możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur (...)

możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacja projektu sfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej (Działania 4.13 PROW 2007-2013)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010r. (data wpływu 8 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 lutego 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacja projektu sfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej (Działania 4.13 PROW 2007-2013) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacja projektu sfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej (Działania 4.13 PROW 2007-2013). Ww. wniosek został uzupełniony pismem uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 11 lutego 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 4 lutego 2011r. nr IBPP4/443-1856/10/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) złożył wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez Lokalną Grupę Działania ?...?. Projekt pn. ???.

Operacja polegała na przygotowaniu przez członków Zespół Pieśni i Tańca widowiska regionalnego ??? i śpiewaczo - tanecznego ??? oraz prezentację ww. widowisk na terenie objętym LSR.

Przedmiotem widowisk były miejscowe tradycje, obrzędy, zwyczaje, tańce, język regionalny, gwara oraz trwający od pokoleń związek człowieka z naturą.

Operacja ta miała na celu promocję lokalnej twórczości przy wykorzystaniu dziedzictwa kulturowego, historycznego i przyrodniczego, zagospodarowanie wolnego czasu społeczności lokalnej, integrację społeczną mieszkańców.

Przedsięwzięcie otrzymało dwie grupy zadań:

  1. organizacja warsztatów (prób)
  2. prezentację opracowanych widowisk.

Organizacja warsztatów obejmowała dowóz i odwoź 27 członków ZPiT ??? z kilkunastu miejscowości z terenu gminy na próby, które odbywały się w udostępnionym nieodpłatnie przez OSP w lokalu, przez wynajętego przewoźnika. Ponadto Wnioskodawca poniósł koszty związane z bieżącą obsługą polegającą na zakupie napojów chłodzących i niewielkim posiłku. W celu profesjonalnego przygotowania zespołu zatrudniono na umowę o dzieło instruktora śpiewu i tańca ludowego oraz instruktora gry tanecznej, z których każdy przeprowadził z zespołem próby.

Druga grupa zadań to prezentacja przygotowanych widowisk - 6 występów. Występy poza terenem wymagały poniesienia kosztów tj. dojazdy, wyżywienie, napoje itp. Zostały także zakupione brakujące elementy stroju ludowego, charakterystyczne dla terenu objętego LSR. Zakupione zostały również rekwizyty niezbędne do przeprowadzenia widowisk.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej a rozmiar działalności związany z jego funkcjonowaniem jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cytowanym przypisie, Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT 7.

Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją projektu nie spowoduje przyniesienia żadnych przychodów.

Realizacja projektu nie będzie skutkować w powstaniu obowiązku podatkowego Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie nie stanie się czynnym płatnikiem podatku VAT.

Efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego w faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego z funduszy UE (Działania 4.13 PROW 2007-2013)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze źródeł UE (Działanie 4.13 PROW 2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż we wniosku z dnia 23 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 86 ust.

1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący stowarzyszeniem złożył wniosek aplikacyjny w konkursie ogłoszonym przez Lokalną Grupę Działania ?...? na realizacje projektu pn. ???.

Operacja polegała na przygotowaniu przez Zespół Pieśni i Tańca ??? widowiska regionalnego ??? i śpiewaczo - tanecznego ??? oraz prezentację ww. widowisk na terenie objętym LSR.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej a rozmiar działalności związany z jego funkcjonowaniem jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cytowanym przypisie, Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT 7.

Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją projektu nie spowoduje uzyskania żadnych przychodów.

Realizacja projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług.

Wskazano, że efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT

Mając zatem na uwadze cytowany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika