Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010r. (data wpływu 8 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2010r. (data wpływu 2 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. ?...? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. ?...?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, której zadania realizowane są między innymi przez Urząd Gminy, składa wniosek pod nazwą ?...' do dofinansowania z funduszy pochodzących z dotacji EFRR w ramach programu RPO W 2007-2013 z działania ?Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii'. Inwestorem ww. projektu jest Gmina jednak działalność nieopodatkowana będzie prowadzona przez inny podmiot. Ponadto nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycja po zrealizowaniu zwiększy wartość budynku szkoły, która jest oddana w trwały zarząd innemu podmiotowi - Publicznej Szkole Podstawowej. Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Gmina, natomiast Urząd Gminy wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Gminie. Osobą prawną jest Gmina.

W piśmie z dnia 16 lutego 2010r. wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT?7.

W związku z realizacją projektu faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Gmina realizuje inwestycje w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8,1,15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142 poz. 1591) tj. edukacja publiczna oraz utrzymanie gminnych obiektów.

Przedmiotem projektu jest ?...?. Zakres ten obejmuje wykonanie robót termomodernizacyjnych, w obiektach wchodzących w skład Publicznej Szkoły Podstawowej (dwa budynki szkolne, przyszkolna sala gimnastyczna, łączniki):

  • ocieplenie ścian;
  • ocieplenie stropodachu;
  • wymiana starych okien i drzwi na nowe, o niższym współczynniku przenikania ciepła;
  • zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła w sali gimnastycznej;
  • kompleksowa modernizacja instalacji grzewczej, w tym: wymiana instalacji i grzejników, montaż zaworów termostatycznych, hermetyzacja i regulacja hydrauliczna układu wraz z wymianą źródła ciepła na wysokosprawne, kondensacyjne kotły gazowe.

Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT.

Budynek szkoły jest oddany nieodpłatnie w trwały zarząd dla Publicznej Szkoły Podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach ww. projektu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem iż w analizowanym przypadku inwestorem jest Gmina, a działalność nieopodatkowaną prowadzić będzie inny podmiot tj. jednostka budżetowa, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  • edukacji publicznej.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z treści wniosku wynika, że Gmina, której zadania realizowane są między innymi przez Urząd Gminy, składa wniosek pod nazwą ?...' do dofinansowania z funduszy pochodzących z dotacji EFRR w ramach programu RPO W 2007-2013 z działania ?Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii'.

Inwestorem ww. projektu jest Gmina jednak działalność nieopodatkowana będzie prowadzona przez inny podmiot. Ponadto nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Gmina, natomiast Urząd Gminy wykonuje zadania własne przypisane do realizacji Gminie. Osobą prawną jest Gmina.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT ? 7.

W związku z realizacją projektu faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Gmina realizuje inwestycje w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Przedmiotem projektu jest ?...?. Zakres ten obejmuje wykonanie robót termomodernizacyjnych, w obiektach wchodzących w skład Publicznej Szkoły Podstawowej (dwa budynki szkolne, przyszkolna sala gimnastyczna, łączniki):

  • ocieplenie ścian;
  • ocieplenie stropodachu;
  • wymiana starych okien i drzwi na nowe, o niższym współczynniku przenikania ciepła;
  • zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła w sali gimnastycznej;
  • kompleksowa modernizacja instalacji grzewczej, w tym: wymiana instalacji i grzejników, montaż zaworów termostatycznych, hermetyzacja i regulacja hydrauliczna układu wraz z wymianą źródła ciepła na wysokosprawne, kondensacyjne kotły gazowe.

Towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy obrotu (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem VAT.

Budynek szkoły jest oddany nieodpłatnie w trwały zarząd dla Publicznej Szkoły Podstawowej.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do inwestycji, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje, że działalność nieopodatkowana będzie prowadzona przez jednostkę budżetową będącą odrębnym podmiotem. Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika