możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. odliczenia podatku VAT w odniesieniu (...)

możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. ?Kontynuacja budowy Szkoły Podstawowej w P ? etap II?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2008r. (data wpływu 8 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009r. (data wpływu 11 lutego 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. ?Kontynuacja budowy Szkoły Podstawowej w P ? etap II? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. ?Kontynuacja budowy Szkoły Podstawowej w P ? etap II?. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2009r. (data wpływu 11 lutego 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 23 września 2008r. wybrany został do dofinansowania wniosek złożony przez Gminę X w ramach działania 3.5.1. ?Lokalna Infrastruktura edukacyjna i sportowa? Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 pod nazwą ?Kontynuacja budowy Szkoły Podstawowej w P - etap II?. We wniosku tym ujęto m. in 22% VAT jako koszt kwalifikowalny inwestycji tj. koszt podlegający refundacji ze środków ww. programu. W dniu 17 listopada 2008r. wpłynęło do Urzędu Gminy X pismo z Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego Nr ? z dnia 10 listopada 2008r. w sprawie dostarczenia Instytucji Pośredniczącej zaświadczenia w formie aktualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług udzieloną przez właściwy organ urzędu skarbowego.

Wybudowany w ramach realizacji przedmiotowego projektu budynek szkoły został przekazany przez Gminę X w bezpłatny trwały zarząd ustanowiony na czas nieoznaczony jednostce organizacyjnej Gminy - Publicznej Szkole Podstawowej w miejscowości ? (działającej w formie jednostki budżetowej) na cele statutowe tj. realizację zadań oświatowych określonych dla szkół w ustawie o systemie oświaty. Gmina w zakresie realizacji inwestycji występuje w charakterze organu władzy publicznej, realizuje zadania własne zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 10 lutego 2009r. (data wpływu 11 lutego 2009r.) w którym Wnioskodawca wyjaśnił, że Gmina nie będzie świadczyła usług opodatkowanych podatkiem VAT przy wykorzystaniu majątku powstałego przy realizacji ww. inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 lutego 2009r.):

Czy Gmina X jako Beneficjent realizując projekt pod nazwą ?Kontynuacja budowy Szkoły Podstawowej w P - II etap? w ramach działania 3.5.1. ?Lokalna Infrastruktura edukacyjna i sportowa? Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 może dokonać odliczenia podatku VAT tj. dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie X nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących inwestycję pn. ?Kontynuacja budowy Szkoły Podstawowej w P - II etap?.

Gmina X nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług. Status podatnika podatku VAT posiada Urząd Gminy X czyli jednostka organizacyjna obsługująca gminę. Wszelkie wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji ponosi wyłącznie Gmina X, na którą wystawione są wszystkie faktury w ramach projektu. Ponadto Gmina nie będzie świadczyła usług opodatkowanych podatkiem VAT przy wykorzystaniu majątku powstałego przy realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 9 i 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis jest powtórzeniem w niezmienionym brzmieniu uregulowania obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań zrealizował inwestycję pn. ?Kontynuacja budowy Szkoły Podstawowej w P ? etap II?. Wybudowany w ramach realizacji przedmiotowego projektu budynek szkoły został przekazany przez Gminę X w bezpłatny trwały zarząd ustanowiony na czas nieoznaczony jednostce organizacyjnej Gminy - Publicznej Szkole Podstawowej w miejscowości P. (działającej w formie jednostki budżetowej) na cele statutowe tj. realizację zadań oświatowych określonych dla szkół w ustawie o systemie oświaty.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ?Kontynuacja budowy Szkoły Podstawowej w P ? etap II?.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika