Czy obrót olejami odpadowymi - pozyskanie i przekazanie do odzysku podlega opodatkowaniu akcyzą? Jeśli (...)

Czy obrót olejami odpadowymi - pozyskanie i przekazanie do odzysku podlega opodatkowaniu akcyzą? Jeśli tak to wg jakiej stawki akcyzę należy naliczyć?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 26 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 20 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zakupu i sprzedaży oleju odpadowego przeznaczonego do odzysku, recyklingu lub utylizacji jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania zużytego oleju stawką podatku w wysokości 0%
  • prawidłowe w pozostałym zakresie

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2014 r. został złożony do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania zakupu i sprzedaży oleju odpadowego przeznaczonego do odzysku, recyklingu lub utylizacji Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 12 sierpnia 2014 r. znak: IBPP4/443-227/14/BP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Firma Sp. z o.o. z/s ? prowadzi działalność w zakresie odbioru odpadów przemysłowych w skład których wchodzą odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne.

Spółka została założona w czerwcu 1998 r., i posiada dwie bazy zbiórki odpadów: w ? i w ? Firma posiada zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i transportu odpadów na 920 rodzajów odpadów.

Firma specjalizuje się w odbiorze olejów odpadowych zgodnie z kodami odpadów wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. 2001 nr 112 poz. 1206).

Sp. z o.o. pozyskuje oleje odpadowe różnego rodzaju np. silnikowe, smarowe, przekładniowe, turbinowe, transformatorowe itp. oraz inne odpadowe substancje ropopochodne a następnie przekazuje do odzysku, recyklingu lub utylizacji (w zależności od stopnia zanieczyszczenia i innych parametrów odpadu) Spółka nie wykorzystuje ww. odpadów do celów energetycznych, napędowych.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał:

  • Olej odpadowy, który powstaje w wyniku zużycia olejów smarowych oznaczony jest kodem CN 2710 99. Zgodnie z art. 3 pkt 1 ust. 16) ustawy o odpadach Dz. U. 2013. poz. 21 przez ?oleje odpadowe rozumie się wszelkie mineralne lub syntetyczne oleje smarowe lub przemysłowe, które przestały się nadawać do użytku, do jakiego byty pierwotnie przeznaczone, w szczególności zużyte oleje z silników spalinowych i oleje przekładniowe, oleje smarowe, oleje turbinowe oraz oleje hydrauliczne?.
  • Oleje odpadowe przekazywane są do recyklingu w stanie niezmienionym.

Oleje odpadowe które odbiera ? pochodzą ze zużycia olejów silnikowych, przekładniowych, smarowych, transformatorowych i inne oraz odpady ropopochodne, często w postaci mieszanej, które są przewożone na bazę, magazynowane do ilości transportowych tj. ok 30 tys. litrów a następnie przekazywane do recyklingu, odzysku lub utylizacji w zależności od stopnia i rodzaju zanieczyszczenia (woda, zanieczyszczenia mechaniczne, emulsja itp. - zanieczyszczenia zawsze występują w olejach odpadowych). Firma Sp. z o.o. posiada pozwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbioru, magazynowania i transportu odpadów. Odebrane od Wytwórcy oleje odpadowe nie są poddawane żadnym fizykochemicznym procesom.

  • Spółka nie wykorzystuje olejów odpadowych do celów opałowych.

Jak zaznaczono wcześniej oleje po zwiezieniu na bazę zostają zmagazynowane a następnie przekazane do recyklingu, odzysku lub utylizacji w zależności od stopnia zanieczyszczenia.

  • Firma odbiera oleje odpadowe od Przedsiębiorców (Wytwórców), są to warsztaty, serwisy, zakłady produkcyjne, drukarnie, osoby fizyczne itp. Wg opinii Wnioskodawcy przedsiębiorcy ci nabyli olej zgodnie z prawem czyli kwestia podatku akcyzowego została uregulowana i zapłacona przez producenta lub nabywcę.

Zwolnienie o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 08.02.2013 r. dotyczy olejów smarowych i pozostałych olejów o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99. Przepisy określają jakie warunki należy spełnić aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych i pozostałych olejów, natomiast nie ma nic na temat zasad postępowania w przypadku, gdy już po zużyciu olejów przedsiębiorca (wytwórca) zamierza odsprzedać zużyty olej. W wyniku zużycia olejów powstają oleje odpadowe.

Oleje odpadowe nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku akcyzowym, mimo że ustawa ta zalicza je do wyrobów akcyzowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy obrót olejami odpadowymi - pozyskanie i przekazanie do odzysku podlega opodatkowaniu akcyzą? Jeśli tak to wg jakiej stawki akcyzę należy naliczyć?
  2. Czy w przypadku zastosowania zerowej stawki akcyzy wymaga się rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego a tym samym czy istnieje obowiązek do składania co miesięcznych deklaracji podatkowych?
  3. Czy zasadne jest aby Przedsiębiorca (Wytwórca olejów odpadowych i ropopochodnych) może żądać od firmy odbierającej oleje odpadowe konieczność posiadania składu celnego i jednocześnie żądać wystawienia Karty Przekazania Odpadu??

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup i sprzedaż oleju odpadowego, stosownie do art. 8 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. 2011 nr 108 poz. 626) nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Zdaniem Wnioskodawcy stanowisko jest zgodne z opinią doradcy podatkowego i jego artykułu zamieszczonego na stronach internetowych. (źródło: http://www.skarbiec.biz/prawo/prawnik-radzi/l0_04_13.htm)

?Przepisy ustawy o podatku akcyzowym lub rozporządzenia wykonawcze wydane do tej ustawy zezwalają na skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów objętych co do zasady podatkiem akcyzowym. Jednym z najczęściej stosowanych zwolnień od akcyzy jest zwolnienie wprowadzone dla olejów smarowych i pozostałych olejów, wynikające z § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r.

Zwolnienie to przewidziane jest dla olejów smarowych i pozostałych olejów o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Przepisy określają jakie warunki należy spełnić aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy dla olejów smarowych i pozostałych olejów, natomiast milczą na temat zasad postępowania w przypadku, gdy już po zużyciu olejów na cele objęte zwolnieniem przedsiębiorca zamierza odsprzedać zużyty olej.

W wyniku zużycia olejów powstają tzw. oleje odpadowe. Oleje odpadowe nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku akcyzowym, mimo iż ustawa ta zalicza je do wyrobów akcyzowych. Zgodnie z załącznika nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, pod pozycją nr 27 znajduje się wyliczenie wyrobów, które należą do grupowania o kodzie CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji olejów odpadowych, a więc należy posiłkowo odwołać się do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. r. o odpadach, w której przepisach możemy odnaleźć definicję olejów odpadowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o odpadach przez oleje odpadowe rozumie się wszelkie mineralne lub syntetyczne oleje smarowe lub przemysłowe, które przestały się nadawać do użytku, do jakiego były pierwotnie przeznaczone, w szczególności zużyte oleje z silników spalinowych i oleje przekładniowe, oleje smarowe, oleje turbinowe oraz oleje hydrauliczne.

Jak wynika z Nomenklatury Scalonej, olej odpadowy, który powstaje w wyniku zużycia olejów smarowych (olejów pozostałych) oznaczony jest kodem CN 2710 99.

Wskazany kod CN oleju odpadowego nie został zawarty w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, który określa stawki na wyroby akcyzowe, będące wyrobami energetycznymi.

Ponieważ stawka akcyzy na wyroby o kodzie CN 2710 99 nie została określona w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zastosowanie znajdzie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stosowanie zerowej stawki akcyzy przy sprzedaży oleju odpadowego nie wymaga spełnienia jakichkolwiek obowiązków o charakterze formalnym na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.

Podsumowując w sytuacji, w której dochodzi do zużycia olejów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, powstały w ten sposób olej odpadowy, może być następnie sprzedany do podmiotu zajmującego się zbiórką olejów przepracowanych a następnie przekazany do regeneracji bez konieczności spełnienia jakichkolwiek wymogów na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.?

Powodem złożenia niniejszego pisma nie jest kontrola w spółce, czy inne nagłe zdarzenia a jedynie uzyskanie odpowiedzi na pytanie czy nasza spółka chcąc odebrać olej odpadowy od Wytwórcy ma obowiązek prowadzić skład celny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania zużytego oleju stawką podatku w wysokości 0%
  • prawidłowe w pozostałym zakresie

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej ?akcyzą?, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku tym w poz. 27 zostały wymienione wyroby zaliczone do kodu CN 2710, tj. oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 4 pkt 1 przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak wynika z art. 16 ust. 1 ustawy - podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zatem każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zarówno ten, który zamierza wykonywać czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jak i zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jest zobowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności, do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego (art. 16 ust. 2 ustawy).

Właściwy naczelnik urzędu celnego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie (art. 16 ust. 3 ustawy).

Wskazać przy tym należy, że jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 8 ust. 6 ustawy).

Z kolei w myśl art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy przepis ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust.

    3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz.U. Nr 120, poz. 690);

  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.

Z powyższego wynika zatem, że do co zasady produkcja wyrobów akcyzowych winna odbywać się w składzie podatkowym. Natomiast wyłączenie z tego obowiązku może mieć tylko miejsce w przypadkach określonych w pkt 1-9 ust. 1 art. 47 ustawy.

Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. (art. 47 ust. 2 ustawy)

Funkcją składów podatkowych jest zawieszenie poboru akcyzy podczas magazynowania oraz produkcji wyrobów akcyzowych. Zastosowanie instytucji składów podatkowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy pozwala na przesunięcie w czasie powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym a tym samym zapłaty tego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Firma Sp. z o.o. z/s ? prowadzi działalność w zakresie odbioru odpadów przemysłowych w skład których wchodzą odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne. Firma specjalizuje się w odbiorze olejów odpadowych.

Przedmiotem nabycia jest olej odpadowy o kodzie CN 2710 99 pochodzący ze zużycia olejów silnikowych, turbinowych, przekładniowych, smarowych, transformatorowych, innych odpadów ropopochodnych często w postaci mieszanej. Olej odbierany jest od Przedsiębiorców, którymi są warsztaty, serwisy zakłady produkcyjne, drukarnie osoby fizyczne itp.). Przedsiębiorcy ci nabyli oleje z których powstał olej odpadowy zgodnie z prawem czyli od tych wyrobów zastała akcyza zapłacona lub też dokonali nabycia i zużycia olejów smarowych i pozostałych olejów o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Wnioskodawca nabyty olej odpadowy nie wykorzystuje do celów napędowych lub opałowych. Odebrany od przedsiębiorców olej odpadowy przekazywany dalej do odzysku, recyklingu lub utylizacji nie jest u Wnioskodawcy poddawany żadnym fizykochemicznym procesom.

Tym samym u Wnioskodawcy jako podmiotu, który nabywa oleje odpadowe, a następnie sprzedaje je celem odzysku, recyklingu lub utylizacji nie zachodzą przesłanki wynikające z art. 8 ustawy. Zatem zakup i sprzedaż takiego wyrobu do odzysku, recyklingu bądź utylizacji nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą. Tym samym w związku z tymi czynnościami Wnioskodawca nie jest zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jak również do składania deklaracji podatkowej. Ponadto Wnioskodawca nie jest również zobowiązany do prowadzenia składu podatkowego.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zakup i sprzedaż oleju odpadowego, stosownie do art. 8 ustawy, nie jest przedmiotem opodatkowania należało uznać za prawidłowe.

Prawidłowe jest również stanowisko Wnioskodawcy, że nie jest zobowiązany do spełnienia innych wymogów wynikających z ustawy dotyczących rejestracji, składania deklaracji podatkowych oraz prowadzenia składu podatkowego. W tym zakresie jednak prawidłowość tego stanowiska wynika z innej podstawy prawnej związanej z faktem, że w opisanym stanie faktycznym olej odpadowy nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Nie można jednak podzielić poglądu Wnioskodawcy, że nabywany i sprzedawany olej odpadowy podlega opodatkowaniu 0% stawka akcyzy. Skoro bowiem w przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzą przesłanki wynikające z art. 8 ustawy, to nie ma przedmiotu opodatkowania.

Reasumując stanowisko wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania zużytego oleju stawką podatku w wysokości 0%
  • prawidłowe w pozostałym zakresie

Organ zaznacza równocześnie, że sformułowanie Wnioskodawcy zawarte w pytaniu i stanowisku własnym odnoszące się do składu celnego zamiast do składu podatkowego potraktowano jako pomyłkę pisarską.

Ponadto w kwestii żądania przez przedsiębiorstwo wydające oleje odpadowe wystawiania Karty Przekazania Odpadu Organ nie jest upoważniony do zajęcia w tym zakresie stanowiska. Jak stanowi bowiem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tym samym ww. zagadnienie nie może, w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, podlegać ocenie, gdyż kwestia ta nie ma związku z przepisami prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika