możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. ?Modernizacja (...)

możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008r. (data wpływu 8 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009r. (data wpływu 12 lutego 2009r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ?? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ??. Ww. wniosek został uzupełniony z dnia 10 lutego 2009r. (data wpływu 12 lutego 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust.1. ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwienia odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust.1. pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina X realizując zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym wykonała inwestycję pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ?'.

Aby zrealizować inwestycję Gmina ubiegała się o dofinansowanie zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W tym celu Gmina X złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji ww. projektu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 w ramach priorytetu III Rozwój Lokalny, Działanie 3.1 Obszary wiejskie. Wniosek został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa Uchwałą Nr ? z dnia 23 września 2008r. (zmienioną uchwałą nr 150/2704/08 z dnia 18 listopada 2008r.) w sprawie wyboru projektów do dofinansowania z EFRR w ramach Priorytetu III ZPORR 2004-2006.

Zadanie realizowano w okresie od 27 października 2005r. do 15 listopada 2005r. Całkowita wartość projektu wynosiła 90.700,45 zł. Gmina w budżecie projektu uwzględniła jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT. Ze środków własnych Gmina pokrywa wszelkie wydatki niekwalifikowane w ramach projektu, w tym przypadku koszt przyłączy wodociągowych.

Projekt obejmuje modernizację sieci wodociągowej we wsi ? wraz z budową przyłączy wodociągowych do budynków mieszkalnych znajdujących się w lewobrzeżnej części wsi wzdłuż potoku. Głównym celem projektu jest poprawa stanu infrastruktury, która przyczyni się do wzrostu gospodarczego poprzez poprawę warunków inwestowania, poprawy stanu środowiska oraz poprawy jakości życia mieszkańców.

Po zakończeniu inwestycji sieć wodociągowa będąca własnością Gminy została przekazana w drodze umowy cywilnoprawnej w nieodpłatne użytkowanie przez Zakład Gospodarki Komunalnej w X Sp. z o.o. (100% udziałów Gminy), który pobiera opłaty od użytkowników za wodę.

Gmina jako podatnik podatku VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć ww. inwestycja.

Gmina X została zobowiązana do dostarczenia interpretacji indywidualnej z Izby Skarbowej określającego czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Ww. interpretację Gmina ma obowiązek dostarczyć Instytucji Pośredniczącej tj. Urzędowi Wojewódzkiemu.

Gmina w ramach projektu pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ?? wykonała przyłącza wodociągowe do budynków, które zostały wykonane w całości ze środków własnych budżetu Gminy (Gmina nie zawierała umów cywilnoprawnych z mieszkańcami na wykonanie przyłączy wodociągowych).

Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części dotyczące realizowanej inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Gmina, będąca płatnikiem podatku VAT od czynszów, dzierżawionych gruntów, wynajmu lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą. Inwestycja zrealizowana przez Gminę nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ?? istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie X nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części dotyczące realizowanej ww. inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Gmina, będąca płatnikiem podatku VAT, od czynszów, dzierżawionych gruntów, wynajmu lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą. Inwestycja zrealizowana przez Gminę nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny (inwestycja zakończona przed 1 grudnia 2008r.).

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 9 i 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach realizacji swoich zadań zrealizował w okresie od 27 października 2005r. do 15 listopada 2005r. projekt pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ??. Projekt ten objął modernizację sieci wodociągowej we wsi ? wraz z budową przyłączy wodociągowych do budynków mieszkalnych znajdujących się w lewobrzeżnej części wsi W. wzdłuż potoku K. Głównym celem projektu była poprawa stanu infrastruktury, która przyczyni się do wzrostu gospodarczego poprzez poprawę warunków inwestowania, poprawy stanu środowiska oraz poprawy jakości życia mieszkańców. Po zrealizowaniu inwestycja została przekazana w drodze umowy cywilnoprawnej w nieodpłatne użytkowanie przez Zakład Gospodarki Komunalnej w X Sp. z o.o.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że realizacja projektu pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ?? i późniejsze przekazanie zrealizowanej inwestycji w nieodpłatne użytkowanie przez Zakład Gospodarki Komunalnej w X Sp. z o.o. związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że realizacja projektu pn. ?Modernizacja sieci wodociągowej we wsi ??, związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych Gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia. Natomiast przekazanie do bezpłatnego użytkowania majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy ? nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych). Ponadto jak wynika z treści wniosku inwestycja zrealizowana przez Gminę nie służyła czynnościom opodatkowanym.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W tej sytuacji bez znaczenia pozostaje fakt, iż inwestycja po zrealizowaniu przekazana w nieodpłatne użytkowanie przez Zakład Gospodarki Komunalnej w X Sp. z o.o. była wykorzystywana przez ten podmiot do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ w świetle ustawy o podatku od towarów i usług Zakład Gospodarki Komunalnej w X Sp. z o.o. jest odrębnym od Gminy podmiotem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika