmiotem aportu jest czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  • opodatkowanie aportu uzależnione jest od tego, co jest przedmiotem aportu.

Wnioskodawca, który od dnia 1 sierpnia 2011r. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług planuje wnieść w formie aportu wyżej wymienioną sieć wodociągową do Spółki, w której posiada 100% udziałów. Wnioskodawca (poprzednio Urząd Miasta), nabywając usługi związane z budową sieci wodociągowych, nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu wystawionych przez wykonawców, gdyż:

  • jako podatnik VAT nie świadczył bezpośrednio opodatkowanych usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków,
  • po zakończeniu budowy i oddaniu do użytkowania, sieć została wprowadzona na stan środków trwałych Urzędu Miasta, zaś Spółka PWiK K sp. z o.o. ? podmiot w którym Miasto ma 100% udziałów, wykorzystuje przedmiotowe sieci, użyczane nieodpłatnie do wykonywania czynności opodatkowanych (usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków),
  • przeznaczeniem sieci, po okresie ich nieodpłatnego użytkowania przez Spółkę był i jest ich aport do ww. spółki, która to czynność korzystała do 31 marca 2009r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W okresie realizacji inwestycji zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miasta, a od 1 sierpnia 2011r. podatnikiem podatku od towarów i usług stała się Gmina K, która składa we właściwym urzędzie skarbowym miesięczne deklaracje dla podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku planowanego wniesienia ww. środków trwałych aportem do ww. Spółki zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, określone w art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zwanej w dalszej części zapytania ?ustawą o VAT", który stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawcę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z kolei na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawcę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z uwagi na fakt, iż sieci te i przyłącza po wybudowaniu, a przed wniesieniem ich w formie aportu, stanowią przedmiot nieodpłatnego użytkowania przez spółkę, w której Wnioskodawca posiada 100% udział i do której sieci te mają być wniesione, to przyjąć należałoby, iż przedmiotowy aport będzie dostawą dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż przekazanie ich do nieodpłatnego używania poprzedzające wniesienie ich jako wkładu niepieniężnego nie jest pierwszym zasiedleniem, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Z pierwszym zasiedleniem mamy bowiem do czynienia w sytuacji, gdy oddanie do użytkowania następuje w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. Oddanie do nieodpłatnego użyczenia Spółce sieci i przyłączy, poprzedzające wniesienie ich w formie aportu, należy traktować jako nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę (poprzednio Urząd Miasta) usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a więc niestanowiące czynności podlegającej opodatkowaniu w związku z art. 8 ust. 2 ustawy. Zgodnie bowiem z zapisem art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) zadaniami własnymi gminy są sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Tak więc, dopiero wniesienie aportem sieci i przyłączy do Spółki stanowiłoby podlegającą, co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT, dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust 1 ustawy. Z uwagi jednak na fakt, iż dostawa towarów dokonywana w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki następowałaby w ramach pierwszego zasiedlenia, nie mogłoby do niej odnosić się zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 10 ustawy.

W związku jednakże ze spełnieniem przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT dostawa budowli tego typu korzystałaby ze zwolnienia od podatku na podstawie tegoż artykułu, gdyż Urząd Miasta nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT zakupu przy realizacji przedmiotowych sieci lub podatek taki nie występował oraz w okresie po zakończeniu inwestycji, w trakcie nieodpłatnego użyczenia sieci przez przedsiębiorstwo wodociągowe, Urząd Miasta (obecnie Gmina) nie ponosił wydatków na ich ulepszenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), , zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy dodać, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy ? nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Obowiązujące przepisy, co do zasady, nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportów, w związku z powyższym czynność ta podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych w zależności od przedmiotu aportu.

Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony ? stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywania w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostaw nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści art. 43 ust 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przekazać aportem do Spółki z o.o., w której posiada 100% udziałów, wodociąg zasilający osiedle S. Wybudowany w latach 2004-2005 przy pomocy środków z dotacji Województwa X w ramach kontraktu dla Województwa X na rok 2004. VAT nie podlegał odliczeniu. Wodociąg jest własnością Wnioskodawcy od momentu wybudowania sieci, tj. od 2005r. Sieć wodociągowa jest nieodpłatnie używana przez Spółkę do której Gmina zamierza wnieść aport. Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie przedmiotowego majątku. Wodociąg, o którym mowa we wniosku, nie służył Wnioskodawcy do dokonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane w sprawie przepisy prawa stwierdzić należy, iż dostawa wodociągu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Nie można bowiem uznać za pierwsze zasiedlenie wodociągu, przekazanie go w użytkowanie nieodpłatne Spółce, gdyż czynność ta w przypadku Wnioskodawcy nie podlegała opodatkowaniu. Z wniosku wynika, że wodociąg nie służył Wnioskodawcy do dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W takiej sytuacji dostawa wodociągu dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia. Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania czynności wniesienia aportem do spółki prawa handlowego wodociągu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jednakże z uwagi na to, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu oraz Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tej budowli, przedmiotowa dostawa będzie korzystała ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (?), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika