prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w odniesieniu do poniesionych i nadal (...)

prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w odniesieniu do poniesionych i nadal ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010r. (data wpływu 9 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w odniesieniu do poniesionych i nadal ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu ...? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części w odniesieniu do poniesionych i nadal ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu .... Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Składa co miesiąc deklaracje VAT-7 dla podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania podatku VAT związanego z realizacją zadań statutowych Stowarzyszenia, a mianowicie m.in.: wspieraniem, tworzeniem i rozwojem małych i średnich przedsiębiorstw jak również prowadzeniem ?Inkubatora Przedsiębiorczości?. Działalność ta polega m.in. na wynajmie po preferencyjnych cenach pomieszczeń biurowych m.in. początkującym przedsiębiorcom.

W związku z powyższym, Stowarzyszenie obciąża co miesiąc wynajmujących pomieszczenia fakturami VAT z tytułu czynszu i korzystania z mediów.

Ponadto Stowarzyszenie realizuje zadania w ramach podpisanych umów m.in. z:

  • Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (realizacja Regionalnego Punktu Konsultacyjnego),
  • Wojewódzkim Urzędem Pracy (realizacja projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działanie 6.2. pt.: ?... Przedsiębiorczości')

i innymi instytucjami, których celem jest promowanie przedsiębiorczości lokalnej, jak również pomoc zainteresowanym przedsiębiorcom w pozyskaniu dotacji unijnych.

Dodatkowo od 1 stycznia 2008r. Stowarzyszenie uczestniczy w projekcie pt.: ?...', realizowanym z inicjatywy Komisji Europejskiej, w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 (Competitiveness and lnnovation Framework Programme 2007-2013 - CIP), ustanowionego decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006r. (dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L310/15 z dnia 9 listopada 2006r.) w zakresie rozwoju usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu ...na obszarze wszystkich krajów członkowskich UE, w drodze konkursu na tzw. Partnerów sieciowych, który został ogłoszony w styczniu 2007r. i rozstrzygnięty w kwietniu 2007r.)

Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia ...jest konsorcjum grupujące następujące instytucje:

  • Politechnikę . - Centrum ,
  • Fundację Uniwersytetu ,
  • Uniwersytet ,
  • Agencję ,
  • Fundację
  • Stowarzyszenie ,
  • Stowarzyszenie
  • Uniwersytet ,
  • Agencję


Koordynatorem Konsorcjum jest Politechnika reprezentowana przez Centrum .

Stowarzyszenie wchodzi w skład Konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu ...na mocy umów zawartych z Komisją Europejską:

  • umowy ramowej (Framework Partnership Agrement) oraz Specyfic Grant Agrement ,
  • umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków ....

Minister Gospodarki powierzył powyższej instytucji realizację zadania, polegającego na udzieleniu pomocy finansowej w formie bezzwrotnego wsparcia dla podmiotów mających siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, realizujących na podstawie umów zawartych z Komisją Europejską zadania partnerów sieciowych, o których mowa w art. 21, ust. 2 decyzji nr Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006r., ustanawiającej Program Ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji 2007-2013.

Usługi świadczone przez ośrodki ...dotyczą następujących obszarów: współpracy międzynarodowej, rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania oraz perspektyw rynku wewnętrznego towarów i usług, informowania o procedurach przetargowych, aktywnego promowanie inicjatyw, polityk i programów współpracy mających znaczenie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz dostarczania MŚP informacji na temat procedur korzystania z takich programów; wykorzystania narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na MŚP; wkład w przeprowadzenie przez Komisję Europejską oceny oddziaływania projektowanych przepisów prawnych na działalność MŚP, wykorzystanie innych odpowiednich środków w celu włączenia MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego; pomoc dla MŚP w rozwijaniu działań międzynarodowych; pomoc dla MŚP w poszukiwaniu partnerów z sektora prywatnego lub publicznego za pomocą odpowiednich narzędzi; usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy; informowanie oraz podnoszenie świadomości w zakresie polityk Unii Europejskiej (UE), ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczącego innowacji; uczestniczenie w rozpowszechnianiu i wykorzystaniu wyników badań; zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami w dziedzinie własności intelektualnej; usługi w zakresie zachęcenia MŚP do uczestnictwa w 7 Programie Ramowym na rzecz badań: podnoszenie świadomości MŚP w zakresie 7 Programu Ramowego na rzecz badań, pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz w znalezieniu odpowiednich partnerów do realizacji wspólnych projektów, pomoc MŚP w przygotowaniu i koordynowaniu propozycji projektów w sprawie uczestnictwa w 7 Programie Ramowym badań i rozwoju technologicznego i demonstracji.

Usługi ośrodków ... są działaniami nierynkowymi, tzn. świadczenie tych usług nie grozi zakłóceniem konkurencji oraz nie wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE. Dlatego komisja europejska dopuszcza pełne finansowanie realizacji projektu ze środków publicznych i nie traktuje usług sieci jako pomocy publicznej. Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nieobsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki ...realizują usługi w sieci w następującej formie: prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie , itp.) i pośrednich (mail, telefon, internet); organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.; organizacja przejazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych; zamieszczanie ofert firm w bazach internetowych; opracowywania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, planów marketingowych, itp.; wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej; zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.). Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacja projektu) są:

  • dotacja z Komisji Europejskiej, ze środków Programu Ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji w latach 2007-2013, pokrywająca maksymalnie do 60% poniesionych wydatków,
  • dotacja z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, środki Budżetu Państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów Nr z dnia 31 grudnia 2007r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą ?...?, pokrywająca maksymalnie do 40% poniesionych wydatków.

Wyżej wymienione środki są przekazywane Stowarzyszeniu w formie zaliczkowej, przy czym odbywa się to za pośrednictwem Koordynatora Konsorcjum, którym jest Politechnika .

Wnioskodawca poinformował dodatkowo, iż na żadnym etapie realizacji projektu nie wystąpił podatek należny, zatem ww. wydatki nie były i nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wszystkie realizowane w ramach projektu usługi świadczone są przez Wnioskodawcę nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w odniesieniu do poniesionych i nadal ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu ... przysługiwało i przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 17 lutego 2010r.), w zakresie poniesionych i nadal ponoszonych kosztów ww. projektu, tj. zakupu towarów i usług wykorzystywanych do czynności nieopodatkowanych, zgodnie z art. 86, ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 1 stycznia 2008r. uczestniczy w projekcie pt.: ?...', realizowanym z inicjatywy Komisji Europejskiej, w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez Komisję Europejską do realizacji przedsięwzięcia ... jest konsorcjum. Koordynatorem Konsorcjum jest Politechnika reprezentowana przez Centrum .

Stowarzyszenie wchodzi w skład Konsorcjum i uczestniczy w realizacji projektu ....

Usługi świadczone przez te ośrodki nie są usługami przynoszącymi zysk, pełnią rolę informacyjno-doradczą w zakresie usług nieobsługiwanych przez podmioty komercyjne. Ośrodki ... realizują usługi w sieci w następującej formie: prowadzenie indywidualnych konsultacji bezpośrednich (w biurze ośrodka, w firmie , itp.) i pośrednich (mail, telefon, internet); organizacja konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, itp.; organizacja przejazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych i wizyt studyjnych; zamieszczanie ofert firm w bazach internetowych; opracowywania specjalistycznych raportów z audytów technologicznych, strategii technologicznych, planów marketingowych, itp.; wydawanie biuletynów informacyjnych w formie elektronicznej; zakup specjalistycznych usług (prawniczych, marketingowych, itp.). Źródłem pokrycia kosztów generowanych przez ośrodki w związku z realizowanymi usługami (realizacja projektu) jest dotacja z Komisji Europejskiej, oraz dotacja z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Wszystkie realizowane w ramach projektu usługi świadczone są przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu .... Jak wskazał Wnioskodawca zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu ....

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.

U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika