Szpitalowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)

Szpitalowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z projektem ?Modernizacja Regionalnego Centrum Chorób Naczyń w Szpitalu?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009r. (data wpływu 24 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą. ?Modernizacja Regionalnego Centrum Chorób Naczyń w Szpitalu? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą. ?Modernizacja Regionalnego Centrum Chorób Naczyń w Szpitalu?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W grudniu 2008r. Konwent, reprezentowany przez Dyrektora Szpitala podpisał umowę z Wojewodą, na dofinansowanie projektu pn. ?Modernizacja Regionalnego Centrum Chorób Naczyń w Szpitalu?. Projekt realizowany był w ramach Priorytetu 1 ? Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów, Działania 1.3 ? Regionalna infrastruktura społeczna. Realizacja projektu obejmowała okres 16 sierpnia 2005 ? 30 września 2008r. Projekt obejmował zakup sprzętu medycznego będącego wyposażeniem dwóch sal operacyjnych, zakup aparatu USG, zakup oprogramowania komputerowego z wdrożeniem oraz wykonanie sieci informatycznej.

Zakres czynności i usług, które Szpital wykonuje i będzie wykonywał w przyszłości za pomocą zakupionych urządzeń medycznych wraz z aparatem USG i z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i sieci informatycznej, podlegają i będą podlegać na podstawie obowiązujących obecnie przepisów, stawce zwolnionej od podatku VAT (PKWiU 85.11 usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej). Szpital wykazał wartość brutto (łącznie z podatkiem VAT) zakupionego sprzętu medycznego wraz z aparatem USG i zakupionego oprogramowania komputerowego jako wydatek kwalifikowalny i czeka na zwrot tych wydatków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (zgodnie z umową do wartości kwoty dofinansowania w 75%).

W latach objętych realizacją projektu tj. w okresie 16 sierpnia 2005 ? 30 września 2008r., w ramach ZPORR Szpital prowadził i nadal prowadzi marginalną działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Jednakże podatek VAT, który Szpital wykazuje w deklaracjach podatkowych dotyczy działalności niemającej bezpośredniego związku z zrealizowanym projektem przez Szpital w ramach ZPORR. Szpital prowadzi działalność w ponad 99% zwolnioną z podatku od towarów i usług, na podstawie zał. Nr 4 poz. 9 (PKWiU 85.11) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Szpital odlicza podatek VAT naliczony związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT na podstawie bezpośredniego przyporządkowania, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:

  1. część podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących: zakupu mediów (energia elektryczna, energia cieplna, usługi porządkowe, usługi telekomunikacyjne), która jest związana z powierzchnią wynajmowaną na szkolenia i działalnością gastronomiczną;
  2. podatek VAT naliczony, związany z zakupem obuwia ochronnego.

Ponadto w 2005r. Szpital odliczył łącznie 1 314,00 zł, w 2006r. 866,00 zł, w 2007r. 849,00 zł, a w 2008r. 887,00 zł podatku VAT wykazanego w deklaracjach podatkowych jako podatek VAT naliczony w okresie realizacji projektu w ramach ZPORR.

Sprzedaż ze stawką zwolnioną z VAT uniemożliwia odliczanie podatku naliczonego, zatem podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane dla celów sprzedaży zwolnionej z VAT stanowi dla Szpitala koszt.

Wartości podatku VAT związane z zakupem sprzętu medycznego wraz z aparatem USG oraz zakupem oprogramowania komputerowego z wdrożeniem oraz wykonanie sieci informatycznej, Szpital nie mógł w okresie realizacji projektu i nadal nie może odliczyć od podatku należnego, gdyż zakupy te związane są ze sprzedażą zwolnioną z podatku VAT (tzn. nie występuje VAT należny).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital miał możliwość odliczyć podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanego w okresie sierpień 2005 ? wrzesień 2008 roku Projektu pod nazwą ?Modernizacja Regionalnego Centrum Chorób Naczyń w Szpitalu? w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006 Priorytetu 1 ? Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmocnieniu konkurencyjności regionów w okresie realizacji projektu sierpień 2005r. ? 30 września 2008r....

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital w zakresie realizowanego projektu pn. ?Modernizacja Regionalnego Centrum Chorób Naczyń w Szpitalu? nie odliczył i nie może odliczyć podatku VAT zawartego w wydatkach poniesionych na: zakup sprzętu medycznego i Aparatu USG, zakup oprogramowania komputerowego, przygotowanie dokumentacji przetargowej, wykonanie sieci informatycznej, związanych z realizowanym projektem.

Szpital postąpił i postępuje prawidłowo, gdyż podatek VAT w takiej sytuacji (opisanej przez Szpital) nie może być odliczony, gdyż służy działalności zwolnionej z podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85.11 zał. Nr 4 poz. 9 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.)). W przypadku prowadzenia działalności polegającej na świadczeniu usług zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej podatek VAT naliczony zawarty we wszystkich fakturach zakupu towarów i usług (niezależnie od tego czy zakupy były realizowane w ramach opisanego projektu, czy poza nim) nie może zostać odliczony oraz zwrócony Szpitalowi.

Szpitalowi nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami dokonanymi w ramach realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie 16 sierpnia 2005 ? 30 września 2008r. realizował projekt pod nazwą ?Modernizacja Regionalnego Centrum Chorób Naczyń w Szpitalu?. Projekt obejmował zakup sprzętu medycznego będącego wyposażeniem dwóch sal operacyjnych, zakup aparatu USG, zakup oprogramowania komputerowego z wdrożeniem oraz wykonanie sieci informatycznej.

Zakres czynności i usług, które Szpital wykonuje i będzie wykonywał w przyszłości za pomocą zakupionych urządzeń medycznych wraz z aparatem USG i z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i sieci informatycznej, podlega i będzie podlegać, na podstawie obowiązujących obecnie przepisów, stawce zwolnionej od podatku VAT (PKWiU 85.11 usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej).

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ będą wykorzystywane w ramach usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85.11, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawcy zatem nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług w ramach zrealizowanego projektu pod nazwą ?Modernizacja Regionalnego Centrum Chorób Naczyń w Szpitalu?.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika