możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją (...)

możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2010r. (data wpływu 9 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ???. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako beneficjent oraz jednocześnie jako gmina wiodąca wspólnego projektu pn. ??? złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, działanie 6.2 B - Infrastruktura społeczna w tym edukacyjna i sportowa.

Projekt ten realizowany jest przez sąsiadujące ze sobą gminy: Gmina B, Gmina D, Gmina K, Gmina R, Gmina S.

Inwestycja obejmuje kompleksowe utworzenie obiektów sportowych na terenie 5 gmin. W ramach projektu przewiduje się następujące działania:

  1. Gmina B:
    • utworzenie stref rekreacji dziecięcej w P, PG, L, B - 4 szt.,
    • utworzenie Skate Parków w P oraz N - 2 szt.
  2. Gmina D:
    • utworzenie ogólnodostępnych boisk sportowych w miejscowościach: D, G, I, M, S, W - 6 szt.
    • utworzenie Miasteczka Komunikacyjnego w M - teren rekreacji rowerowej oraz obiekt rekreacyjny - 1 szt.,
  3. Gmina K:
    • utworzenie lokalnych stref rekreacji - boiska sportowe, place rekreacyjne, place zabaw -w miejscowościach: P, K, Ł.L, S ? 4 szt.,
  4. Gmina R:
    • utworzenie kompleksowego centrum rekreacyjno-sportowego w K - 1 szt.
  5. utworzenie lokalnych stref rekreacji w miejscowościach: S, U S, Z, W, WP, SW, P, K, G - 9 szt.
  6. utworzenie kompleksów sportowo-rekreacyjnych w miejscowościach R i N - 2 szt. W sumie powstanie 29 lokalnych ogólnodostępnych stref rekreacji. Pealizacja projektu pozwoli na stworzenie kompleksowej oferty sportowej dla uczniów szkół oraz mieszkańców gmin. Zapewni bowiem możliwość zarówno zabaw rekreacyjnych dla dzieci jak i uprawiania sportu w okresie zimowym jak i letnim. Oprócz zajęć sportowych możliwe będzie również wykorzystanie obiektów do organizacji imprez kulturalnych, spotkań itp. Obiekty te, ze względu na otwarty charakter będą dostępne dla wszystkich mieszkańców województwa.

Głównymi odbiorcami projektu będą:

  • uczniowie szkół i przedszkoli w ramach zajęć sportowych w ramach edukacji,
  • mieszkańcy gmin uczestniczący w projekcie,
  • mieszkańcy sąsiednich gmin i powiatów
  • osoby uczestniczące w imprezach sportowo-rekreacyjnych realizowanych na powstałych obiektach,
  • mieszkańcy okolicznych miejscowości odwiedzający gminy w celach rekreacyjnych, sportowych i kulturalnych,
  • turyści odwiedzający gminy objęte projektem.

Wszystkie powstałe obiekty mają charakter otwarty i ogólnodostępny i mogą z nich korzystać wszyscy zainteresowani aktywnym spędzaniem wolnego czasu nieodpłatnie.

W wyniku realizacji projektu w 2011r. utworzone zostanie jedno stałe miejsce pracy (gospodarz obiektu w Gminie R).

Budowa otwartych stref rekreacji została zaplanowana na lata 2010-2011.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu będą gminy wchodzące w skład partnerstwa: B, D, K, R, S. Po wybudowaniu otwarte strefy rekreacji zostaną przekazane w użytkowanie jednostkom gminnym, które najlepiej będą w stanie dbać o ich bieżącą eksploatację. Przedmiotowy projekt z uwagi na swoją specyfikę nie ma zdolności do samofinansowania na poziomie operacyjnym dlatego Gminy, jako właściciele infrastruktury, ponosić będą pełne koszty eksploatacyjne oraz będą finansować niezbędne prace remontowe na obszarach projektu.

Gminy biorące udział w projekcie podpisały umowę partnerską, na mocy której Gmina D została upoważniona do reprezentowania pozostałych gmin we wszelkich czynnościach związanych z ubieganiem się o dofinansowanie projektu.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 24 marca 2010r. liderem projektu jest Gmina D.

W wyniku realizacji projektu nie nastąpi przekazanie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu. Projekt będzie realizowany przez każdego z partnerów w swojej części. Faktury dokumentujące realizację projektu będą wystawiane osobno na każdego z partnerów przypadającej na jego części.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie ogólnodostępne i całkowicie nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odliczyć podatku od towarów i usług, związanego z planowaną inwestycją, ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy planowanymi zakupami dotyczącymi inwestycji a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W takiej sytuacji VAT naliczony przy fakturach zakupowych dotyczących inwestycji będzie w całości kosztem kwalifikowanym.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Przepis art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z realizacją tej inwestycji, Gmina nie będzie wykonywała żadnych czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie, współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, działanie 6.2 B - Infrastruktura społeczna w tym edukacyjna i sportowa, projektu pn. ???.

Projekt ten realizowany jest przez sąsiadujące ze sobą gminy: Gmina B, Gmina D, Gmina K, Gmina R, Gmina S.

Liderem projektu jest Gmina D.

Gminy biorące udział w projekcie podpisały umowę partnerską, na mocy której Gmina D została upoważniona do reprezentowania pozostałych gmin we wszelkich czynnościach związanych z ubieganiem się o dofinansowanie projektu.

Inwestycja obejmuje kompleksowe utworzenie obiektów sportowych na terenie 5 gmin, tj. B, D, K, R, S. Wszystkie powstałe obiekty mają charakter otwarty i ogólnodostępny i mogą z nich korzystać wszyscy zainteresowani aktywnym spędzaniem wolnego czasu nieodpłatnie.

Budowa otwartych stref rekreacji została zaplanowana na lata 2010-2011.

W wyniku realizacji projektu nie nastąpi przekazanie mienia powstałego w wyniku realizacji projektu. Projekt będzie realizowany przez każdego z partnerów w swojej części. Faktury dokumentujące realizację projektu będą wystawiane osobno na każdego z partnerów przypadającej na jego części.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie ogólnodostępne i całkowicie nieodpłatne.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez niego nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie może odliczyć podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że interpretację niniejszą wydano tylko dla Wnioskodawcy, tj. Gminy D. Nie odnosi się ona do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania powstałego mienia do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika