W zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych na transportowany (...)

W zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych na transportowany muł mokry pomiędzy depozytem mułu węglowego będącego własnością Wnioskodawcy a placem składowym (wydzielonym i opisanym jako własność Wnioskodawcy) w zakładzie dokonującym suszenia mułu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku nieopatrzonym datą sporządzenia, a który wpłynął do tut. organu 15 czerwca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych na transportowany muł mokry pomiędzy depozytem mułu węglowego będącego własnością Wnioskodawcy a placem składowym (wydzielonym i opisanym jako własność Wnioskodawcy) w zakładzie dokonującym suszenia mułu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych na transportowany muł mokry pomiędzy depozytem mułu węglowego będącego własnością Wnioskodawcy a placem składowym (wydzielonym i opisanym jako własność Wnioskodawcy) w zakładzie dokonującym suszenia mułu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest Pośredniczącym Podmiotem Węglowym (PPW) zajmującym się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem i eksportem wyrobów węglowych. Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW a następnie sprzedaje te wyroby do kolejnych pośredniczących podmiotów węglowych jak i podmiotów zwolnionych od podatku akcyzowego.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji wyrobów węglowych w postaci suszenia mokrego mułu węglowego i sprzedaży do swoich kontrahentów wysuszonego mułu jako gotowego produktu. Spółka zgodnie z art. 31a ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

  1. Dokonała zgłoszenia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako PPW;
  2. Otrzymała stosowne potwierdzenie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako PPW od naczelnika urzędu celnego;
  3. Wnioskodawca dołącza do przemieszczanych wyrobów węglowych dokument dostawy wyrobów węglowych.

Spółka posiada depozyty mułu węglowego (CN 2701, właścicielem mułu jest Wnioskodawca), z których pobiera muł węglowy i transportuje go (usługi transportowe świadczy firma zewnętrzna) do podmiotu świadczącego na rzecz Wnioskodawcy usługi suszenia mułu (muł pozostaje własnością Wnioskodawcy, z uwagi na cykl procesu produkcji muł może być składowany na wydzielonej części placu). Na odcinek depozyt - miejsce suszenia mułu - Spółka wystawia dokument dostawy wyrobów węglowych (dalej: DDWW) w czterech egzemplarzach, z których:

  1. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu wystawiającego DDWW;
  2. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu wydającego muł węglowy (na terenie kopalni znajduje się depozyt mułu);
  3. i 4. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu, który odbiera wyroby węglowe i dla podmiotu, do którego zwracany jest jeden z egz. DDWW po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych.

Następnie po wysuszeniu - muł suchy (CN 2701) jest przemieszczany transportem kolejowym do odbiorców Spółki. Do każdego transportu mułu suchego wystawiany jest DDWW zgodnie z obowiązującymi przepisami. (...)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do utrzymania zwolnienia w podatku akcyzowym konieczne jest wystawianie dokumentu dostawy wyrobów węglowych na transportowany muł mokry pomiędzy depozytem mułu węglowego będącego własnością Wnioskodawcy a placem składowym (wydzielonym i opisanym jako własność Wnioskodawcy) w zakładzie dokonującym suszenia mułu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku transportu mułu mokrego pomiędzy depozytem znajdującym się na kopalni a zakładem, który dokonuje usługowego suszenia mułu, Wnioskodawca celem zachowania prawa do zwolnienia nie ma obowiązku wystawiać na każdy transport na trasie: depozyt - plac składowy/zakład usługowy, dokumentu dostawy wyrobów węglowych. W uzasadnieniu swojego stanowiska Spółka wskazuje, iż zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2010r. nr 160 poz. 1075) § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a dokument dostawy wystawiany jest przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku: przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Zgodnie z wymogami określonymi w paragrafie drugim cytowanego rozporządzeniu dokument dostawy wyrobów węglowych wystawia pośredniczący podmiot węglowy w przypadku łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. sprzedaż musi być dokonana przez pośredniczący podmiot węglowy;
  2. w wyniku sprzedaży musi dojść do przemieszczenia wyrobów węglowych;
  3. sprzedaż musi być dokonana na rzecz pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

W opisanym stanie faktycznym nie zachodzi jedna z podstawowych przesłanek do wystawienia DDWW a mianowicie w przypadku transportu mułu mokrego, z depozytu będącego własnością Wnioskodawcy znajdującego się na terenie kopalni do zakładu świadczącego usługi suszenia mułu nie dochodzi do sprzedaży. W tym miejscu warto przytoczyć zapisy artykułu 535 Kodeksu cywilnego: ?Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę?. Należy podkreślić, iż w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do sprzedaży w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Reasumując zdaniem Spółki w przypadku transportu mułu mokrego z depozytu do zakładu świadczącego usługi suszenia mułu nie ma konieczności dołączania do przemieszczanych wyrobów węglowych DDWW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 2 stycznia 2012r., zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 oC lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

  1. 23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;
  2. 8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;
  3. 27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust.

    2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl ustępu 2 cytowanego artykułu, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem tego zwolnienia jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Pośredniczącym Podmiotem Węglowym (PPW) zajmującym się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem i eksportem wyrobów węglowych. Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW a następnie sprzedaje te wyroby do kolejnych pośredniczących podmiotów węglowych jak i podmiotów zwolnionych od podatku akcyzowego.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji wyrobów węglowych w postaci suszenia mokrego mułu węglowego i sprzedaży do swoich kontrahentów wysuszonego mułu jako gotowego produktu. Spółka zgodnie z art. 31a ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym:

  1. Dokonała zgłoszenia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako PPW;
  2. Otrzymała stosowne potwierdzenie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako PPW od naczelnika urzędu celnego;
  3. Wnioskodawca dołącza do przemieszczanych wyrobów węglowych dokument dostawy wyrobów węglowych.

Spółka posiada depozyty mułu węglowego (CN 2701, właścicielem mułu jest Wnioskodawca), z których pobiera muł węglowy i transportuje go (usługi transportowe świadczy firma zewnętrzna) do podmiotu świadczącego na rzecz Wnioskodawcy usługi suszenia mułu (muł pozostaje własnością Wnioskodawcy, z uwagi na cykl procesu produkcji muł może być składowany na wydzielonej części placu). Na odcinek depozyt - miejsce suszenia mułu - Spółka wystawia dokument dostawy wyrobów węglowych (dalej: DDWW) w czterech egzemplarzach, z których:

  1. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu wystawiającego DDWW;
  2. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu wydającego muł węglowy (na terenie kopalni znajduje się depozyt mułu);
  3. i 4. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu, który odbiera wyroby węglowe i dla podmiotu, do którego zwracany jest jeden z egz. DDWW po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych.

Następnie po wysuszeniu - muł suchy (CN 2701) jest przemieszczany transportem kolejowym do odbiorców Spółki. Do każdego transportu mułu suchego wystawiany jest DDWW zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych na transportowany muł mokry pomiędzy depozytem mułu węglowego będącego własnością Wnioskodawcy a placem składowym (wydzielonym i opisanym jako własność Wnioskodawcy) w zakładzie dokonującym suszenia mułu

Stosownie do powyższego w przedmiotowej sytuacji muły węglowe (CN 2701) opuszczając miejsca zdeponowania w pierwszej kolejności są dostarczane do specjalistycznego zakładu z przeznaczeniem do suszenia, a następnie po procesie suszenia zostają przeznaczone do celów opałowych. Zatem dopiero sprzedawany wyrób gotowy ? wysuszony muł węglowy jest przeznaczony do celów opałowych. Muł węglowy na etapie poddawania go procesowi suszenia nie jest natomiast wykorzystywany (zużywany) do celów opałowych.

Powyższe oznacza, że muł węglowy (mokry) będący własnością Wnioskodawcy przemieszczony z miejsca jego depozytu do podmiotu dokonującego usługi jego suszenia, gdzie muł jest składany w wydzielonej części placu składowego, nie jest sprzedawany przez Wnioskodawcę, ani też nie jest wykorzystywany do celów opałowych.

Dopiero muł węglowy (suchy) jako wyrób gotowy sprzedawany jest przez Wnioskodawcę do celów opałowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych na transportowany muł mokry pomiędzy depozytem mułu węglowego będącego własnością Wnioskodawcy a placem składowym (wydzielonym i opisanym jako własność Wnioskodawcy) w zakładzie dokonującym suszenia mułu należało uznać za prawidłowe, gdyż do powyższego przemieszczenia nie stosuje się dokumentu dostawy.

Zaś dla zachowania warunków zwolnienia dokument dostawy winien być dołączony w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę suchego mułu węglowego będącego dla niego wyrobem gotowym przeznaczonym do celów opałowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych na transportowany muł mokry pomiędzy depozytem mułu węglowego będącego własnością Wnioskodawcy a placem składowym (wydzielonym i opisanym jako własność Wnioskodawcy) w zakładzie dokonującym suszenia mułu. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w pozostałym zakresie została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika